Brunstiga ston -suck-

cactuspower

Trådstartare
Hur betéer sig era ston när dom blir brunstiga? Min sak är jätte brunstig juts nu , hon har inte visat brunst Sååå jätte tydligt förut men nu går hon och skvätter här och var verkligen. Blir stora pölar lite överallt och när vi passerar gången till och från hagen och ska gå förbi alla snygga valacker så tar det minst 10 min att släppa in henne eftersom hon stannar utanför varje valackhage :smirk: .

Sedan står hon och pussas med boxgrannen när det så passar henne, när det är utfodringsdags står och hon sparkar i väggen i stället :p då ska hon minsann vara i fred.

Hon verkar även ha blivit skvatt galen ju :D har longerat lite sista dagarna och herregud vilken energi hästen har och inte tar den slut heller, hon är verkligen mer laddad och 'på tårna' . Energin verkar ju aldrig ta slut :p .

Sv: Brunstiga ston -suck-

:rofl: :rofl: :rofl: Jag vet precis hur det är! :) Äve om min donna har ett sto som boxgranne och går ihop med stallets "snygging" förjämnan... pestigast är hon att rida, skrikig, överenergisk och ofocuserad :) (men jag har å andra sidan oftast pms då.. så slipper jag unnan rider jag inte alls under de där perioden:))

Värsta hästen jag någonsin stött på hette Harmoni, hon var helt oridbar under brusten... för så fort man la på skänklar började hon skvättta och blinka *ASG* i slutet av brunsten gick det att rida ut på henne, så länge du hade en valack som morot framför :) HON var ett riktigt hormonmonster....

Mitt sto visar aldrig att hon brunstar om det inte finns en hingst i närheten.

Men vad jag har hört så tror vissa ston att det är vår nu och "vårbrunstar"
:eek:

Det kan ju bli knepigt i aveln till våren.

Känns som om det kommer kunna bli lite stökigt ja.. frågan är väl om våra stackars damer någonsin får en vinter eller om dom tänker gå omkring som små östrogenmonster ett helt år till..

Alltså, Hallå Tant Vinter?! Vart är vår snö? :confused:

Min skimmel var rent ut sagt för jäklig när hon brunstade. Hon blev en riktigt surmärr mot allt och alla (utom de söta vallackerna då förståss :rofl: ) men det blev bättre allteftersom hon blev lite äldre.

Stoet jag har nu verkar väldigt lugn. Känner henne inte så jättebra än men hon skvätter lite men är kanoncool i sitt sätt att vara. :)

Mitt sto får en krafig brunst på våren, de andra märker man knappt av. Hanteringsmässigt blir hon bara lite mysigare, vill väldigt gärna köra huvudet i min mage och bli kramad :). Ridmässigt märker du heller ingen skillnad.

Mitt sto fortsätter också att brunsta. Hon går på tårna och är lättskrämd, har hur mycket energi som helst och då får hon bara en näve havre. Man får akta sig att komma åt med skänklarna för hastigt, då går hon i taket. Förra brunsten för tre veckor sen gick vi som vanligt för bi en hage med en hingst och valack. Hingsten vädrade och lockade på hennne. Hon stannade som en stenstod stod hon och lyfte på svansen. Min närvaro var totalt bortglömd. Det tog en bra stund att sega sig förbi hagen. I somras däremot ville hon bara locka på föl när hon brunstade. Vad bra att hör er andra som har ston, jag trodde jag gjort nåt fel med henne. Vi ska ändå gå igenom ledarskapsövningar ordentligt, för man ska ju kunna veta var man har varandra.Så här har det inte varit sen jag köpte henne för ett år sen. :crazy: :crazy: :confused:

Mitt sto går i en hage med 6 vallacker... brunstar hon så blir hon verkligen SUR, i alla fall mot de ranglåga.... ingen kommer nära henne, utom människor och hingsten:p
Jag skulle leda henne säkert 250 meter från hingstens hage i somras, fy för!!:crazy: Hon stegrade ch försökte slita sig, och gud vad hon är stark! Hon är ändå bara 130 cm! :eek: :p Det blev, efter typ 20 min bråk, tillbaka samma väg som vi kom ifrån:eek:

Annars har hon ALDRIG varit elak mot mig, hon följer mig var jag än går...

Nu är hon dräktig och är bunstfri:love: :rofl:

Då är man inte ensam i alla fall då.... :angel:

Och ja ibland undrar man varför man inte skaffade sig en valack :smirk: grejen är den att hon i andra stallet inte alls visade brunst speciellt tydligt, hon gick i blandad flock med ston och valacker men brydde sig inte märkbart om valackerna just. Visst kunde man se att hon var brunstig men hon gick inte och skvätte och hade sig, det var heller inga större förändringar i ridningen när hon var brunstig , eller vid annan hantering. Har även stått hingstar på den anläggningen - dock ej i just det stallet, periodvis.

När jag flyttade henne i juni var det sommarbete först som gällde och i början av höstens installning har hon också varit precis som förut men nu när hon visar brunst så är hon helt tossig , har energi till tusen, 'skriker' lite då och då och ska verkligen bara 'kela' med grabbarna när det passar , när det inte gör det - ja då säger hon ifrån minsann :D . Hon går som sagt och skvätter i hela stallet och det blir jätte stora pölar på hela stallgolvet , så matte får gå runt och strö torv på golvet som ska suga upp.. Visserligen så står det en hingst på den här anläggningen nu med, men de bryr sig inte alls om varandra utan det är alla valackar däremot som gäller , hon ska charmas och pussas med allt och alla :smirk:

Prova Stroppy Mare!
Örtblandning för ston med brunstrelaterade problem som t.ex. lynnesförändring och för täta brunster. Den innehåller Vallmokronblad, Hallonblad, Kamomill, Järnört, Munkpeppar och Johannesört. Funkar jättebra för ett sto i vårt stall, och på en kompis sto. Har bara hört bra saker om det annars med!
Sälv har jag valack:smirk:

Min fd gammling blev hingst. Dansade runt och höll på. Detta löste jag med Munkpeppar.

Vart får jag tag i denna örtblandning? Pris och mängd?
Hur stor giva är det som gäller? :bow:

Ja just ja munkpeppar ska ju också vara bra, ska kolla upp för det tror jag att jag vet vart man kan få tag på .

Använde mig utav sökforumet nu och skummade runt lite, läste om munkpeppar, hilton regulate och stroppy mare. Nu beställde jag 1 kg hilton regulate från hippok9 som jag hoppas ska ge effekt (positiv sådan :D ) på damen. Nackdelen är att det är så dyrt med dessa örtblandningar :crazy: men det får vi väll hoppas att det är värt ..

Som jag skrev i tidigare inlägg ingår munkpeppar i blandningen, men det finns även andra örter i stroppy mare som är mer lugnande på hästen och påverkar även humöret samtidigt som brunsten. När man börjar med stroppy mare ska man ge 2 dl/dag till stor häst första månaden och sedan 1 dl/dag. för ponnys hälften. Priset varierar lite från olika återförsäljare, men i snitt ca 200:- för 1 kg och 840:- för 5 kg.

Det är väl upp till dej om det är värt det, min stallkopis säger: Lätt!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka