- Svar: 47
- Visningar: 4 778
Tidigare i höstas kastrerades Lövstas bruksprovsvinnare i dressyr – nu är det en populär hopphingst som blivit valack. Det har varit ett ”allt annat än lätt beslut”, berättar Lövsta Stuteri i sociala medier.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Känns ju inte alls bra att det är en hingst som används så mycket under 2 år.
Hur ska det undvikas att avla på hästar som inte klarar av att vara hingstar pga att dom mår dåligt av det? Låter ju helt klart som aveln är på väg åt hel fel håll.
Man kan väl gissa att det alltid förekommit? Skillnaden är väl att vi nu får upp en notis så fort det händer.Känns ju inte alls bra att det är en hingst som används så mycket under 2 år.
Hur ska det undvikas att avla på hästar som inte klarar av att vara hingstar pga att dom mår dåligt av det? Låter ju helt klart som aveln är på väg åt hel fel håll.
Känns ju inte alls bra att det är en hingst som används så mycket under 2 år.
Det verkar tyvärr ligga i tiden att få hingstar godkända för att sedan kastrera dem. Vet däremot inte vad man vinner på detKan inte annat än att hålla med. Och hur utvärderar vi våra hingstar om de 'bästa' (bruksprovsvinnare) kastreras i så hög grad?
Tidigare i höst meddelade Lövsta att Kane (KWPN f-15 e Dream Boy-Oracle, uppf M.C.J.M o F.A.M.M. Burgers, äg Lövsta Stuteri AB), bruksprovsvinnaren i dressyr 2019, hade kastrerats eftersom han inte heller trivdes som hingst.
Jag håller med, men det känns väl ganska uppenbart att det var det de menade? "Funkade inte som hingst under omständigheterna och vi kan inte erbjuda ett bättre hingstliv, därför kastrerades han" läste jag det i alla fall som.Känns otroligt förmänskligande att en häst skulle ha någon slags könsdysfori.
Det är väl snarare att de förutsättningarna som ges som tamhäst, fungerade inte för hästen.
Jag håller med, men det känns väl ganska uppenbart att det var det de menade? "Funkade inte som hingst under omständigheterna och vi kan inte erbjuda ett bättre hingstliv, därför kastrerades han" läste jag det i alla fall som.
Det är ju ruggigt lätt att få godkänt (framförallt i vissa förbund) nuförtiden men det ökar ju liksom inget i värde så även om jag oxå tänker lite som du undrar jag ändå vad man får ut av det. Speciellt de som gör som jag sa. Får godkännande, tappas, läggs i frysen och kastreras. BizarroKan det vara så att planen hela tiden har varit att hingstarna ska bli framgångsrika mycket värdefulla tävlingshästar och godkänd hingst är bara grädde på moset. Sen när de är lite för hingstiga och inte fullt ut fokuserar på ridningen så väljer man att kastrera för numer är en framgångsrik tävlingshäst mycket mer värdefull än en godkänd hingst.
Jag ställer mig verkligen frågande till att :
Känns otroligt förmänskligande att en häst skulle ha någon slags könsdysfori.
Det är väl snarare att de förutsättningarna som ges som tamhäst, fungerade inte för hästen. Då får man antingen ändra förutsättningarna, eller sluta avla på hästar som inte fungerar som tamhäst.
Man ursäktar sig med att det nästan är hästen som valde att bli kastrerad, för den inte trivdes som hingst!
Håller med dig om vad du skriver. Är det så att hingsten inte mår bra av att vara hingst är det bra att den kastreras. Vad som gör mig fundersam är om det verkligen är så att de mår så dåligt eller om det kan vara så att de mår utmärkt som hingst, men de presterar bättre på tävling om de är valacker.Jag går kanske lite mot strömmen men jag tycker det är positivt att de kastrerar de individer som inte fungerar intakta i sporten. Mycket hellre det än att de ska få fortsätta vara stressade/etc, eller "pensioneras" från sporten och enbart går i avel så problemet döljs.
Att det är ett problem att de hinner användas mycket i avel innan det märks är ju samma problematik med nygodkända populära hingstar som används extensivt och sen visar sig nedärvda oönskat?
Sen att sporten är onaturlig mm är en annan annan diskussion, väl värd att ta med. Men det är en illusion att tro att man plötsligt kommer erbjuda naturligt liv...
Håller med dig om vad du skriver. Är det så att hingsten inte mår bra av att vara hingst är det bra att den kastreras. Vad som gör mig fundersam är om det verkligen är så att de mår så dåligt eller om det kan vara så att de mår utmärkt som hingst, men de presterar bättre på tävling om de är valacker.
Jag tror inte de kastrerar så lättvindligt, men ja självklart väger det tungt att hästarna ska klara av att prestera på tävling.Håller med dig om vad du skriver. Är det så att hingsten inte mår bra av att vara hingst är det bra att den kastreras. Vad som gör mig fundersam är om det verkligen är så att de mår så dåligt eller om det kan vara så att de mår utmärkt som hingst, men de presterar bättre på tävling om de är valacker.
Håller med, det blir ju en typ av naturlig selektering. Unga hingstar är alltid osäkra kort, det får man ju hoppas att stoägarna har med i ekvationen.Jag går kanske lite mot strömmen men jag tycker det är positivt att de kastrerar de individer som inte fungerar intakta i sporten. Mycket hellre det än att de ska få fortsätta vara stressade/etc, eller "pensioneras" från sporten och enbart går i avel så problemet döljs.
Att det är ett problem att de hinner användas mycket i avel innan det märks är ju samma problematik med nygodkända populära hingstar som används extensivt och sen visar sig nedärvda oönskat?
Sen att sporten är onaturlig mm är en annan annan diskussion, väl värd att ta med. Men det är en illusion att tro att man plötsligt kommer erbjuda naturligt liv...
Ser inte att problemet är att den blir valack utan att den har fått så många avkommor och hur ser arvbarheten ut på att inte klara av att vara hingst.Jag går kanske lite mot strömmen men jag tycker det är positivt att de kastrerar de individer som inte fungerar intakta i sporten. Mycket hellre det än att de ska få fortsätta vara stressade/etc, eller "pensioneras" från sporten och enbart går i avel så problemet döljs.
Ser inte att problemet är att den blir valack utan att den har fått så många avkommor och hur ser arvbarheten ut på att inte klara av att vara hingst.
Här får jag en fundering av ditt inlägg.Känns ju inte alls bra att det är en hingst som används så mycket under 2 år.
Jag tänker snarare att vi kanske (?) är på väg mot bättre hästvälfärd?Känns ju inte alls bra att det är en hingst som används så mycket under 2 år.