Brunt gojs i hundens öron

Tora

Trådstartare
Hanen som är 11 år och allergihund har fått brunt gojs i öronen. Bara lite i det vänstra och mycket i det högra.

Han har kliat och varit irriterad och varm i örat. Dock har det inte luktat illa. (Han har inte haft så förr).

Då han var hos veterinären idag och opererade bort testiklarna pga tumörer (:() så bad jag veterinären titta ordentligt i örat. Tänkte att dom kan kolla när han är nedsövd och verkligen rota runt då.

Veterinären hittade ingenting förutom en massa gojs. Sa att öronen såg jättefina ut. Dom tittade på gojset i mikroskop men inget annat test gjordes.

Rekommendationen var gör rent varje dag i några dagar och sedan varannan dag ett tag med ett medel som köps receptfritt på apoteket.

Vad jag undrar nu är kan dom verkligen få så mycket gojs hastigt och lustigt i ena örat utan att det finns någon svamp eller liknande där?

Hanen som är 11 år och allergihund har fått brunt gojs i öronen. Bara lite i det vänstra och mycket i det högra.

Han har kliat och varit irriterad och varm i örat. Dock har det inte luktat illa. (Han har inte haft så förr).

Då han var hos veterinären idag och opererade bort testiklarna pga tumörer (:() så bad jag veterinären titta ordentligt i örat. Tänkte att dom kan kolla när han är nedsövd och verkligen rota runt då.

Veterinären hittade ingenting förutom en massa gojs. Sa att öronen såg jättefina ut. Dom tittade på gojset i mikroskop men inget annat test gjordes.

Rekommendationen var gör rent varje dag i några dagar och sedan varannan dag ett tag med ett medel som köps receptfritt på apoteket.

Vad jag undrar nu är kan dom verkligen få så mycket gojs hastigt och lustigt i ena örat utan att det finns någon svamp eller liknande där?
Min hund fick brunt gojs i örat när hon hade öroninflammation. Men om veterinären tittat så borde det ju inte vara det... Men det känns ju som om det är något, som du är inne på, svamp? Det känns inte bra att hålla på och rensa/tvätta för mycket då det borde irritera, tycker jag.
Någon annna kanske har mer erfarenheter:)

Min allergihund får så när han är allergibelastad sas, och det kan gå fort och tex bara vara på ena sidan.
Antingen så har han fått för lite medicin(kortison/sporimune) eller så har han blivit utsatt för mer allergener på sistone.
Så, visst kan det hända. Brukar räcka med att man städar ur ordentligt och höjer dosen lite.

Min allergihund får så när han är allergibelastad sas, och det kan gå fort och tex bara vara på ena sidan.
Antingen så har han fått för lite medicin(kortison/sporimune) eller så har han blivit utsatt för mer allergener på sistone.
Så, visst kan det hända. Brukar räcka med att man städar ur ordentligt och höjer dosen lite.
Han får inget förutom vaccin. Har inte behövts. Däremot har det varit en massa extra stress just de senaste tre månaderna, kan kanske vara därför. Stress kan ju reta allergin.
Blir bara så nojig att veterinären missade något. Hjälper ju inte att göra rent om det är svamp eller så, utan tvärtom det kan ju bli värre då :crazy:

Ena katten får brunt gojs i öronen av kycklingtorrfoder. Även min tik kan få det ibland.
Det som funkat väldigt bra och hållit gojset borta i flera månader är att först torka ur med Aptus otozyme Ear wash med en bomullstuss eller rondell. Nästa dag smörjer jag med Aptus otozyme öronkräm och fortsätter att göra det under en vecka1 ggr/dag. Öronkrämen tycker de är väldigt behaglig och den stillar klåda direkt. Den ska inte torkas ur. Just den här kombinationen är den som varit mest effektiv.
Örongojs beror på allergi, födoämnes eller kvalster/pollen. Sommmartid och vid fuktig väderlek kan det bli mer gojs i öronen.

Jag skulle nog rekommendera att du köper Oticurant öronpuder, mycket bra,använder till min allergihund.Finns att köpa hos veterinärer och välsorterade zoobutiker.

Han får inget förutom vaccin. Har inte behövts. Däremot har det varit en massa extra stress just de senaste tre månaderna, kan kanske vara därför. Stress kan ju reta allergin.
Blir bara så nojig att veterinären missade något. Hjälper ju inte att göra rent om det är svamp eller så, utan tvärtom det kan ju bli värre då :crazy:
Kan ju vara stressen bara då, eller så har allergin utvecklats, det händer ju det med.

Kan ju vara stressen bara då, eller så har allergin utvecklats, det händer ju det med.
Vi har ändrat/anpassat vaccinet två gånger under elva år så visst kan allergin utvecklas.

Fast då har han haft alla andra symptom förutom brunt gojs i öronen :D

Men du tror att jag kan lita på veterinären att det bara är smuts fast inga prover togs (förutom titt i mikroskop)?

Jag skulle nog rekommendera att du köper Oticurant öronpuder, mycket bra,använder till min allergihund.Finns att köpa hos veterinärer och välsorterade zoobutiker.
Använder redan det men det verkar inte räcka. Kanske man skall köra en kur (som man gör i början) och inte bara en gång i veckan?

Min allergihund hade också det så, alltid. När vi provtog det fanns det multiresistenta bakterier i gojset.

Hunden led inte av det när hon fick kortison, innan kortisonet kliade hon sig mycket i öronen. Jag sköljde ur med Trizaural och hade i Oticurant.

Så gjorde jag, körde med Oticurant fem dagar i följd och därefter en gång i veckan, tycker det funkar bra på min hund, hon var innan som din,mycket brunt gegg i öronen och väldigt fuktigt.

Vi har ändrat/anpassat vaccinet två gånger under elva år så visst kan allergin utvecklas.

Fast då har han haft alla andra symptom förutom brunt gojs i öronen :D

Men du tror att jag kan lita på veterinären att det bara är smuts fast inga prover togs (förutom titt i mikroskop)?
Jag skulle nog tvättat ur, kanske flera dagar i rad och avvaktat för att se om det hjälpte. Blir hunden sämre eller att det återkommer onormalt fort så får man väl ta en sväng till hos veterinären.

Det är också bra, men jag tycker att Aptus Otozyme Ear wash + Aptus Otozyme öronkräm har fungerat ännu bättre för våra djur.
Öronpudret har jag behövt ge varje dag under 10 dagar, men sen har gojset kommit tillbaka ganska snart och jag har varit tvungen att upprepa proceduren. Behandlingen med Aptus har jag bara gjort en omgång och både hund- och kattöron har hållit sig rena under flera månader.

Min allergihund hade också det så, alltid. När vi provtog det fanns det multiresistenta bakterier i gojset.

Hunden led inte av det när hon fick kortison, innan kortisonet kliade hon sig mycket i öronen. Jag sköljde ur med Trizaural och hade i Oticurant.
Men var hon påverkad på annat sätt i öronen? Enligt veterinären så såg han jättefin ut bortsett från mycket smuts i öronen då.

Behandlar min allergihund med Malacetic Aural. Har efter det kunnat sluta helt med Betnovatdroppar. Han är dock enbart födoämnesallergiker.

Men var hon påverkad på annat sätt i öronen? Enligt veterinären så såg han jättefin ut bortsett från mycket smuts i öronen då.
Hon hade väl egentligen kronisk öroninflammation, hennes öron hade varit kassa hela livet. Spruckna trumhinnor, bölder, blodöron, äcklig gojja...

Hon hade väl egentligen kronisk öroninflammation, hennes öron hade varit kassa hela livet. Spruckna trumhinnor, bölder, blodöron, äcklig gojja...
Min har varit jättefin i öronen sen vi började med vaccinationen för 10 år sedan. Och dom såg som sagt jättefina ut nu också. Ingen irritation, svullnad, rodnad eller liknande.

Min har varit jättefin i öronen sen vi började med vaccinationen för 10 år sedan. Och dom såg som sagt jättefina ut nu också. Ingen irritation, svullnad, rodnad eller liknande.
Då hade jag bara rengjort, förslagsvis med Trizaural som inte irriterar eller gör ont men som ändå spolar ur.

Liknande trådar

Katthälsa Min katt har under flera år haft problem med öronen. Han har vid flera tillfällen fått örondroppar och det har blivit bättre men sen...
Svar
8
· Visningar
7 214
Hundhälsa Vet inte hur många gånger jag varit hos veterinären med min "gammelman" de senaste två åren,knölar på kroppen har vi varit in för 2-3...
Svar
14
· Visningar
4 615
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka