Brunst och valacker

TCJ

Trådstartare
Jag fick hem mitt sto i helgen.
Först blev hon jagad i hagen fram å tillbaka. Killarna skulle ha ihjäl henne.

Sen.. dagen efter (söndag) började det.. TABBAS RIDER HENNE!

Han är kastrerad sen tidig ålder (7år nu), och har tidigare bara gått med sin mamma som sto, efter det andra valacker!

Nu hoppar han upp på henne i tid och otid, med stången rest och vätska rinnande.
Vad FAN försigår?!?!?!

Fiona verkar inte ta det som något negativt utan trycker upp röven i ansiktet på honom och verkligen TIGGER om det.

Hon har också blivit väldigt sårig (inga djupa, men de blöder lite på vissa) på rygg och mage efter hans ridturer.

Jag har sagt att de har till fredagen på sig att skärpa sig, sen särar jag på dom.
Varje kväll får de komma in, så jag får tvätta brunsten och så att alla får äta ifred.

Och, ej att förglömma, alla hästarna somnar illa kvickt när de kommer in. :rofl:

Sv: Brunst och valacker

Jag skulle nog sära på dem direkt om jag var du! Det kan gå riktigt illa om du har otur, med infektioner och sår.

Vill du abslout ha dem ihop så prova att släppa ihop dem igen när hon inte brunstar längre, men det finns inga garantier för att det funkar ändå. Möjligtvis att hon slår ifrån, med risk för skador på valacken istället... :crazy:

Brunsten satte igång när hon umgåtts med honom ett dygn.
Jag ska prata med mina fosterföräldrar.

Ge honom munkpeppar.

Det har funkat på de hingstiga valacker vi haft (4 st) som ridit på stona. Det har också funkat ypperligt på surmärren vi har som brunstar i tid och otid.

Lycka till. :)

//Celia

När jag tog mina 2 ston till det stallet jag har dom i nu så brunstade min lilla shettis. valackarna jagade henne och bet henne och var förjävliga rent ut sagt.

Hon svettades som en idiot så vi tog mina hästar och stallde dom i en egen hage direkt. Sen efter en vecka så släppte vi ihop dem igen och då brunstade inte lilltjejen längre och allt var frid och fröjd. Har inte blivit något bråk nu så länge jag haft domd är (2år) nu, trots brunst.

Vi har löst det nu!
Killarna får åka på bete och min tjej får gå ensam hemma tillsvidare. (brunsten får lägga sig, jag får tvätta såren och de får läka)

Sen när vi fått hem en eksemsalva hon måste ha släpper vi henne på bete också!

Hej alla med hingstiga vallacker:
Som ovanstående sa så kan man ge munkpeppar men det finns ett alternativ ytterligare som jag tycker funkar bättre, det heter Stroppy Gelding och är en burk torkade örter, vallacken lugnar ner sig efter 2-3 dagars användning ochär ointresserad av stoet trots att hon brunstar.

Munkpeppar och Stroppy Gelding kan du fråga efter i en ridsportaffär, dom tar säkert hem om dom inte har hemma.
Om du inte får tag på det så PM:a mig så ska du få telnr där jag köper

Ta isär hästarna. Det är det bästa. Vi hade också en valack med ston och vi särade på dem för att han steg upp på dem. Vi provade att ha dem tillsammans i sommarhagen men det funkade inte då heller. Ta isär dem nu och prova eventuellt senare.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 580
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag har läst några trådar tidigare här om de problem som kan uppstå i blandflockar med ston och valacker. Jag har då fått uppfattningen...
Svar
17
· Visningar
2 729
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Köpte en valack i januari i år. Stor häst på alla håll (175 i mkh), 11 år, välutbildad i dressyr. Dock extremt dominant och otroligt...
Svar
17
· Visningar
3 707
Senast: Raderad medlem 142449
·
Avel Hej, jag har ett shettissto som gick på fribetäckning maj-september förra året. En anledning till att hon fick gå kvar så länge var att...
Svar
8
· Visningar
3 204
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama