Kan man nånstans se vad kvartsamtalen rörde sig om?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det kan man aldrig, om inte hingstägaren själv berättar det. Brukar vara att poängen är på gränsen. Det ges alltså poäng på alla moment men dessa offentliggörs inte under provets gång. Efter provet blir siffrorna officiella för de som godkänts.Kan man nånstans se vad kvartsamtalen rörde sig om?
Aha! Tack för svar! Blev mest fundersam på Amorinas Booomerang som ändå premierats tidigare.Det kan man aldrig, om inte hingstägaren själv berättar det. Brukar vara att poängen är på gränsen. Det ges alltså poäng på alla moment men dessa offentliggörs inte under provets gång. Efter provet blir siffrorna officiella för de som godkänts.
Fast bara som treåring. Då gör man en mycket enklare visning och blir godkänd på två år.Aha! Tack för svar! Blev mest fundersam på Amorinas Booomerang som ändå premierats tidigare.
Jo, absolut. Men visste inte att det kunde hända så mycket däremellan.Fast bara som treåring. Då gör man en mycket enklare visning och blir godkänd på två år.
Fast de yngre hingstarna får väl ett högre nummer?Jag måste erkänna att jag har svårt för när nya hingstar som godkänns med samma namn som tidigare godkända får behålla sina namn. Tidigare har de fått byta, eller fått ett tillägg som Figaro R. Nu får de heta både Jovial och Caracas utan tillägg på namnen vilket jag tycker är fel. Jovial 369 är en av våra största elithingstar medan Figaro 477 fick ett fåtal avkommor innan han exporterades.
Sant, men man brukar ju inte inkludera det när man säger en stam. Och om några generationer kan det bli väldigt förvirrande.Fast de yngre hingstarna får väl ett högre nummer?
Men är det nån risk för sammanblandning, då? Jag menar, en häst född 2024 e Jovial kan ju inte gärna vara efter den gamle Jovial. Totilas är väl också döpt efter en legendarisk hingst? Så länge det är långt mellan hingstar med samma namn, så att man förstår vilken av dem det är man ser i en stamtavla så är det ingen fara, tycker jag. Då är det ju värre när de är samtida mer eller mindre, som Ampere och Ampere.Jag måste erkänna att jag har svårt för när nya hingstar som godkänns med samma namn som tidigare godkända får behålla sina namn. Tidigare har de fått byta, eller fått ett tillägg som Figaro R. Nu får de heta både Jovial och Caracas utan tillägg på namnen vilket jag tycker är fel. Jovial 369 är en av våra största elithingstar medan Figaro 477 fick ett fåtal avkommor innan han exporterades.
Alla har ju inte koll på när de gamla hingstarna levde. Tänker också att det blir än mer förvirrande om några generationer då en häst kan ha Jovial i t ex tredje och sjätte led och man tror att det är samma.Men är det nån risk för sammanblandning, då? Jag menar, en häst född 2024 e Jovial kan ju inte gärna vara efter den gamle Jovial. Totilas är väl också döpt efter en legendarisk hingst? Så länge det är långt mellan hingstar med samma namn, så att man förstår vilken av dem det är man ser i en stamtavla så är det ingen fara, tycker jag. Då är det ju värre när de är samtida mer eller mindre, som Ampere och Ampere.
Och så var det inom SWB också, tycker det är negativt att de slutat med det nu.Inom fjordhäst får de inte heta samma som en tidigare hingst (numera, så det finns bland annat två Hugo).
Så när Uddas Hector och Hector blev godkända samma år, fick den senare snabbt byta namn till Hertig Hector. Tycker det är en bra regel, så riskeras ingen sammanblandning.
Med fryst semin kan det bli så att dagens hingstar är verksamma längre tid. Så större risk för missförstånd, inte så mycket nu men i framtiden.Men är det nån risk för sammanblandning, då? Jag menar, en häst född 2024 e Jovial kan ju inte gärna vara efter den gamle Jovial. Totilas är väl också döpt efter en legendarisk hingst? Så länge det är långt mellan hingstar med samma namn, så att man förstår vilken av dem det är man ser i en stamtavla så är det ingen fara, tycker jag. Då är det ju värre när de är samtida mer eller mindre, som Ampere och Ampere.
Men hur många använder i praktiken 40 år gammal sperma, även om det är möjligt? Avelsframsteget gör ju att uppfödare i regel använder yngre hingstar, inte de som levde för 50 år sen.Med fryst semin kan det bli så att dagens hingstar är verksamma längre tid. Så större risk för missförstånd, inte så mycket nu men i framtiden.
Finns ju redan nu semin kvar från hingstar som varit döda ett bra tag.
Jag använde mig av Darco förra året, född 1980 och dog 2006. Har tre stycken frysta embryon som ska sättas in i år.Men hur många använder i praktiken 40 år gammal sperma, även om det är möjligt? Avelsframsteget gör ju att uppfödare i regel använder yngre hingstar, inte de som levde för 50 år sen.
Jag tänker att det är ett icke-problem i praktiken. Ja, i teorin skulle någon kunna spara några strån från en hingst, men efterfrågan på dem är ju inte enorm. Vad är oddsen att det kommer en ny hingst som delar namn med just den hingsten som det både sparats och används fryst sperma från decennier senare? Och tittar man på stammen på hästen syns det ju att det är Totilas den yngre och inte den äldre som använts, så att säga.
Kul drag på individnivå men som Mabuse skriver så för det inte avelsarbetet i stort frammåt. På 40 år har kraven på hästarna ändrats mycket. Men valet är frittJag använde mig av Darco förra året, född 1980 och dog 2006. Har tre stycken frysta embryon som ska sättas in i år.
Enkelt löst.Men hur många använder i praktiken 40 år gammal sperma, även om det är möjligt? Avelsframsteget gör ju att uppfödare i regel använder yngre hingstar, inte de som levde för 50 år sen.
Jag tänker att det är ett icke-problem i praktiken. Ja, i teorin skulle någon kunna spara några strån från en hingst, men efterfrågan på dem är ju inte enorm. Vad är oddsen att det kommer en ny hingst som delar namn med just den hingsten som det både sparats och används fryst sperma från decennier senare? Och tittar man på stammen på hästen syns det ju att det är Totilas den yngre och inte den äldre som använts, så att säga.