Bruten handled.....lite funderingar...

O

oskis

Min tös på snart 4 år har brutit handleden...
Hon och en pojk på dagis hade hoppat från ett bord och han råkade landa rakt över hennes handled.
Så nu har hon gipsskena samt bandage (blev gipsad igår kväll).

Jag har några "praktiska" funderingar kring de här veckorna med gips nu:

Hur "farligt" är det om hon skulle råka ramla och ta emot sig med den brutna handen?
Att det är inte är direkt bra förstår jag...men den som skulle kunna få min dotter att hålla sig lugn och försiktig vore GULD värd :crazy:

Hur känsligt är gipset för väta/fukt?
Hur löser man det bäst när hon ska vara ute och leka?
Läkaren ansåg att hon kunde gå på dagis som vanligt, så då måste man ju hitta nåt bra sätt så att inte gipset blir dyngvått....:confused:
 
Sv: Bruten handled.....lite funderingar...

Min dotter, då tre år, bröt benet precis under knät för 1.5 år sen.Blev gipsad på hela benet, från låret ut till tårna. Vi löste det med att tejpa på plastpåser när hon skulle ut. Och hennes pappas sockar överdetta. Iövrigt så sa läkarna att hon fick gå om hon ville och det gjorde hon. Alice är väldigt livlig och klättrade runt nästan som vanlig. Släppade runt på det stora gipset.

Hon fick hjälp av storebror att skada sig på studsmattan. Såg inte allvarligt ut, då hon med lite stöd gick själv in, så vi åkte iväg på kalas. Tyckte att hon var lite hängig när vi kom fram och ville inte stödja sig på benet. Lät hennes farmor kolla men även hon tyckte att det borde iallafall svullna lite om det var brutet. Hon grät inget. Efter en stund så sa vi att vi får åka in och kolla upp det.
På akuten fick hon komma in till en läkare på primärvården först. Han slet och drog i hennes stackars ben, då sputade tårarna på henne. Han bara sa att hon inte ska vara rädd. Han trodde inte det var ngt, men vi fick honom att se till att hon blev röntgad. På bilden syntes ett brott underknät. Då skämdes han rejält och skickade oss direkt till akut delen och speciallist. De gipsade hela benet och drog på ett rosa bandage, gjorde sen enn blå rosett om knät.
När Alice vaknade nästa dag så sa hon "tack mamma för packetet" hon var så nöjd att fått gips. Sen sa hon "Får jag studsa nu"
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Vi med egen gård/stall
  • Shettistråden del II

Omröstningar

Tillbaka
Upp