Brunblack eller gulbrun (f.d. bork)

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare gittan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 6 557
G

gittan

Hej på er. Snälla hjälp mig. Hur vet jag om min häst är brunblack eller gulbrun? Hon har färger som przewalskihäst med svart längst fram på mulen sen vit och huvuden som kroppen gulbrun. Precis som przewalskin har hon ljusare färg runt armbågarna under buken och på insidan av låren. Hon har svart man och svans, men svansen är lite grå på sidorna så man ser att ålen fortsätter ner (svansfjäder). Hon har alltså ål och även viltränder och svart på öronen. Hon har ingen mittstol i manen men några få ljusare slingor i den annars svarta manen. Detta tyder enligt mig på att det är en black häst, men en id kontrollant sa att det kan vara en gulbrun häst, bla pga av att hon har lämnar två skäckföl. Kan en black häst lämna skäckföl? Hingsten måste då vara homozygot skäck(?), men en fjordkorsning blir ju alltid black, men kanske inte i andra led? Om man korsar en homozygot skäck med en fjording så blir ja avkomma alltid black, eller har jag fel?
Id kontrollanten sa att att en black hästs hårstrå är vita undertill och pigmenterade på ovansidan och detta kan inte jag se hos min häst.

Snäll hjälp mig!!! Förvirrad i färgdjungeln.:bow:

Sv: Brunblack eller gulbrun (f.d. bork)

gittan skrev:
Detta tyder enligt mig på att det är en black häst, men en id kontrollant sa att det kan vara en gulbrun häst, bla pga av att hon har lämnar två skäckföl. Kan en black häst lämna skäckföl? Hingsten måste då vara homozygot skäck(?), men en fjordkorsning blir ju alltid black, men kanske inte i andra led?
Skäck är inte kopplat till gulbrunt. En brunblack kan lika gärna lämna skäckar. Är inte mamman skäck så krävs det att pappan är skäck. Pappan måste inte vara homozygot skäck men om han är det blir alla föl skäckar.
gittan skrev:
Om man korsar en homozygot skäck med en fjording så blir ja avkomma alltid black, eller har jag fel?
Om du betäcker en fjording med en homozygot skäck så blir det en heterozygot blackskäck.
gittan skrev:
Id kontrollanten sa att att en black hästs hårstrå är vita undertill och pigmenterade på ovansidan och detta kan inte jag se hos min häst.
Det lättaste sättet att ta reda på om det är en black eller en gulbrun är att ta reda på vad föräldrarna har för färg. Det kan bli lite mer komplicerat om någon av föräldrarna har båda anlagen eller om föräldrarna har anlagen var för sig. Vet du vilka färger föräldrarna har?

gittan skrev:
Hej på er. Snälla hjälp mig. Hur vet jag om min häst är brunblack eller gulbrun? Hon har färger som przewalskihäst med svart längst fram på mulen sen vit och huvuden som kroppen gulbrun. Precis som przewalskin har hon ljusare färg runt armbågarna under buken och på insidan av låren. Hon har svart man och svans, men svansen är lite grå på sidorna så man ser att ålen fortsätter ner (svansfjäder). Hon har alltså ål och även viltränder och svart på öronen. Hon har ingen mittstol i manen men några få ljusare slingor i den annars svarta manen. Detta tyder enligt mig på att det är en black häst, men en id kontrollant sa att det kan vara en gulbrun häst, bla pga av att hon har lämnar två skäckföl. Kan en black häst lämna skäckföl? Hingsten måste då vara homozygot skäck(?), men en fjordkorsning blir ju alltid black, men kanske inte i andra led? Om man korsar en homozygot skäck med en fjording så blir ja avkomma alltid black, eller har jag fel?

Snäll hjälp mig!!! Förvirrad i färgdjungeln.:bow:

Här är några enkla regler som du kanske kan bli hjälpt av.
1. En black häst måste alltid ha en blackfärgad förälder.
2. En gulbrun häst måste alltid ha en förälder med gulanlag (gulsvart, gulbrun, isabell).
3. En skäck måste alltid ha en skäckfärgad förälder.

Om man korsar en homozygot skäck med en Fjordhäst blir avkomman alltid blackskäck. Korsar man visare på denna korsning, som då har ett skäckanlag och ett blackanlag, ett icke-skäckanlag och ett icke-blackanlag, blir hälften av avkommorna skäckar och hälften blackar. Ur den korsningen kan man alltså få solidfärgade blackar; tex brunblackar, solidfärgade; tex bruna, blackskäckar; tex brunblackskäckar, och skäckar; tex brunskäckar.

Vad är det för okunnig ID-kontrollant du råkat ut för kan man inte låta bli att undra....

ge

En häst med riktig ål är alltid black. Med "riktig" ål menar jag en ål som ser ut som ett penseldrag utan "suddiga" kanter. Vidare brukar blackar ha något mörkare huvud än resten av kroppen, och har ofta (men inte alltid) zebraränder på benen. Öronen brukar på blackar ha mörka kanter och vara ljusa "inuti".

En gulbrun häst har aldrig ål, och aldrig zebraränder.

Tack för era svar. Precis som jag alltid har tyckt är detta en mycket typisk black häst. Tyvärr är man inte säker på vem pappan är då uppfödaren hade som mest över tretio hästar i hagen. Men en fjordhingst fanns och jag tror att den är pappa. Mamman var skäck och halvsystern till våran som vi också har är brunskäck.
Id kontrollanten menade på att ål inte är typiskt för blacka utan andra förger kan ju ha ål och visst har våran fux en mörkare rand på ryggen men den går ju inte att jämföra med den blacka. Hur lätt kan man se om hårstråna är färgade så som hon påstod?

Det ÄR skillnad på en "blackål" och den ålliknande rand som många hästar har. Blackens ål är betydligt mer skarpt avgränsad.

Har du inget foto på hästen, så är det lättare att ge klart besked! Gärna ett foto taget bakifrån så att man ser ålen på rumpan...

Tyvärr kan jag inte lägga in en bild då min riktiga dator har lagt av. Tydligare ål finns nog inte, den är nästan svart och inte minsta suddig.

Du har ju redan fått svar på just detta att en black har ål, och det visste du ju själv också.

Rent genetiskt är en bork/gulbrun - en brun häst med ett albinoanlag, så detta med skäck hajjar jag inte. (därför får man heller inte avla på två hästar som har anlag för gulbrunt eller isabell - då avkomman kan bli albino)

Såhär ser min gulbruna ut. han växlar i färg beroende på årstid, han är apelkastad vår och häst ( vanligt om de inte är för ljusgula) Han har tre olika hårfäger, sommarpäls GUL, på hösten kommer svarta hår så han bli mörkare, den riktiga vinterpälsen är vit så då blir han gulvit
Han har väldigt ljusa ögon, vet inte om det syns på bild

kopiaputte.jpg

Senast ändrad:

Susan skrev:
Rent genetiskt är en bork/gulbrun - en brun häst med ett albinoanlag, så detta med skäck hajjar jag inte. (därför får man heller inte avla på två hästar som har anlag för gulbrunt eller isabell - då avkomman kan bli albino)
Tror det är dax för Susan att uppdatera färgkunskaperna lite...;)
Det är INTE ett albinoanlag som gör att det blir en isabell av fux eller gulbrun av brun! Det är ett blekanlag! Albinism finns inte hos hästar! Och de hästar som föds med dubbel uppsättning av blekanlaget/gulanlaget är således INTE albino, utan bara lågpigmenterade typ... Detta innebär också att det är helt ofarligt att apra två gulingar! :D
Och märk väl att albino är borttaget ut defektlistan!

Susan skrev:
(därför får man heller inte avla på två hästar som har anlag för gulbrunt eller isabell - då avkomman kan bli albino)
Nej, de blir gulvita eller pärlvita beroende på om grundfärgen är fux eller brun.
De är inte albino för de har svart hud och gula ögon.
Den pärlvita har gul man och svans.
Jag tror att det heter sotsvart om grundfärgen är svart.
Men de ser i alla fall ut som o'boy.

Inte_Ung skrev:
Nej, de blir gulvita eller pärlvita beroende på om grundfärgen är fux eller brun.
De är inte albino för de har svart hud och gula ögon.
Den pärlvita har gul man och svans.
Jag tror att det heter sotsvart om grundfärgen är svart.
Men de ser i alla fall ut som o'boy.

Sotvit kallas en svart häst med dubbla gulanlag....

Gulanlagets homozygoter är inte helt pigmentlösa, och således inga albinos, men de har dock ALLTID skär hud och blå ögon...

ge

Jo visst viste jag att en black häst har ålen men kan inte en gulbrun ha det. Min fux har ju det?

Min har det vissa årstider, men som någons krev så skall det synas i man och svans också, men det gör det inte på min.

Hei!
Gulbrune (borkete) hestar kan ha stripe på ryggen, på samme måte som røde, brune osv.
Ein slik stripe kallast "falsk ål" ("countershading" på engelsk), og kan vere vanskeleg å skille frå ein "ekte" ål, som finst hos blakke hestar.

Sebrastriper osv er heller ikkje sikre tegn på blakk farge. Hestar med andre fargar KAN ha slike striper.

Welshponni er ein rase der det vert diskutert om blakk-genet finst eller ikkje.
Det finst ingen gentest for blakk, og dei welshponniene eg har høyrt om som ser blakke ut, har testa positivt for creme-gen.
Dei er altså då gulbrune eller gulsvarte, men dei KAN sjølvsagt OGSÅ vere blakke.

Her er ein slik welsh: http://www.fairytailponies.com/goldun.htm
Denne ponnien er svart med creme/gul-gen, altså gulsvart.
Eigaren trur han er blakk i tillegg, altså gråblakk/musblakk med creme-gen.
Men det finst det altså ingen test for, og mange seier at det ikkje går an at ponnien er blakk, fordi det ikkje er blakk i welsh...

Det er rett som veterinæren din seier, at det einaste sikre tegnet på blakk er at i blakke hår er pigmentet konsentrert på utsida av kvart hårstrå. Innsida av hårene er kvite.

Det er lettast å sjå viss du stryker opp pelsen på hesten når han har tjukk pels om vintaren.

Mine blakke fjordhestar er då slik: (Det synes kanskje ikkje så veldig godt, men)

haar1.JPG

haar2.JPG

Viss far til hesten din er ein fjording, så er hesten din heilt sikkert blakk.

Du har alt fått svar på det med skäck, ser eg.

Viss du er VELDIG interessert, så går det an å sende inn hår til gentesting. Då kan du få vite om hesten din har creme/gul-gen, altså om han er gulbrun.

Men du får ikkje vite om han er blakk. (Hestar kan vere BÅDE blakke OG gulbrune samtidig).

Elles så er det ei dame i Australia som ser på hestehår i mikroskop, og som kan seie nokså sikkert om hår er blakke eller ikkje.
(Ho har brukarnamnet "hoofpick" på forumet på www.equinecolor.com )

intressant överlag.

jag blev faktistkt lite ställd för jag fick min information fran ASVH då jag hade fudneringar på att betäcka en halvblodsbork för ett par år sedan, och då blev avrådd från att betäcka med Bernstein avv denanledningen...

Jaja Detta bevisar ju att det räcker inte med en kunnig guru.
man måste ha flera specilistgurus :D

Tack för svaret, mycket intressant. Då hade hon rätt! Så det är bara ut och vända och vri på den lilla vinterpäls som är kvar så man får en klarhet i detta. :p

Det här med blek-/gulanlaget kommer hänga kvar i tid och evighet. Gammal okunskap blandat med fördomar.

Men visst kan du få en blond skönhet med blå ögon om du korsar Bernstein med ett gulbrunt sto.

Dock ingen albino.

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Vi som har fjordingar och fick vår medlemstidning i brevlådan igår, vi har nog ruskat på huvudet lite till mans. Jo, det det här med...
Svar
2
· Visningar
855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka