Brunn under ridbanan!!

M

medusa1

Har ett dilemma. Gårdsplanen som vi ska anlägga ridbanan på är exakt 20x40m men det finns en gammal stensatt brunn som kommer hamna utefter
långsidan i paddocken. Skulle gärna vilja lägga igen den men nu påstår maken att det inte går för vår vatten mätare är ca 2m ner i brunnen.
Hans förslag är och sätta ett lock med lucka som vi sen skyfflar över gruset på.:confused:

Min tanke är att det blir halt och hästarna kan halka nät man sa rida på detta ställe.

Någon som har en smart lösning på vårt delikata problem? Halkfri platta som tål o ridas på men som går och flytta eller öppna tex.

Sv: Brunn under ridbanan!!

Bygga paddocken precis bredvid?

Omöjligt! Ena långsidan kommer ligga 1m från grusvägen och andra långsidan gränsar till stora ekar som inte ska tas ner. Ska jag undvika brunnen får jag en 15 meter bred bana vilket känns för litet.

Vi har nåt liknande under vår ridbana.Det är ett betonglock som ligger över "hålet".Är å andra sidan inget stor hål,kanske 40-50 cm i diameter.Men det bäddade vi ner i grusunderlaget till ridbanan och sand uppepå.Inga problem!;)

Vi har nåt liknande under vår ridbana.Det är ett betonglock som ligger över "hålet".Är å andra sidan inget stor hål,kanske 40-50 cm i diameter.Men det bäddade vi ner i grusunderlaget till ridbanan och sand uppepå.Inga problem!;)
Vi har tänkt i de banorna men problemet är att det måste gå och gräva fram och sen orkas lyfta för att komma ner vid vatten avläsning. Hur tjockt lager sand har ni på ert betongblock?

Vi har också en brunn i vår ridbana. Locket(betonglock) ligger ca 50 cm under ytan, så den går inte enkelt att komma åt. Vi använder inte brunnen. Jag tror att den kan bli halt om det är för tunt lager ovanpå locket, sedan kan belastningen från en enskild hov bli hög om det inte är ett lager som kan fånga upp den (mest en gissning, för jag är inte expert på rörelseenergi)

Har ni kommunalt vatten och detta är kommunens vattenmätare?Är det det enda som finns i brunnen?

Kan ni inte föreslå kommunen att vattenmätern flyttas in i er hus eller stall eller där vattnet kommer in istället? Då kan vattenmätaren och brunnen kanske helt tas bort. Kommunen kommer givetvis att vilja ha betalt för jobbet dock.

Har ni kommunalt vatten och detta är kommunens vattenmätare?Är det det enda som finns i brunnen?

Kan ni inte föreslå kommunen att vattenmätern flyttas in i er hus eller stall eller där vattnet kommer in istället? Då kan vattenmätaren och brunnen kanske helt tas bort. Kommunen kommer givetvis att vilja ha betalt för jobbet dock.

Det var precis vad jag sa till gubben min, men han påstår att den måste sitta 180cm under jord som tex i en källare. Vi har tyvärr inga sådana utrymmen och gräva ev ett pumphus, ny brunn, jordkällare eller vad som krävs kan jag bara tänka mig vad det kostar. Känns nog med ridbanan + nya hagar, vindskydd, sjukboxar osv. Det finns ingenting i hästväg på fastigheten som vi köpt.

Vi har tänkt i de banorna men problemet är att det måste gå och gräva fram och sen orkas lyfta för att komma ner vid vatten avläsning. Hur tjockt lager sand har ni på ert betongblock?

Ja,vad kan det vara? Ca 5-6 cm skulle jag tro.

???

Vi har vår vattenmätare i tvättstugan som ligger i uthuset, den sitter absolut inte 180 cm under jord, snarare 1,5 meter över golvet.

Är det något annat än en vattenmätare i brunnen?

???

Vi har vår vattenmätare i tvättstugan som ligger i uthuset, den sitter absolut inte 180 cm under jord, snarare 1,5 meter över golvet.

Är det något annat än en vattenmätare i brunnen?

:angel: Ja nu när du frågar så pratade han visst om nåt öppet system för bergvärmen som ev gick där nere:confused: Är skitdåligt insatt eftersom vi nyss köpt gården. Så det kanske var det som skulle vara 180cm ner. Men mätaren sitter där också. Hmm..
Måste komma på en smart lösning annars får jag en minibana.

Hej

Bergvärme vet jag inget om, så det kan ju stämma. Men hur ofta behöver man kolla till bergvärme-grejen då? Kanske inte så ofta? Om det går att flytta vattenmätaren och lägga banan över brunnen med rejält med bärlager och grus på samt markera var den är så att den går att gräva fram om det behövs - så kanske du kan få en stor bana?

Finns det inget annat ställe att lägga ridbanan på? Det verkar ju krångligt att ha en brunn som man kanske behöver komma ner i ibland.

Gör ridbanan 18,5 x 40. Eller vad som behövs, vet inte hur stor brunnen är och vart den är placerad.

Ligger brunnen någorlunda mitt på långsidan?
I så fall kan ni dra in staketet som en midja där. På så sätt kan ni öka övriga bredden med ett par meter. Vi gjorde så för att slippa krångla med en brunn och det fungerar bra.
Inte idealiskt men vi fick ju en rak långsida och två hyfsade volter.

LIA

Bygg ridbanan i den storlek du har tänkt dig, och sätt ett cementrör med grov diameter över brunnen så att ni kommer åt den och så att kanterna på röret sticker upp en meter. Då kommer lätt åt den men kliver inte på den av misstag. Du får en fullstor ridbana, även om det blir en kvadratmeter av den som du inte kan rida på. Försök att lägga kortsidorna så att röret inte kommer mitt på ridbanans vanligaste vägar, t ex halvt igenom och snett igenom.

Om du väljer att täcka brunnen, gör då så här innan du lägger över underlag över brunnen:

Sträck ett snöre så att det går parallellt med långsidan och ett som går parallellt med kortsidan. Dessa ska bilda ett kryss precis över brunne. Vid fästpunkterna slår du sedan ner små stolpar, som ska vara där permanent (utanför banan så klart), eller så gör du markeringar på staketet. När du behöver läsa av vattnet så sätter du upp snörena igen, där de korsas har du ju brunnen!

Tackar o bugar för alla tips o ideer!:bow: vi får ta och börja med och exakt staka ut den tilltänkta banan. Vi har hinder åt alla håll så det finns inte mycket o spela med. Sen får vi se i vilken ridväg den hamnar. Blir den för störande får vi nog lägga lock och ha sand över men skulle den hamna lägligt kan man kanske göra ett rör. Har en instruktör som har ett träd på sin bana! Det med snörena som nån nämde var klyftigt så man kan hitta den sen.

Himla svårt det här men det ka nog lösa sig! Verkar vara fler än jag som har en brunn under banan.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Barmarksdrag/canicross
  • Stillsam sysselsättning?

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve