Bröstsele!!!

Gullan86

Trådstartare
jag undrar hur många det är av er som använder en vanlig enkel bröstsele där däekeln och bröstan sitter ihop allstå där det bara finns en maggjord.

vad tycker ni om det?har det gått bra? vad gör ni med era hästar? vad har ni för vagn? för och nackdelar?

Sv: Bröstsele!!!

Jag har en sådan sele till min shettis. den har jag både vid tömkörning och körning. Det fungerar alldeles utmärkt! Har en vanlig rockard när jag kör. Spänner för med selpinnar och seltungor...

Jag hade/har en sådan.
Nu har jag också en med sep mag o däckelgjord samt loksele. Ärligt talat tycker jag den med dubbel gjord o loksele är bäst.Den enklare har en benägenhet att flytta på sig dvs både däckeln och hela rasket när man kör ex nedförsbackar.Den ligger inte lika bra som de andra 2.Men den duger gott som nybörjar sele,dock ska man ha baksele till den.Men skulle inte vilja köra en 4 hjulig vagn med den.
Jag kör endast med rockard.
Och tömkör samt promenadkör.

Senast ändrad:

Lite tips... Det finns lösa gjordar att köpa, kolla på travgrejor. Som ryggstycke använder du ett stigläder som skärs av och hålas, sätts under befintlig ryggrem på däckeln. Till baksele går bra att använda kortbrösta stor häst, också travattiralj, men då måste man ha fästen för det på skaklarna om man inte har remmar att skarva med. Har fäst den vid ryggstycket med en bit gummi från traktorslang som jag skårat och trätt igenom.

En kompis köpte en till sitt varmblod, men till den storleken på häst skulle jag satsa på något rejälare - det såg klent ut!

okej tack för otroligt bra svar=).

jo jag håller med om att den som e i ett enda stycke bara e skit tyvärr...hade velat ha en med maggjord...men man kan alltså köpa på typ M*antorps travshop lr liknande såna läder bitar och skruva i (under ringarna i däckeln)?.

men vad menade du Asa_S med ryggstycke? svanskappa lr? baksele?. lr nu fattade jag du menade hur man gör en egen sån maggjord? smaaaart i så fall ska nog testa...det e tur att man har lite gammla felköp(stigläder) ligger o skräpar hemma.
har du ingen bild på detta mästerverket när det sitter på din häst??? skulle vara så kul att se!!! vad har du för häst?.

Finns inga fördelar för hästen, bara för kuskens plångbok.
Tycker att den typen av sele inte borde få kallas för sele!
Många gör förbättringar med att höja skakeln till rätt läge, kompletterar med draglinor och baksele och då är det rätt ok. Men hästen har fortfarande för lite rörelsefrihet och förmycket tryck på ryggen.
/M

okej men hur menar du ¨då att man ska få bort trycket på ryggen? finns det någon sele som inte ger tryck på ryggen???

skaklarna hänger ju alltid i "på ryggen". även om man har draglinor att "dra med".
vad aser du e rätt läge för skakeln?.
väger man av vagnen rätt ska det ju bara bli ett ett visst tryck i däckeln och då beror det på vagnen INTE på selen lr?

berätta hur din idealsele ser ut...det som är värd namnet sele.

såhär ser min kommande sele ut:
enkel brösta som sitter ihop helt utan bukgjord=orginalet

*tänker då köpa en kortbösta och göra en baksele av vad e då bäst? att fästa den i skaklarna lr sätta ihop den med bröstan om ni fattar.
lr så köper jag en bredare brösta än den jag har och tar den bröstan jag har nu och gör till baksele vad tycker ni?
*ska köpa draglinor.
*ska köpa skakelremmar, eller seltunga med selpinne vad tycker ni?
*bukgjord ska jag fixa.

vagnen:
special tillverkas till hästen några tips på vad jag ska tänka på?
den ska iaf ha detta:
*svängel
*hög sits så man ser över hästen
*fästen för baksele
*lätt i övrligt
*stötdämpning

har jag glömt nåt?

Eftersom bröstan sitter fast i däkeln så på verkar den däckeln och ger tryck över ryggen. En sele med "lös" däckel håller endast upp skakeln och låter bröstan löpa fritt. Det gör att hästen får mera frihet. Skakeln skall sitta åtminståne mitt på hästen mätt från manke till armbågen. Då klämmer inte skakeln i sidan när man vänder med vagnen.
Med SELE menar jag en typ giggsele, där bröstan och däckeln är separata. med draglinor och baksele.
/M

okej tack för svaret...nu vet jag hur jag ska mäta vart skakeln ska vara. MEN tror du jag kan bygga om min sele så jag kan ha draglior på den?

det borde väl inte vara så svårt att bara skita i att fästa ihop bröstan med däckeln för där har vi ju problemet med att dom sitter ihop....sen kommer bara det allra största problemet...HUR ska jag fästa skakeln på däckeln???hur är den fäst på såna dyr selar?

Vet att många gör en fusk variant med skakeln för att få den högre. Kanske är det någon som har en bild??
/M

En jag känner är på jakt efter sele och tyckte också alla "riktiga" selar kostade så mycket så han kollade på selar i england. Där skulle han få en riktig sele för under 2000 kronor inklusive frakt! 1500 om jag inte minns fel... Så kolla utomlands på internet om ni tycker det blir dyrt att köpa en bra sele i Sverige.

Jag hade hoppats att någon annan skulle svara på detta! Då jag själv aldrig har kört med sådan sele. Men jag vet många som gjort om sina selar till ponnyer när det för några år sedan var svårt att hitta riktiga selar till dem.
Tror att dom fäster skakelremmen i spännet som håller ihop bröstan och däkeln.
Är det ingen här som har bild på sådan konstruktion???
/M

jajag skulle jättegärna tacka o ta emot för en sån bild. för det är just så jag vill sätta skaklarna men HUR??

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·
Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
162
Senast: Shixle
·
Övr. Barn Jag kikar efter en joggingvagn med två sittplatser. Har ni någon erfarenhet? Thule verkar ju ha bra grejer vad jag förstår, men det...
Svar
16
· Visningar
819
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
363

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka