Brunstlängd kontra dräktigheter

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Iglatjarn
  • Startdatum Startdatum
I

Iglatjarn

Ja ännu en brunstfråga. vad har man annars Buke till :p

Skulle vilja veta era erfarenheter av dräktighetsresultatet baserat på betäckning under lång brunst. Släpptes ett eller två ägg? hade ägget "fastnat"? Tvillingar? Inte dräktig alls? Infektioner?

har ett sto här som jag inte blir klok på. 3 år, inte betäckt förut, har väldigt "dolda" brunster, mycket svåra att se hemma för ägarna.
Hon är nu inne på sin 11:e brunstdag, går på fribetäckning och är fortfarande högröd i slemhinnan, jag ska ringa min vet i morgon bitti för rådfrågning om hur vi ska göra, men jag skulle vilja veta lite om avelsfolkets egna erfarenheter här...Vissa säger si och andra så :crazy:

Sv: Brunstlängd kontra dräktigheter

Enligt min seminveterinär så hade de haft flera ston iår som inte kom till ägglossning utan bara fortsatte att brunsta. Hon hade fått spruta loss äggen på många fler än vanligt. Det hade alltså inte handlat om mer än ett ägg utan just att de inte släppte det.
Min första höll ju på i 9 dygn men på henne såg vi ju på ultraljud att hon släppt ett ägg från var äggstock, resultat vet jag på söndag men tyvärr tycker jag hon beter sig som om ny brunst är på väg (fick ju avbryta bet efter 4 dygn pga hennes bakben som tyvärr ännu ej är helt bra igen så är hon tom får vi nog bevaka med ultraljud och sätta en pg på henne och hoppas att hon står ett språng trots benen sedan får hon ju gott om tid att läka i lugn och ro)

Det bästa är ju att göra ett ultraljud för att kolla upp hur hon ser ut.
Det kan ju vara helt "normalt", hon kan ha livmoderinflammation, eller nåt annat.
Det är ju inte nyttigt att de betäcks för många gånger, så det är nog läge att kosta på henne ultraljudet.

Låter nästan som min flicka det. Oxå ett treårs sto.
Här hemma ser vi ingen brunst på pållan.

Hon lämnades hos hingst 17/ 4, & kom i brunst tis/ onsdagen den 26-27/ 4.
Så långt allt väl. Men nu när " skrället" väl blev brunstig, så tänkte hon minsann inte släppa upp ngn otäck karl på ryggen. Det tog ett par dagars övertalning, & extra hjälp att hålla henne, så betäcktes hon första gången den 1/ 5. Tog två språng till, 3 & 5 / 5. Hade gått ur brunst på lördagen den 7/ 5. Alltså en brunst på 9- 10 dgr.

Hon kollades i söndags, & var dräktig på 17:e dygnet. :banana: :bump:

Den här hästens mamma hade långa brunster även hon, & tog sig även hon direkt.

Ytterligare ett sto häf, hade ivf förra året en brunst på 9 dgr. Och det resulterade den 28/ 3 i år i ett underbart stoföl.

Så här har de långa brunsterna inte ställt till det ngt. Hästarna är inte kollade innan, eller under brunst, utan bara ultraljudade efter 17 dygn.

Linda

Mitt ena sto brunstade 2 veckor på 30-dygnsbrunsten förra året, två ägg, tog sig inte på den brunsten, nästa brunst 5 dagar, tog sig direkt

Vad menas med 30 dygns brunsten?
Om stoet släpper båda äggen blir det tvillingar då eller. Hur fungerar det?

Jag har haft flera ston - både egna och betäckningsston som stått med långa brunster i år. Ett av mina egna ston gick ej ur brunst och jag misstänkte cysta, men vid kontroll hade hon redan ovulerat. Hon är nu konstaterat dräktig.
Hlsn Helena

knapplån

Till alla: Då verkar det som att jag kan slappna av en liten aning iallafall. Pratade med min vet imorse och han trodde att antagligen hade hon redan släppt ett ägg men hade ett nytt på gång, alternativt att det satt ett ägg som inte ville släppa.
Han tyckte inte det var någon större ide att sära på dom nu, är hon infekterad så gör det detsamma ett par dagar till och från.
Han är heller igen vilde, utan betäcker kanske 1-2 gånger per dag. Nu står de inne på natten.

Hennes mor har korta brunster på fem dagar, är betäckt med samma hingst och är på dag 18 utan ny brunst.
Fortsättning följer på måndag!

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sto som vi försökte få dräktigt i somras. Hon har aldrig visat brunst innan, och gjorde det bara en gång när vi fick spruta...
Svar
0
· Visningar
740
Senast: Mli
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 747
Senast: Cornelia
·
Avel Som rubriken lyder: UL:ade mitt sto i onsdags, kunde ej själv närvara men fick skrivet papper på att hon var dräktig med fosterblåsa 2...
2
Svar
21
· Visningar
4 631
Senast: wrangler
·
Avel Vi har en otroligt snäll och go shettis som vi vill betäcka,men jag har aldrig ens haft ett sto så jag vet ingenting.Hon har tyvärr inga...
Svar
3
· Visningar
2 096
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka