Bruksprovsvinnare har blivit valack

Känns ju inte alls bra att det är en hingst som används så mycket under 2 år.
Hur ska det undvikas att avla på hästar som inte klarar av att vara hingstar pga att dom mår dåligt av det? Låter ju helt klart som aveln är på väg åt hel fel håll.

Kan inte annat än att hålla med. Och hur utvärderar vi våra hingstar om de 'bästa' (bruksprovsvinnare) kastreras i så hög grad?

Hur ska det undvikas att avla på hästar som inte klarar av att vara hingstar pga att dom mår dåligt av det? Låter ju helt klart som aveln är på väg åt hel fel håll.
Man kan väl gissa att det alltid förekommit? Skillnaden är väl att vi nu får upp en notis så fort det händer.

Kan inte annat än att hålla med. Och hur utvärderar vi våra hingstar om de 'bästa' (bruksprovsvinnare) kastreras i så hög grad?
Det verkar tyvärr ligga i tiden att få hingstar godkända för att sedan kastrera dem. Vet däremot inte vad man vinner på det 🤔

Snabba cash är ju uteslutet om man inte får många ston.

Högre avelsvärde på stofamiljen som "producerat godkända hingstar" är oxå tveksamt.

Jag har sett flera i min region som går all in och får hingstar godkända för att sedan tömma dem, frysa in, kastrera och eller inte erbjuda hingsten/hingstarna till allmänheten. Förstår verkligen inte resonemanget

Jag ställer mig verkligen frågande till att :

Tidigare i höst meddelade Lövsta att Kane (KWPN f-15 e Dream Boy-Oracle, uppf M.C.J.M o F.A.M.M. Burgers, äg Lövsta Stuteri AB), bruksprovsvinnaren i dressyr 2019, hade kastrerats eftersom han inte heller trivdes som hingst.

Känns otroligt förmänskligande att en häst skulle ha någon slags könsdysfori.
Det är väl snarare att de förutsättningarna som ges som tamhäst, fungerade inte för hästen. Då får man antingen ändra förutsättningarna, eller sluta avla på hästar som inte fungerar som tamhäst.

Man ursäktar sig med att det nästan är hästen som valde att bli kastrerad, för den inte trivdes som hingst!

Kan det vara så att planen hela tiden har varit att hingstarna ska bli framgångsrika mycket värdefulla tävlingshästar och godkänd hingst är bara grädde på moset. Sen när de är lite för hingstiga och inte fullt ut fokuserar på ridningen så väljer man att kastrera för numer är en framgångsrik tävlingshäst mycket mer värdefull än en godkänd hingst.

Det är väl snarare att de förutsättningarna som ges som tamhäst, fungerade inte för hästen.
Jag håller med, men det känns väl ganska uppenbart att det var det de menade? "Funkade inte som hingst under omständigheterna och vi kan inte erbjuda ett bättre hingstliv, därför kastrerades han" läste jag det i alla fall som. :)

Jag håller med, men det känns väl ganska uppenbart att det var det de menade? "Funkade inte som hingst under omständigheterna och vi kan inte erbjuda ett bättre hingstliv, därför kastrerades han" läste jag det i alla fall som. :)

Jo, jag förstår att det är det som åsyftas, men jag ställer mig frågande till hur man beskriver det, som om att det var hästens fel och önskan.

Kan det vara så att planen hela tiden har varit att hingstarna ska bli framgångsrika mycket värdefulla tävlingshästar och godkänd hingst är bara grädde på moset. Sen när de är lite för hingstiga och inte fullt ut fokuserar på ridningen så väljer man att kastrera för numer är en framgångsrik tävlingshäst mycket mer värdefull än en godkänd hingst.
Det är ju ruggigt lätt att få godkänt (framförallt i vissa förbund) nuförtiden men det ökar ju liksom inget i värde så även om jag oxå tänker lite som du undrar jag ändå vad man får ut av det. Speciellt de som gör som jag sa. Får godkännande, tappas, läggs i frysen och kastreras. Bizarro 😑

Jag ställer mig verkligen frågande till att :

Det är väl snarare att de förutsättningarna som ges som tamhäst, fungerade inte för hästen. Då får man antingen ändra förutsättningarna, eller sluta avla på hästar som inte fungerar som tamhäst.

Man ursäktar sig med att det nästan är hästen som valde att bli kastrerad, för den inte trivdes som hingst!

Hästen hade inget problem med att vara hingst. Däremot trivdes den inte med det liv de gav den. Därför kastrerades han. Inte av någon annan anledning!

Jag går kanske lite mot strömmen men jag tycker det är positivt att de kastrerar de individer som inte fungerar intakta i sporten. Mycket hellre det än att de ska få fortsätta vara stressade/etc, eller "pensioneras" från sporten och enbart går i avel så problemet döljs.

Att det är ett problem att de hinner användas mycket i avel innan det märks är ju samma problematik med nygodkända populära hingstar som används extensivt och sen visar sig nedärvda oönskat?

Sen att sporten är onaturlig mm är en annan annan diskussion, väl värd att ta med. Men det är en illusion att tro att man plötsligt kommer erbjuda naturligt liv...

Jag går kanske lite mot strömmen men jag tycker det är positivt att de kastrerar de individer som inte fungerar intakta i sporten. Mycket hellre det än att de ska få fortsätta vara stressade/etc, eller "pensioneras" från sporten och enbart går i avel så problemet döljs.

Att det är ett problem att de hinner användas mycket i avel innan det märks är ju samma problematik med nygodkända populära hingstar som används extensivt och sen visar sig nedärvda oönskat?

Sen att sporten är onaturlig mm är en annan annan diskussion, väl värd att ta med. Men det är en illusion att tro att man plötsligt kommer erbjuda naturligt liv...
Håller med dig om vad du skriver. Är det så att hingsten inte mår bra av att vara hingst är det bra att den kastreras. Vad som gör mig fundersam är om det verkligen är så att de mår så dåligt eller om det kan vara så att de mår utmärkt som hingst, men de presterar bättre på tävling om de är valacker.

Håller med dig om vad du skriver. Är det så att hingsten inte mår bra av att vara hingst är det bra att den kastreras. Vad som gör mig fundersam är om det verkligen är så att de mår så dåligt eller om det kan vara så att de mår utmärkt som hingst, men de presterar bättre på tävling om de är valacker.

Det är ju frågan, men jag tänker att en hingst som pga sitt testosteron inte kan fokusera, inte äter/vilar ordentligt eller vad det än är mår inte utmärkt i den miljö de är/I sporten. Och då är kastrering bättre för antagligen alla.
Men jag har en låg tröskel för kastrering, alldeles oavsett.

Jag tror inte de kastrerar så lättvindligt, men ja självklart väger det tungt att hästarna ska klara av att prestera på tävling.

Håller med, det blir ju en typ av naturlig selektering. Unga hingstar är alltid osäkra kort, det får man ju hoppas att stoägarna har med i ekvationen.

Ser inte att problemet är att den blir valack utan att den har fått så många avkommor och hur ser arvbarheten ut på att inte klara av att vara hingst.

Ser inte att problemet är att den blir valack utan att den har fått så många avkommor och hur ser arvbarheten ut på att inte klara av att vara hingst.

Och den problematiken finns som jag skrev alltid med nygodkända hingstar som används extensivt, och sen visar sig inte nedärvda som önskat eller tom nedärva oönskat. Det är risken man tar i aveln med dagens system där nygodkända hingstar kan få otroligt många ston de första åren.

Sen kan jag personligen tycks det är en av de mer harmlösa riskerna att ta att behöva kastrera avkomman. Det försvårar aveln absolut men där har vi så länge avlat på ett vis som är långt från idealet så... Bara att betäcka med semin och allt vad det innebär gör att man riskerar försämra fertiliteten t ex.

Så länge det är så många hingstar i avel som det är i swb idag så tål populationen garanterat om viss linjer skulle nedärva hingstar som har svårt kombinera testosteron och prestation

Här får jag en fundering av ditt inlägg.
Givetvis ska hingstarna klara av att vara hingstar och inte må dåligt, missförstå mig rätt här. Men vilken häst mår INTE dåligt av (ofta total) social isolering, ofta väldigt liten hage och minimalt med hagtid?

Är det fel på hingsten eller är det fel på vårat sätt att hålla hingstar?

Jag tänker snarare att vi kanske (?) är på väg mot bättre hästvälfärd?
Vi vet ju sen tidigare att många hingstar inte fungerat i sporten ihop med avelsverksamhet men förr slutade man tävla dem och fortsatte betäcka. Nu fryser man ner och låter dem leva valackliv istället vilket i många fall kan vara trevligare och roligare.
Livet som avelshingst är inget jag egentligen vill stå bakom mtp just hästvälfärd.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Tinne Vilhelmson Silfvéns tidigare topphäst Don Auriello är död. Det meddelar Lövsta Stuteri via sin hemsida och sociala medier.
Svar
0
· Visningar
210
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Lövsta-hingsten Kane höjdes till skyarna när han vann bruksprovet i dressyr 2019. Planen var att han skulle verka inom både avel och...
Svar
0
· Visningar
389
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En framgångsrik hopphingst och förärvare har gått ur tiden. "Vi sörjer förlusten av en legendarisk hingst", skriver tyska Stuteri Celle...
Svar
0
· Visningar
192
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
15 109
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar