Brunstig eller vad?

K

kosmos

Idag kom det en ny häst till stallet, en vallack. när jag skulle gå förbi honom med mitt sto så blev hon helt galen, bockade och stergarde som en galning. När jag sedan släppte ut henne i hagen så sprang hon fram och tillbaka i den hela tiden ! Är detta som hon är brunstig? :confused:
Vill ju inte att hon ska hålla på såhär hela tiden ! Om hon nu är brunstig, hur länge är hon då det? Finns det något man kan göra åt det? :confused::crazy:

Tacksam för svar !

Sv: Brunstig eller vad?

hej !!!

Jag har ett sto och hon kan va så där när hon brunstar ! mitt sto brunstar en gång i månaden .. men det är olika från sto till sto hur länge hon brunstar endel brunstar en gång i halv året

Välkommen till stovärlden :D Brunsterna brukar vara 4-7 dagar med ca 15 dagar emellan. OBS jag vet inte om detta stämmer till 100%.

Agria.se skriver följande:
-----------
De flesta ston brunstar var tredje vecka under sommarhalvåret. En del hästar, framförallt fullblod kan brunsta året om. Brunstcykeln räknas från ägglossning till ägglossning och är hos de flesta hästar 21 dagar med en variation mellan 19-23 dagar. Själva brunsten är i genomsnitt 6,5 dagar med en variation mellan 3-8 dagar.

Ston som blir kraftigt humörförändrade under brunst, bör kollas upp för att utesluta sjukdom. I första hand bör livmoder och äggstockar undersökas med ultraljud, för att se om man hittar något onormalt. Det finns också möjlighet att kontrollera hormonnivåer.

Det är inte längre tillåtet att behandla hästar med hormonsprutor för att förhindra brunst och på så vis komma tillrätta med problemet. Man kan välja att kastrera stoet, men det är ett betydligt större och mera kostsamt ingrepp än på hingstar.

Brunsta året om:eek: Nej tack! Jag har ett fullblodssto men hon brunstar var 3.e vecka och ca 5-6 dagar/gång, som tur är:bow:

Har haft mitt sto sen i November, och hon har inte brunstat något förren nu. Så förhoppningsvis brunstar hon "bara" under sommarhalvåret. Vet inte hur det går att rida ett brunstigt sto? Har ju just kommit igång så bra nu med ridningen !

Tack och lov är maken väldigt sams med ston, för jag har nog bara träffat tre eller fyra som jag pallar med. Men så har jag också väldigt få tjejkompisar :D

Tjena,

Är det ridhäst och det är tillåtet så kan du låta sätta in ett p-piller, på henne. Det tar bort brunsten, vissa kan det vara "symtom" kvar men det mildras rejält.

Om du sedan ska ta föl så tar vet bort det och sedan blir hon brunstig igen, ingen fördröjning på detta.

Hoppas du kan finna något lämpligt åt ditt sto, det tär ju på henne också, men framförallt för dig.:crazy:

Vi har fått använda oss av detta på vår märr hon hade det i 6 månader ungefär, men det var ett bra tag sedan. Detta fick hon tävla med också. Men nu är det inte tillåtet för det anses som doping, och ses som ett förbättrande.

Ämnet är ett kropps eget, och ett vansinnigt dumt beslut. Hon var snudd på alltid brunstig, det var så äckligt när man satt o körde henne. Hon är en travare.

Vet ju inte vad det är för regler för ridhästar, så sorry, var bara ett förslag.

Förresten tycker jag att det är direkt farligt att låta hästar med stål munkorg få tävla och hästar som man måste ha munkorg samt hålla i, med 2 st stavar på var sida om huvudet, för att man ska kunna gå med den. Och detta tillåter man till och med att verka i aveln.

Finns absolut ingen logik i detta. Var en passus i diskussionen.

;)

Så då finns det egentligen ingenting som man kan göra..??

Kanske kan du istället när hon är som värst longera med 2 linor då har du möjlighet att hålla henne på "spåret", men ändå jobba i form. Det är ju ett bra alternativ till ridning.

Testa går ju menar jag, kanske kan du jobba henne så trött att hon lugnar ned sig, ja inte vet jag.

Tror att man kan få nytta av en massa tokiga ideer medatt få henne lugnare.:smirk:

Mitt vbl sto är otroligt sur. Hon lägger öronen bakåt och vill inte bli infångad i hagen ibland. Våran arab får knappt vara i närheten av henne.
Men när hon blir brunstig (ungefär en gång i månaden) så är hon glad och harmonisk.
Hammond får stå och putsa på henne och vi får t o m sadla henne utan att hon försöker hugga.

Så jag blir bara glad när Kickan brunstar :banana:

Haha det var ju udda att de blev gladare. :)
Mitt sto jag hade märkte man knappt skillnad på. Om det var en extra kunde hon skvätta lite extra om pojkarna tittade intresserat på henne, och speciellt om man gick förbi hennes kärlek, grannen mittemot var favoriten. De gick ihop på sommarbete sen, helt oskiljbara (dock hände inga otrevligheter). Turturduvor! Men annars märkte man inte så mkt. :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 359
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka