Brukskörning och annat...

ryssen

Trådstartare
Hej..
Jag är ny här..och efter att ha läst en massa intresanta trådar så har jag lite frågor..:D :confused: :D
Jag har en shettis valack som jag kör och är lite smått intreserad av att börja tävla, är det någon som vet någon bra sida om brukskörning? Och desutom har jag beslutat att skaffa en bra sele med lös brösta och baksele efter att ha läst alla trådar om selar. Men nu undrar jag om det finns någon risk att Nasse (som han heter:) ) blir rädd då han känner selen vid inbromsning..han har alltid haft "bara" svanskappa och paranoid som jag är blir jag lite "fundersamen". Hur ska jag göra..vi kör med en rokard för tillfälet.

Tack på för hand för alla fabulösa svar..:banana:

Sv: Brukskörning och annat...

Tömkör med bakselen några gånger. Och sedan när ni spänner för med bakselen första gången, så håller i en inhägnad och var minst två. Vissa hästar kan knipa med svansen och rumpan första gångerna bakselen tar i vid inbromsning, men det brukar inte vara några problem. De lär sig ganska snabbt att den är en stor hjälp för dem vid inbromsningar och snart kommer han att "lägga sig i bakselen" och verkligen ta emot vagnen.

Vilken sele ska du köpa? *nyfiken*

Jag kom just på, att i brukskörning måste man ha loksele. :) Så då är det en sådan du ska kika på om du vill bärja tävla bruks!

Equilex hobbyselen är ok, inte det bästa såklart till det priset. Passar bra till shettis!

Jaha...har faktiskt funderat på loksele förut men tycker att det är svårt att hitta någon som passar till shettis..:crazy:

Liknande trådar

Körning Med risk för att starta ytterligare en tråd i samma ämne. Har suttit och läst här och på olika hemsidor nu.. och är ju alltid så att...
Svar
3
· Visningar
1 184
Senast: Satis
·
Körning Jag letar runt här på buke och har hittat och läst det mesta om skitselar och vad folk rekommenderar m.m. Vissa skriver att hästen...
Svar
4
· Visningar
1 305
Körning Har nu skaffat en shettis till min 3½ åriga dotter, och jag tänkte hjälpa till att motionera honom genom att köra honom:) Har tidigare i...
Svar
2
· Visningar
1 419
Senast: Bubbaz
·
Körning Jag är jättesugen på att köra min häst, som är inkörd hos förre ägaren. Har mest bara kört shettisar i mitt liv och aldrig varit sådär...
Svar
7
· Visningar
1 191
Senast: IdaaaSun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka