Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än vanligt, slickar på sina tassar eller på oss när barnen skriker eller gråter, rotar i väskor efter saker att tugga på. Han har även väldigt svårt att gå undan utan ska ligga i knät på oss, så även om vi har ett stort hus och bäddar år honom på avskilda platser så forcerar han sig fram mitt i smeten när det leks på golvet och ska absolut in i famnen. Även om han har en bädd uppe på ett bord 2 meter bort. När barnen sover går han längst mina ben som en svans och kan inte lägga sig ner om jag inte sitter i soffan. Nu när jag hållit på med en väggmålning har han svassat fram och tillbaks i hallen tills jag lägger en bädd vid mina fötter, då lägger han sig där. Han har även en magkatarr som kom innan barnen som vi försöker hålla i schack med probiotika och veterinärfoder, men jag är rädd att den inte mår så värst mycket bättre av denna stress.
Jag har givetvis funderat mycket på om han skulle ha det bättre hos någon annan. Men han är gammal, och sjuk, och lite speciell på sina sätt. Jag vill nog inte omplacera honom till någon jag inte känner, även om någon ens skulle vilja ta sig an honom. Just nu pågår dialog med mitt ex om vi kanske ska göra varannan vecka framöver, eller dylikt. Exet bor ensam och lever ett lugnt liv, men har psykisk sjukdom som gör att det är svårt att ha fullt ansvar för ett djur. Men han har det bra där, såklart.
Men min fråga är då, hur kan jag göra det bättre för honom här hemma? Han har som sagt alltid platser att gå undan på, men gör det inte. Han är aldrig ensam med barnen utan vi är alltid med och håller undan dem om det blir för mycket. Tyvärr har det blivit lite för lite motion och stimulans utanför hemmet på sistone, skulle det kunna hjälpa tro? Andra tips?
Jag har givetvis funderat mycket på om han skulle ha det bättre hos någon annan. Men han är gammal, och sjuk, och lite speciell på sina sätt. Jag vill nog inte omplacera honom till någon jag inte känner, även om någon ens skulle vilja ta sig an honom. Just nu pågår dialog med mitt ex om vi kanske ska göra varannan vecka framöver, eller dylikt. Exet bor ensam och lever ett lugnt liv, men har psykisk sjukdom som gör att det är svårt att ha fullt ansvar för ett djur. Men han har det bra där, såklart.
Men min fråga är då, hur kan jag göra det bättre för honom här hemma? Han har som sagt alltid platser att gå undan på, men gör det inte. Han är aldrig ensam med barnen utan vi är alltid med och håller undan dem om det blir för mycket. Tyvärr har det blivit lite för lite motion och stimulans utanför hemmet på sistone, skulle det kunna hjälpa tro? Andra tips?