Brunstigt sto endast intresserad av valacker?

hier

Trådstartare
Ett sto på min arbetsplats går bredvid en valack som hon är tokkär i :love: Gosar och kelar över staketet, ställer upp och skvätter och ropar efter honom när han går iväg. Han själv böjer lite på halsen och flirtar lite smått, men det kan ju även valacker göra med rätt sto :D

Bara några meter bort står en hingst och skriker på alla ston han ser. När man går förbi med henne ger hon blanka fan i honom. Eller de andra hingstarna också för den delen.

Bara jag som tycker detta är lite märkligt?

Inte märkligt alls.
Dels har hästar känslor och stoet är förtjust i valacken, hon vet inte att han är kastrerad. Dels så kan en valack vara mer "kapital" än en hingst och på det viset vara mer attraktiv. För som sagt tidigare bara för att man kastrerar en hingst betyder inte det att lust och förmåga försvinner från alla individer. Det betyder bara att det inte kommer att bli några föl.

Nej det är inte konstigt alls . Ston väljer aldrig hingst bara rakt av för att den är hingst . De fattar tycke för ngn och gillar inte vemsom .

Insikten om detta hos folk har ju försvunnit lite eftersom man numera i Sverige sällan lösbetäcker utan man inseminerar sina ston .

Inte ovanligt alls.

Valacken kan ha, i hennes ögon, fler kvaliteter än hingsten. Tycke och smak gäller inte bara människan.

Jag har bekanta som ville betäcka sitt sto med en av sina hingstar men jäklar, hon släppte inte till hur brunstig hon än var. Men de har en hingst till och den hade stoet haft i åtanke i två år men då passade inte tiden för ägarna.
De fick helt enkelt byta hingst till den hon själv sett ut åt sig.

Nästa år gick det bra med den hingsten de ville ha första året.

Man ska inte förakta hormoner, DNA och den fria viljan.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 568
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej, jag har ett sexårigt sto och har haft henne från att hon var tre. Från att vintern efter att hon fyllt fyra har hon betett sig lite...
Svar
7
· Visningar
1 714
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag köpte ett sto den 17e Maj. Igår märkte jag att hon börjat brunsta, för tredje gången sen jag fick hem henne. Från samma dag hon...
Svar
4
· Visningar
1 256
Senast: TinyWiny
·
Avel Jag har ett sto född 1988 som jag haft i femton år. Hon har aldrig visat speciellt mycket brunst, ett litet enstaka pip bara i övrigt...
Svar
3
· Visningar
1 917
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama