Brunstigt sto lägger sig i transporten, HJÄLP!

R

Rutsie

Vårt ena sto åker med sin hagkompis (också sto) minst en gång i veckan utan problem. Båda är lättlastade och står lugnt och fint. Inga problem att lasta och åka med själv heller. Mellanväggen sitter alltid i.

MEN, när hon är brunstig kan hon bli helt knäpp. Vi lastar henne först och den andra sedan. Sätter på bakbommen och börjar stänga lämmen. Då fullkomligt häver hon sig mot väggen, ibland mot mellanväggen, och börjar klättra med benen. Det slutar ju med att man är rädd för att hon ska komma under med hovarna under den hårda mellanväggen, alternativt ramla och skada sig. Som tur är är den andra hästen cool. När vi öppnar och lastar ur är hon lugn och fin igen som om inget hänt. Går snällt på igen om vi ber om det.

Spelar ingen roll om hon går på först eller sist eller vilken sida hon står på. Vi har även prövat med andra hästar och det blir likadant. Om vi sedan lastar bara henne och åker är det inga problem.

Vad är det med brunsten som orsakar detta problem? Eller är det inte brunsten alls?

Har frågat mängder med folk men ingen har varit med om samma sak. I år har vi gett munkpeppar sedan tidig vår och knappt sett någon brunst förrän nu när värmen slog till. Hon är ganska stoig och visar tydlig brunst men är snäll och medgörlig ändå.

Någon som varit med om liknande???

Sv: Brunstigt sto lägger sig i transporten, HJÄLP!

har för mig att det är lag på att om man kör mer 8 timmar måste dom ut och röra på sig??

haha nej kanske inte, men kom bara på det när ja läste här i denna tråden :P

oj.. såg nu att ja lagt in det i fel tråd :O hahahah pinsamt! :$

Ingen som varit med om detta?

En långsökt teori.. Men på beteendet låter det ju som en "bred-åkare" men varför skulle hon vara sådan bara när hon brunstar kan man undra. :D Ställer hon ut sig och skvätter när ni lastat och inser då hur trångt det är? De brukar ju få panik när de vill sätta ut benen för att hålla balansen, inte för att kissa.. Lite långsökt som sagt. ;)

Jobbigt problem! Det ska bli intressant att höra om någon annan varit med om det här.

Kvinnor får sämre balans när de har mens varför skulle det inte kunna vara samma sak med hästar. ;)

(ang balansen hos kvinnor så vet jag inte vart jag har hört det, kan vara felaktigt)

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 643
Senast: Josofinito
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästhantering Jag har två frågor: 1) Det ena gäller tips på hur jag för ponny syr sluta skrapa transporten. (Läs nedan) 2) Någon som provat First...
Svar
7
· Visningar
2 100
Senast: mackan
·
Hästhantering Jag behöver hjälp med min häst. Jag vill gärna ha tips på övningar för att bygga förtroende med min häst och få honom tryggare. För att...
Svar
7
· Visningar
2 813
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022