Bruna Elband?

kitty79

Trådstartare
Vänder mig till allvetande Buke.

Jag håller på och planerar för en ny permanent hage.
Har fastnat för breda elband (40 mm) i brunt.

Letar runt och inser att det finns ett par olika märken osv.
Någon som har erfarenhet av de olika?

Det franska elbandet känner jag ju till , men hittade texdet här i en annan butik med de här specif.Motstånd: 0,04 ohm/m. Brottstyrka: 312 kg. Vikt: 22,00 g/m. Ledare: 5x0,22+2x0,40 rostfri + 7x0,25 koppar.

Om jag har fattat detta rätt så ska det vara ett så lågt OHM tal som möjligt,är ovan ett bra band?

Något mer som jag bör tänka på ? Tips on isolatorer mm:)

Sv: Bruna Elband?

hm såg nu att Gilo.se har olika paket med sina band ,kanske enklast att sluta fundera så mycket och slå till på ett paket?
Det är ungefär 200m som ska stängslas nu ,samt ytterligare runt 200 m till våren.

Men vad är det för skillnad på med eller utan stödlina ? Är banden "sladdrigare" utan ?

Nackdel med bruna är att de inte syns bra i mörker mm. Vita syns bättre både på dag och nattid och risken är mindre att hästar och vilt går in i tråden och kan riskera fastna mm.

Jag håller på och planerar för en ny permanent hage.
Har fastnat för breda elband (40 mm) i brunt.
Du har ju säkert någon anledning till ditt val, men i likhet med Yttik (och med samma tankar i bakgrunden) är jag nyfiken på vad som gör att du fastnat för brunt? :)

Fastnade för brunt dels för att jag har läst på flera ställen att det är enklare för hästen att se banden, sen så tycker jag att det ser bra ut.
Tanken var ett trästaket från början,men pga utav många faktorer(byger hus och stall samtidigt ;) ) så är trästaketet bortprioriterat för stunden,spånade vidare och hittade de bruna banden.

Men om vi bortser från färgen lite, vad är det som man ska titta efter om man letar efter ett band som inte ska vara sladdrigt? Det måste väl bero på något att det finns priser från 450;. till 1400:- för samma längd ?

Fastnade för brunt dels för att jag har läst på flera ställen att det är enklare för hästen att se banden, sen så tycker jag att det ser bra ut.
Förlåt att jag tjatar (och inte har nån input i stadgefrågan), men minns du var du läst att hästar skulle ha enklare att se brunt än vitt? Jag är, tills jag blir överbevisad, övertygad om att det är precis tvärtom - att hästar precis som vi människor ser ett vitt band betydligt lättare än ett brunt, i synnerhet i svagt ljus. Jag hittar åtminstone inga studier som pekar på något annat.

Jag har också läst att hästar har lättare att se naturfärger än vitt, fast det läste jag iof på en återförsäljares hemsida. Tycker själv att dom bruna banden är riktigt snygga.

edit: Nytt underlag för att hästar faktiskt ser brunt och grönt bäst:

Olika färger

I öppningar i en lång häck spände man upp elband i olika färger.
Brunt, grönt, vitt, blått och orange band.
Man släppte lös ett antal hästar, skrämde upp dem för att få dem att springa.
Man ville testa hur bra hästar såg olika färger.

Grönt och brunt

Otvetydigt så såg hästarna grönt och brunt allra bäst.
Hästarna såg vitt dåligt och de såg orange och blått mycket, mycket sämre.
Man kom fram till att hästarna springande i full fart, såg brunt och grönt på ca 30-40 meters avstånd och kunde stanna i tid.

Naturfärger är det bästa för hästen.
Hästen har ju, för sin överlevnad, varit tvungen att se grönt gräs sedan urminnes tider.

Senast ändrad:

http://www.gilo.se/color.htm

Long term tests by British Forestry Commission Laboratories established that all animals who use flight as their prime defense can see only natural colors when frightened.
A well respected major British Thoroughbred stud farm tested green, brown, orange, white and blue tapes on their visiting mares (600+ a year).

Their irrefutable evidence was that ALL the mares saw brown and green tapes before they saw any other colors.
Orange, yellow, black, white or blue seems to appear as different shades of Grey to horses.

The tests of both the stud farm and the laboratories established that horses see brown and green 1 1/2inches tape from about 30-40 meters away. Other colors from 15-20 meters and even closer for white tape.
All hunters, wearing orange jackets and caps know that most mammals do not see the red / orange spectrum of colors. Any company trying to sell fencing tape in that spectrum of color...do not know what they are talking about. They imagine that because these colors are highly visible to humans they must also be visible to animals

Senast ändrad:

Vi har köpt de franska.

Dyra som attans, men de håller mot blåst, leder bra och töjs om häst fastnar.

Köper dessa igen, även om de är dubbelt (eller mer) så dyra.

The tests of both the stud farm and the laboratories established that horses see brown and green 1 1/2inches tape from about 30-40 meters away. Other colors from 15-20 meters and even closer for white tape.
Tack! Att hästar inte ser rött var förstås ingen nyhet men att vita band verkar uppfattas så mycket sämre än bruna eller gröna trodde jag inte. Att hästar är vana/tvungna att se grönt [gräs] är i sig nog inte nödvändigtvis ett argument för hög uppfattbarhet, eftersom hästars synsinne (precis som mäniskors) även använder kontraster i ljusstyrka, vilket andra studier visat. Det vore inte långsökt att anta att vitt - eftersom det per definition skiljer sig från alla andra nyanser genom att vara ljusare - skulle uppfattas bäst, men det du länkar till pekar ju onekligen på motsatsen. Intressant! :)

Vi satte i somras upp franska polarelbandet med stödlinor och i brunt.
Är jättenöjd och hästarna har inga problem att se det i mörker. Mina går på lösdrift och rejsar ofta runt med slidestopps mot staketen.
Skillnaden på brunt band el slanor är liten tycker jag.

Men dom lär sig var staketet går väldigt snabbt.

Tips. Köper du elbandet. Klipp sv det i hörnorna och använd spännare så du lätt kan sträcka upp varje bit för sig.
Vi gjorde inte det utan har hel bit hela vägen runt.
Unghästen har blivit jagad in i staketet av surmärren och jag måste då släppa isolatorerna på ca 40 stolpar för ätt sträcka upp igen, istället för 6-7 st om jag delat enligt rekomendationerna från gilo

Kan bara instämma, franska elbandet är värt pengarna.
Har själv det bruna för att det är riktigt snyggt enligt mig och tex älgarna har inte rivit ner det en enda gång under 2 årstid, med vitt elrep så hände det titt som tätt :(

Något som dock är konstigt med den slutsatsen är att hästar har väldigt svårt att taxera på grönt när det gäller hinder. Finns ingen färg som är så utslagsgivande när det gäller enfärgat som grönt och känslan man klart får som ryttare är att de har jättesvårt att taxera på grönt oavsett om det är inne i ridhus mot grusbotten eller ute. Det säger mig att de inte alls ser grönt ordentligt att det just bildar väldigt liten kontrast mot omgivningen. Vitt däremot är den färg hästar har absolut enklast att taxera mot därav att man alltid skall ha vita fält på bommarna till unghästar för att de klart och tydligt ser hinderna. Blått är ju också tveklöst en färg de ser bra, det räcker att ha haft en häst som hatade blå hinder för att veta det, inte en chans att de förväxlar andra färger på hinder med blått.

En tanke som slog mig om man tänker på studien där man anser att hästarna ser grönt och brunt bäst för att de bromsade tidigare för detta så är det ju ganska typiskt att en häst som INTE ser ordentligt vad det egentligen är som är där framme bromsar tidigare än den som ser att det som är där framme är något hemtamt som den känner igen då bromsar den inte tidigare än den behöver.
Alltså kan man lika väl dra slutsatsen att den ser att där är något när det är grönt och brunt men inte vad det är därav bromsar den tidigt för att försöka avgöra vad det är den ser som ett suddigt hinder.
När det var vita band såg den klart vad det var som var i öppningen och bromsade i normal tid alltså 10-20 meter innan stoppet, tidigare än så bromsar ju ingen häst upp mot staketen även när de hundra procent vet var dem är.

Jag funderar på elband istället för planka runt om som jag har till paddocken. Det blåser som bara den här på slätten och imorse var det ju bara att sätta igång att laga staket....

Jag insåg då att träet nog behöver bytas ut och undrar om man kan ha elband istället. Är det någon nackdel att ha det istället för träplank till en paddock? Idag har jag först strömtråd ca 60 cm från marken, sen en bit upp har jag träplank, ca vid 120 tror jag, vid 130 har jag en eltråd igen. Nu funderar jag istället på att ha 3 eller kanske 4 breda elband.

Hoppas det är ok att jag lånar tråden lite :) ?

kl (delvis)
Låna på du ;)

Var väl inte ute efter en disskution angående färgen ,känner att jag redan har bestämt mig där. Ska ha Bruna 40 mm band med brunimpregnerade stolp.

Det jag funderade på var om det eg.finns några vettiga alternativ till det franska bandet? Rent kvalitets mässigt.

Liknande trådar

F
Hästmänniskan Funderar på att använda breda elband när vi bygger hagar, så jag har kollat lite på priser, och det varierar ju kan man säga. Franska...
Svar
16
· Visningar
4 633
Senast: bigganl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama