Bröstsele fråga!

Mysaan

Trådstartare
Och innan ni börjar skrika så ja jag har kört förut.

Fick hem min bröstsele i dag. Från däckelet så går det en gjord som man ska spänna runt magen. Men från bröstan går det också en gjord bakåt eller så. Var sjutton ska jag sätta fast den? För inte ska jag väl spänna den under magen också?

Sv: Bröstsele fråga!

Hej!

När jag tittade på lite bilder så skulle visst den gjorden också under magen. :crazy: Bröstan och däcklet sitter nämligen ihop vilket jag inte trodde. Så om jag fattar det hela rätt så är en gjord för att fästa däcklet och en gjord till då under magen.

Iofs är detta en billighets modell så amn får väl inte begära för mycket.

Och innan någon skriker om billigt skit så är denna köpt billigt eftersom vi inte vet om han kommer fungera som körhäst heller. Känns onödigt att köpa dyra grejer då.

Fast dom dyra grejerna får du ofta tillbaka pengarna på när du säljer det vidare, och du vet inte hur bra körhäst han kan bli innan han har fått prova att dra med riktig utrustning. Ta inte illa upp men så tänker jag.

Jag tar inte illa upp. Men eftersom han till och börja med enbart ska köras in igen för att kolla om bakbensproblemet endas beror på vikt uppifrån så köper jag skitgrejer.

Hej har du en däckelgjord och en bukgjord ,spänn bukgjorden slak så kommer den att arbeta som en loksele och fungerar lika bra som delad brösta och däckel

Hej har du en däckelgjord och en bukgjord ,spänn bukgjorden slak så kommer den att arbeta som en loksele och fungerar lika bra som delad brösta och däckel

Ja om du fäster draglinorna där men var ska du fästa skaklarna då???

Lämna tillbaka den där, du får aldrig merän en femhundring på begagnatmarknaden. Tycker inte ens man ska sälja dem vidare till någon okunnig nybörjare som kanske i okunskap använder den som körsele!! Jag tycker man får ställa upp lite för de som inte själva kan tala-Hästarna

Lämna tillbaka den, och köp en begagnad travsele eller sån där skitsele för några hundralappar istället, om du bara ska lägga den på honom tre gånger.

eller satsa på en körsele som du kan använda, och sälja för samma peng om det inte funkar.

Hårda men otroligt sanna ord, jag lovar att du har igen det om du följer mina och andras råd.

Min "lille" pålle är inte så gammal. (Har körts in i år.)
Jag letade sele i somras och på Gunillas (selar.se) inrådan köpte jag en nylon-sele från henne för 1300:-. Fullt duglig sele med lös brösta, däckel, baksele, draglinor och tömmar. Huvudlag oxå, men det var rätt plastigt så jag köpte ett i läder till.
Ska man bara köra lite ibland el. är osäker på hur "mycket" el. hur kul det är med körning. Inte har så mycket pengar. Eller som i mitt fall, har en häst som inte växt klart än. Tror jag den kan vara ett bättre alternativ än en sk "skitsele" i läder. :)

*kl*

Jag har på allas inrådan skickat tillbaks denna sele nu och ska kolla in på selar.se och se vad de har istället. Även kolla lite andra ställen

Jippie! Så skönt att läsa det, jag tror du blir mer än nöjd med din investering!
Givetvis måste du hålla oss underrättade om hur det går med inkörningen!:bump:

Liknande trådar

Utrustning Har beställt ett till regntäcke lite panik då det ska regna i dagar, och inser nu när det är på väg att det är t-spänne fram på täcket...
Svar
6
· Visningar
511
Senast: Fibusen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 491
Senast: Crossline
·
Katthälsa Nu börjar det dra ihop sig efter att katten plötsligt blivit mycket sämre i sin artros och spondylos i höft och rygg. Hon är bara 8 år...
2
Svar
28
· Visningar
1 862
Senast: Kilauea
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känns som att en ångvält kört över mig och jag har varit ute i krig under 7 svåra år typ. Började i helgen med att Sotis blev dålig...
Svar
3
· Visningar
922
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka