Brunsthämmande?

S

Sandrizs

Hej.
Tänkte bara höra lite allmänt har en kompis som jag rider mycket med och hon har en arab som är väldigt ofta brunstig, hon är brunstig även på vintern och brunstig för tillfället.

Men både ryttare och häst blir besvärade av det och hästen blir jobbigare när hon rider, hon blir riktigt brunstig och visar det väl. Jag har för mig att jag läst förut någonstans om brunsthämmande medel? Försökte hitta lite på google men utan resultat letade kanske inte tillräckligt noga. Tänkte bara höra om någon vet något mer detta och kan det vara ett alternativ? :)

Sv: Brunsthämmande?

Det finns ju örter att använda sig av, men med den beskrivning du ger skulle jag i varje fall ha låtit undersöka hästen först så att det inte handlar om cystor och därav beteendet.

Okej det har jag inte alls tänkt på men ungefär hur kan cystor påverka brunsten? Hon har så länge vi ridit tillsammans varit väldigt brunstig när hon väl är brunstig eller hur jag ska förklara, så det har inte kommit helt plötsligt men blivit lite mer nu.

Cystor kan påverka brunsten på olika sätt, allt från att inte brunsta alls till mega brunster och att brunsta på tider som normalt sett inte är det vanliga som te x vintertid.

Nu är det ju inte sagt att din häst är drabbad, men innan man börjar laborera själv så kanske man borde kolla upp det först då jag själv kan tycka att det verkar handla om mer än onormalt om du förstår mig rätt nu.

Jo absolut det gör jag, vi har inte ens tänkt den tanken så bra med andra tips när man inte är så kunnig inom området :) Jag ska prata med henne och fundera och säga att det är kanske bäst hon ringer till kliniken här och prata och se om hon borde åka in och kolla henne. Det är hon som känner hästen bäst och kan förklara på ett bättre sätt än jag om hur hon är.

KL

Mitt sto är brunstig typ jämt. Fast hon känns inte påverkad av det, kan det vara farligt eller nåt? Folk reagerar på att hon jämt är brunstig. Hon går med en valack i hagen, har gjort det nästan så länge som jag ägt henne (dock med olika valacker). Men när hon gått själv i hagen en längre period minns jag inte det som om att hon var lika brunstig...
Kan det också vara en cysta?

Ja det är inte ovanligt alls att cystor ställer till brunsten. Ett enkelt ultraljud så vet du sedan.

Ja det är inte ovanligt alls att cystor ställer till brunsten. Ett enkelt ultraljud så vet du sedan.

Konstigt. Här ultraljudar och seminerar vi hur mycket ston som helst, och har gjort det i 20 år.
Har aldrig stött på nån cysta som påverkat brunsten. Nån häst har haft cysta på ena äggstocken, granulosacelltumör, typ handbollstorlek, men det stoet brunstade och blev dräktig som vanligt.
Cystor i livmodern påverkar möjligen chansen att bli dräktiga, men knappast brunsten.

Vad är det för slags cystor ni pratar om?

Senast ändrad:

Konstigt. Här ultraljudar och seminerar vi hur mycket ston som helst, och har gjort det i 20 år.
Har aldrig stött på nån cysta som påverkat brunsten. Nån häst har haft cysta på ena äggstocken, granulosacelltumör, typ handbollstorlek, men det stoet brunstade och blev dräktig som vanligt.
Cystor i livmodern påverkar möjligen chansen att bli dräktiga, men knappast brunsten.

Vad är det för slags cystor ni pratar om?

De pratar om follikelcystor (persisterande folliklar där ingen ovulation sker).

Persisterande folliklar förekommer i övergångsperioden hos häst (när stoet går från att inte brunsta på vintern till att få en normal brunstcyklus på vår/sommar/höst) och då klassas det som normalt. Där ses också cystor i slutet av de sista brunstcyklerna. Cystorna växer sig större och större och till sist degenererar de och försvinner av sig själv. Dessa är inte normala, och nedsätter endast fertiliteten hos äldre ston. Där finns ingen behandling, vissa svarar dock på prostaglandin.
Där förekommer också periovariske cystor (ligger utanför ovariet), och dessa är rätt så vanliga men har ingen betydelse för varken brunstcyklen eller fertiliteten.

Att cystor skulle vara orsaken till att hästen brunstar hela tiden, är dock fel. Cystorna påverkar inte brunstsymptomerna hos häst. Däremot ses där stora problem hos kor, som kan brunsta hela tiden, pga. att dessa follikelcystor producerar östrogen (det gör inte hästens i lika stor grad).

Tyvärr när jag läser i boken, så stor det inte så mycket om problem med att hästen brunstar för mycket och vad det beror på, utan bara behandling. Brunsten förhindras då med altrenogest (progesteron).

Jag vill påstå att du har fel i det fallet, mitt sto brunstade konstant och vid undersökning så konstaterades cystor. Hon fick behandling och brunsten avtog till det mera normala.

Jag vill påstå att du har fel i det fallet, mitt sto brunstade konstant och vid undersökning så konstaterades cystor. Hon fick behandling och brunsten avtog till det mera normala.

Ok, vad var det för cystor och var satt de? Vad behandlades hästen med? Diagnosticerades de med ultraljud då eller?
Jag har bara skrivit vad reproduktionsboken säger (var tvungen att slå upp för jag blev osäker), men vad intressant!
Var inne och sökte på databaserna vi har tillgång till, och där fanns inte heller några artiklar om ovarie cystor hos häst. Du får gärna berätta mer :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 052
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 167
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 595
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka