Brott bakom lös häst på färja?

Sv: Brott bakom lös häst på färja?

Stämmer detta, så hoppas jag att filmerna visar vilken knäppgök som gjort det.

Kalla mig naiv, men jag har väldigt svårt att tro att nån släppt ut hästen.
Snarare tror jag att den inte varit instängd från början.

Kalla mig naiv, men jag har väldigt svårt att tro att nån släppt ut hästen.
Snarare tror jag att den inte varit instängd från början.

Vaddå inte instängd från början?? :confused: skulle ägaren ha lett på hästen och släppt den? eller kört in med bakluckan nere så att hästen kan promenera ut?

Kanske så att hästägaren glömt stänga luckan utan bara tryckt igen den. Häst sparkar - luckan öppnas- häst blir rädd - kutar ut.

Det är lätt att skylla på andra om man själv inte vill tro på vad man gjort!

Tycker det låter konstigt att ägaren bara skulle ha glömt stänga luckan och bara tryckt dit den :confused:

Den hästtransport jag har och andra jag har använt kan man inte bara trycka dit luckan utan stänga knäpperna annars så trillar den ner igen .. !

Vaddå inte instängd från början?? :confused: skulle ägaren ha lett på hästen och släppt den? eller kört in med bakluckan nere så att hästen kan promenera ut?

Naturligtvis fanns den väl i transporten när de körde på båten.
Jag tror knappast färjepersonalen godkänt att de ledde in hästen på båten.
Men det är väl inte helt omöjligt att hästen blivit uppspelt, börjat gunga och slänga sig mot väggarna, såatt transporten på nåt vis öppnats.

Det är ju helt omöjligt att en häst kan ta sig ut ur en stängd transport. En sådan transport kan ju knappast gå igenom en besiktning. För övrigt låter det helt absurt att ägaren glömt stänga släpet ordentligt. Hur fasen glömmer man det?

Å andra sidan så får ju ingen vistas på däck under färd, så det hela låter ju minst sagt mystiskt.

Det är väl rätt många som öppnar upp transporterna när man lämnar dom på bildäck,för att hästarna ska få ordentligt med luft.
I och för sig har jag bara sett att man öppnat framdörrar, men det är ju inte omöjligt för en häst att ta sig ut genom en skötardörr.

Även om man inte får vara nere på däck så går det att gå ner dit för dörren är inte låst.
Man kan inte köra transporten utan att luckan öppnar sig om den inte är låst ordentligt.
Om hästen hade sparkats sig ur så borde luckan vara trasig någonstans.
De skumma är att båda bakskona var avslitena.

nu vet jag ju inte vad det va för transport, men för många år sedan så skulle jag hjälpa till att lasta en häst. När hästen väl va inne så stängde vi baklämmen, men det tog inte många minuter förens hästen kastade sig bakåt o lämmen åkte ner.Detta va en äldre transport med enbart kedja bak, så den gav ingen stabilitet åt väggarna, så när hästen kastade sig bak med sina 500 kg så bångnade väggarna o de där flaklåsen "hoppade" av från sina fästanordningar på ngt underligt vis.

Om jag inte minns helt fel så tror jag att jag läst om ngt liknande, men den transporten va i rörelse, ingen annan som läst om den olyckan?

Det är ju helt omöjligt att en häst kan ta sig ut ur en stängd transport. En sådan transport kan ju knappast gå igenom en besiktning. För övrigt låter det helt absurt att ägaren glömt stänga släpet ordentligt. Hur fasen glömmer man det?

Å andra sidan så får ju ingen vistas på däck under färd, så det hela låter ju minst sagt mystiskt.

Inte alls omöjligt, en av mina förra hästar lyckades sparka upp ena sidan på bakluckan under färd (ja, det var ordentligt stängt innan, jag dubbelkollar alltid, och släpet var bara ca 3-4 månader gammalt...), hade han fått fortsätta ett tag till (och inte hamnat med benet i kläm mellan yttervägg och baklucka :crazy:) så hade han säkert lyckats få upp andra sidan också...
Syntes inga skador whatsoever på släpet efteråt

Som hästägre har du rätt att gå ner till bildäck och kolla till hästen.
Gjorde hästägaren detta? Och i såfall, såg den hur hästen var?

Men jag har för mig att om du har glömt ngt i bilen så kan du alltid gå och be om att de släpper in dig på bildäck. Om de är snälla (dvs har tid och humör) så hjälper de dig.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Förra sommaren kom flera hästar lösa och skenade runt Djurgården och en man dog av sina skador. Imorgon kommer domen där hästägaren kan...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Förra året kom fem hästar lösa och skenade på Djurgården. Flera personer skadades varav en äldre man senare dog av sina skador. Nu har...
Svar
0
· Visningar
290
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter På onsdagen hittade en person sin häst död i hagen på Gotland. Polisen misstänker nu att ett brott kan ligga bakom hästens död och har...
Svar
1
· Visningar
598
Senast: Mia_R
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Förra söndagen hittades tre hästar med flera knivskador i Staffordshire i Storbritannien. Polisen i Staffordshire har gripit en man som...
Svar
0
· Visningar
736
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama