brukar ni?

Sv: brukar ni?

Jag har en 2,5 åring. Nu gör jag inte så mycket avancerade saker men jag låter honom vila mycket när jag ser att han växer och så där. Jag tar det väldigt lugnt med honom.
 
Sv: brukar ni?

De unghästar jag har haft har jag låtit stå vissa perioder. Dels då de växer mycket och då de har fått lära sig något som de kan behöva smälta. Dvs, när jag tycker det är dags för vila av både kroppsliga skäl och av psykiska. Jag tror inte att det går att mosa in allt i en häst på en gång. Den måste få komma tillbaka och vara häst och bara gå i hagen mellan varven också. :)
 
Sv: brukar ni?

Min flicka har vart riden i ca fyra månader, och jag känner att både jag och hon behöver en paus nu. Vila upp oss lite och hämta nya krafter.

Är det rätt eller fel?
 
Sv: brukar ni?

Jag har vilat min 2-åring rätt så ofta under sommaren och hösten, ungefär efter varje nytt moment eller om vi haft någon konflikt. Då får hon fundera i nån vecka eller ett par och sedan fortsätter vi som om inget hänt.

Har du ridit i 4 månader kan det väl vara värt en liten vintervila innan det börjar komma bakslag.:)
Det är aldrig roligt om de börjar säga ifrån...
 
Sv: brukar ni?

Jag låter alla mina få viloperioder. Dock så får dom yngre oftare och längre.
 
Sv: brukar ni?

absolut. min treåring fick helvila tre månader i somras och om hon ej varit dräktig hade hon fått vila hela januari igen. nu när hon är dräktig trappar jag långsamt ned vid årskiftet istället och rider lite lätt så länge jag kan. sedan blir det helvila hela nästa sommar också.
jag tro på att låta unghästar få en sammanhängande månads vila varje halvår. minst. sedan kan man ju stoppa in en vecka här och där om de verkar behöva komma ifatt i huvudet eller kroppen.
 
Sv: brukar ni?

Det verkar som att mitt beslut att ställa av min skrutta var bra. ;)

Nu till den andra frågan, hur sätter man igång dem sen?
 
Sv: brukar ni?

Min treåring ska ridas/jobbas hela november, typ varannan dag.
Sen är det jullov, i cirkus sex veckor. Sen är planen att skritta i gång i mitten på januari.
Om jag inte spyr på det så ska jag skritta resten av januari, och en bit in i februari har köpt en tjock jacka för ändamålet, jag lär frysa.

Sen joggar jag igång i februari/mars, jobb plus löshoppning är planen. Sen får han jobba tills sommarlovet och när det blir beror lite på väder och betestillgång.

Men min generella tanke med unghäst är alltid att "heldre låta vara, än prompt följa min plan" Rätt vad det är kommer en växtperiod, eller något annat trassel, så jag låter hästen styra rätt mycket, en avläsningsfråga bara.

Sen har ju jag tänkt att han ska räcka länge! :D
 
Senast ändrad:
Sv: brukar ni?

Min 3 åring får regelbundna perioder då hon får vila, rids nu ca 3 dagar i veckan fram till december då hon ska få sin vintervila.

5 åringarna har gått i stort sätt hela året förutom en vecka i sommras så de ska få sin välförtjänta vintervila i några veckor.
 
Sv: brukar ni?

lånar knapp

Hur lång sammanhängade vila tror ni en unhäst behöver ha då? Inom islandshästvärlden så verkar det vara vanligt att man börjar rida in och sedan ställer av hästen några månader.

Om jag ställer av min unghäst för länge nu så kommer han att rulla fram ;-) Han har nu vilat i tre veckor och kommer att få i alla fall två till :-) Äter bara hö men blir rund.......
Jag kommer nog sedan att köra lugnt i vinter men ändå försöka hålla igång lite.

Man får väl också känna sin häst vad den klarar och behöver.
 
Sv: brukar ni?

Jag har en 5 åring men är i princip riden som en 3-4 åring.
Han har var tigånr på allvar sen augusti men oxå växt mycke sen dess så kan ska få ca 5 veckors vila nu i jul tänkte ja!
 
Sv: brukar ni?

Brukar ta utbildningen i etapper, Låta dom vila nån vecka då och då bara för att smälta allt nytt och vila musklerna och kroppen...
 

Liknande trådar

Träning Hur brukar ni göra med era unghästar? Rider ni in själva eller lämnar iväg? Har ni egna system eller följer ni en ”standardmall”? Vid...
2
Svar
21
· Visningar
1 517
Senast: miumiu
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
216
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
519
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 741
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp