Brunstigt sto

A

arrak

Hej alla Bukare!

Behöver ett tips ang. brunstigt sto som börjar bli totalt omöjligt. Blir alltid värre när hon går ute under betessäsongen. Vet att det finns hormonbalanserande preparat (Stroppy Mare, Munkpeppar). Finns det ngn som har erfarenhet av sådana preparat? Veterinär tyckte att det kunde vara värt att prova eftersom hon tenderar "stanna" i brunst. (Perioderna har blivit längre och likaså är hon svår att rida. Har dock inga problem med skötseln, där är hon istället extra kelig och "efterhängsen"). Har haft henne hos mig i ett år (äger ej hästen, men hon rids av mig) och problemen med ihållande brunst och bråkighet blir bara värre:eek:. Hästen är helt genomgången av veterinär, tänder kollade, utrustning passande, så inga kommentarer om detta, tack) Då hon ej brunstar är hon helt ok att rida, både markarbete och hoppning fungerar bra då.

Är det ngn som har några tips så tas det välkommet emot!

Sv: Brunstigt sto

Sen jag började ge mitt sto stroopy mare har man nästan inte märkt av brunsterna alls, iafa inte under ridning.
Har även gett munkpeppar med tycker stroppy mare funkar bättre.

Men kanske ska tilläga att i samma veva som jag började ge stroppy mare bytte jag även stall från ett större till en mkt mindre och lugnare, så vet inte om hennes humör har påverkats till det bättre av den anledning.

Ett sto som stod i samma stall som oss ett tag fick munkpeppar, och det hjälpte väldigt bra. :bow:

Tack för era svar!

Var kan man köpa Stroppy Mare eller Munkpeppar?(Ser att det finns på nätet, men tänkte om det finns ngn Hästsportaffär som säljer det) Fick idag ett tips om ett liknande preparat som hete Temperamental. Ska prova ngt av dem och hoppas på att hon kan lugna sig lite. Hon står i ett lugnt, litet stall, men det är när sommarhästarna kommer som det eskalerar, även om de inte går ihop. Nu i vinter började brunsten så tidigt, så vi hann inte komma ur föregående innan det var dags för nästa:devil:. Jag vill gärna komma till ridning ngn gång:crazy:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Avel Ska inseminera mitt 5-åriga sto, första gången. Tidigare har jag använt mig av naturlig betäckning och har ju då lämnat stona hos hingst...
Svar
6
· Visningar
1 535
Senast: Novalisa
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 202
Ridning Vill bolla med er också, så som jag gjort med tränare och stallkamrater etc. Försöker dra en recap av vårt år så att ni kan försöka se...
2
Svar
25
· Visningar
6 370
Senast: Heulwen
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 177
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar