Bruksprov olika raser

the_connemara

Trådstartare
Började fundera och insåg att shettisar kanske inte hoppas uppsuttet osv. Så, kan vi inte lista lite kort vad de olika raserna har för krav för att en hingst ska bli godkänd, typ lägsta kraven. Kan vara kul att veta. Vetrinärstatus och höjder osv kan vi strunta i utan med generellt "prestationsbedömning" tänkte jag på. Ridas arabiska fullblod till exempel?

Ex vis såhär (inte hundra dock då det var några år sedan)

Connemara
3 år: Visning för hand och löshoppning.
5 år: Ridning med gångartsbedömning. Testryttare gångarter.

Kopiera och fyll på med andra raser!

Sv: Bruksprov olika raser

De flrsta små ponnyraserna visas exteriört för hand och gör ett enkelt rid- eller körprov, som ska visa att de har tillräckligt bra temperament för att låta sig ridas eller köras.
Ridprovet består av upp- och avsittning, ridning i alla gångarter och halter enligt domarens anvisningar. Körprovet består av an- och frånspänning av vagnen, körning i skritt och trav + halter.

Araben behöver inte göra ett bruksprov. Räcker att den har licens. För att få det så ska den gått igenom en vet besiktning ua. Ingen röntgen krävs längre.
Så man kan avla på klass III hingstar osv...för ingen blir nekad licens. Verkligen främjande för aveln eller hur?

De flrsta små ponnyraserna visas exteriört för hand och gör ett enkelt rid- eller körprov, som ska visa att de har tillräckligt bra temperament för att låta sig ridas eller köras.
Ridprovet består av upp- och avsittning, ridning i alla gångarter och halter enligt domarens anvisningar. Körprovet består av an- och frånspänning av vagnen, körning i skritt och trav + halter.

Intressant! Så gång bedöms bara vid visning för hand? Smidigt sätt att få fram trevligt temperament.

Är det typ Shetlandsponny, Gotlandsruss, Welsh?

Araben behöver inte göra ett bruksprov. Räcker att den har licens. För att få det så ska den gått igenom en vet besiktning ua. Ingen röntgen krävs längre.
Så man kan avla på klass III hingstar osv...för ingen blir nekad licens. Verkligen främjande för aveln eller hur?

Va? Det lät ju helt absurt. Varför?

För att vi måste följa WAHO (World arabian horse organisation) regelverk precis som alla andra rasföreningar lyder under sin "moderförening".

Liknande saker hände med welsharna t ex när de fördes in under moderföreningen i Storbritanniens styre och regler. Welshhingstarna var tvugna att premieras tidigare, plötslig blev tidigare ej premieringsbara ponnyer godkända osv.

Senast ändrad:

Sa vad gar man efter när man väljer hingst som seriös arabuppfödare? Utställningar? Spelar det ngn roll vad hingsten far pa sin avelsvärdering?

Islandshäst: från 4 år ridegenskapsvisning på rakbana, där bedöms skritt, trav, tölt, kort tölt, galopp, kort galopp, pass, spirit (vilja+lynne), helhetsintryck (form under ryttare)

Fast föreningen kunde göra det till en självklarhet att man ska avelsvärdera hingstarna...men när folk sitter i avelsrådet o använder sig av icke avelsvärderade hingstar i aveln så ger det rätt dåliga signaler till medlemmarna...
Hbl har inte heller bruksprovstvång längre men ändå ökar antalet hingstar som gör bruksprovet för varje år.
Finns vägar att gå men föreningen vill inte det. Sitter för många hingstägare i styrelsen.

Man kan tex ordna en hingstförteckning där endast hingstar som fått minst 38p exteriört, är röntgade ua o gjort godkänt bruksprov får vara med.
Få hingstägarna att vilja vara med i denna förteckning... få stoägarna att vilja välja sådana hingstar.... sedan är alla meriter ett plus givetvis.
Sätten är många men de finns.

En fåtal premierar ju sina hingstar ändå t ex för angloavel. Annars beror det väl på vad du siktar på med din avel.

Resultat från utställning, galopp, distans, traditionella tävlingsklasser osv liksom avelsvärdering är väl vad folk kikar på (förutom vad det blivit av avkommorna på de lite äldre hingstarna). Vissa använder sig ju av utländska hingstar via semin och då finns det lite olika meritsystem runt om i världen.

Absolut, det vi kan göra är att på olika sätt sponsra de bra hingstarna som de gör med de olika meritsystem t ex som finns runt om i världen. Men vi får ändå inte godkänna/icke-godkänna hingstar.

Nej det vet jag att vi inte får.
Men nog kunde styrelsen o föreningen uppmuntra att man avelsvärderade...varför ska annars de på gräsrotsnivå göra det?

PR är nog det som behövs tror jag. Om det är bra reklam att avelsvärdera sin hingst så är det förmodligen mer intressant att göra det.

Problemet är väl att arabaveln är så pass liten att de flesta får så få ston att det inte är värt att kosta på hingsten att visas, tävla osv. Många använder bara sin egen hingst, på sina egna ston osv.

Men det är ju surt för oss stoägare, jag har inte möjlighet att åka omkring och titta på arabhingstar i hela Sverige på deras hemmaplaner, så det får bli någon av de som visats och har gjort något prestationsmässigt och exponerats lite om/när jag ska betäcka.

Senast ändrad:

Intressant! Så gång bedöms bara vid visning för hand? Smidigt sätt att få fram trevligt temperament.

Är det typ Shetlandsponny, Gotlandsruss, Welsh?
Jag vet inte exakt vilka raser som använder detta system, men skulle tro att även dartmoor, exmoor och ev. andra småraser räknas dit.

rörelserna bedöms bara vid visning för hand ja
det är inget självändamål att små ponnyer ska ha stora flaschiga gångarter, de ska ridas av barn av mindre storlek som nog hellre rider ponnyer med medelmåttiga rörelser.

Det vilar ett stort ansvar på uppfödare att föda upp ponnyer med gott temperament. Och jag anser att det är precis det man gör, för dessa små raser måste funka som barnponnyer om de ska ha någon marknad.
Jag ser det inte som något problem.

Jag håller helt med dig. Jag tycker SWF har ett väldigt bra system med sin kvalitetsbok för hingstar. När jag ska betäcka mitt welsh cob-sto om några år är det en självklarhet för mig att välja en hingst ur kvalitetsboken. För mig som är nybörjare inom rasen ger det också en extra trygghet att de mer erfarna har bedömt hingsten så att jag vet att den har någorlunda kvalité. Väldigt tråkigt att arabaveln inte kan göra något liknande med sina hingstar.

Jasg använde faktiskt just SWF kvalitetsbok som förslag när jag lade fram det till arabfolket...men det blev nobben direkt...
Det finns inget intresse att "hjälpa" stoägarna eller att föra aveln framåt. Stoägarna "kan" själva heter det. Men varför betäcker då tjejer med en hingst som fått 27p på exteriörbedömning?
Det ska se ut som för 1000 år sedan osv...men tittar man på hur araben såg ut för länge sedan i arabvärlden så är den inte speciellt lik den som finns här i sverige i dag.
Så inte handlar det om att bevara... snarare att sakta förstöra världens äldsta hästras.
Genom selektering av avelsdjur så kunde vi istället göra den till den uthålliga o starka individ som kännetecknar den.
Inte hästar som har ben som ser ut som hej o hå o cystor som smattrar i bakbenen när de går.
De kunde åtminstonde kräva röntgen på de hingstar som löser licens... o vid fynd neka dem licens.
De hävdar att man inte får neka någon hingst men även att man ska följa landets regler...
I landet finns en defekt lista att följa...iofs borttagen nu men som de flesta föreningar följer ändå.
Vi hade kunnat följa defektlistan vid selekteringen utan att WAHO skulle kunna säga någonting då det faller under sveriges lag.

Senast ändrad:

Sa vad gar man efter när man väljer hingst som seriös arabuppfödare? Utställningar? Spelar det ngn roll vad hingsten far pa sin avelsvärdering?

De flesta är inte avelsvärderade...många har utställningspoängen som enda merit.
Andra som avlar för galoppen går ju på samma urvalkriterier som de som avlar engelsk fullblod.
De som avlar distans går även de på prestation... osv.
Jag anser ju att man åtminstonde borde införa röntgen kravet igen för att få lösa licens.
Många verkar gå på stam också...sen verkar det vara lite skit samma hur hingsten eller stoet ser ut för stammen är ju bra... nja..nu var jag kanske hård.
Finns heller ingen avelsvärdering för ston.

Liknande trådar

Träning I vilken ålder anser ni/har ni lärt er att man ska/rider in dessa raser: -Halvblod(hoppning/dressyr kanske är olika?) -Fullblod...
2
Svar
25
· Visningar
4 395
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar