Bröstsele eller loksele?

T

Thuja

Jag har alltid kört med loksele (oavsett vagn eller tyngd) men så var jag på körkurs i helgen och då kom vi att prata om det här med loksele eller inte eftersom jag tycker att det är svårt att få en loksele (med raka lokor då) att passa bra på min pålle. Skulle ju helst vara en finnsele om man ska ha den varianten av sele på honom.

MEN...så var det någon som sa att det bara är vi här i norden som kör med lokselar. I övriga Europa körs det mest med bröstselar oavsett vad och hur man kör. Fast vi kom fram till att man i Storbrittanien och USA kör med collier och sådant också..

Nu står jag i grepp att ändå köpa en bröstsele att ha när vi kör "finkörningar" (bröllop mm) men vad säger ni andra om det här? Jag gillar ju egentligen lokselarna men samtidigt handlar det ju om vad som ligger bra på hästen och vad som är avsett för vad...:crazy:

Sv: Bröstsele eller loksele?

intressant det här.;). som barn körde jag med bröstsele, inga problem, allt fungerade islänningen drog allt. men vi nöjes körde rockard släde osv. med travarna körde vi med breda bröstor eller loksele för skrittjobb och rockard. snabb jobb och tävling på banan med bröst. men med arbets hästarna är det lokselar som gäller i alla tyngre arbeten men också för lättare nöjes körning . det som jag ser som en stor fördel med lokorna är att bogarna blir fria och hästen är rörligare med större ben,rygg aktivitet. det som är bakvänt är anspänningen av drag linor och bak sele. är också konfunderad av de olika för och nackdelarna har bestämt mig för att ha olika selar för olika jobb lika som med sadlar och bett. så länge vi inte anser oss vara fulllärda kan vi fortfarande lära och ha roligt med dessa fantastiska djur.:bow:

Sv: Bröstsele eller loksele?

Kom just på min kontakt med en kille med en ardenner som hade importerat coller "heavy duty" från USA. Mailade honom och har nog nu nästan helt bestämt mig för att behålla min loksele men byta ut lokorna mot ett sådant coller. Då blir det nog bra!! :)

Liknande trådar

A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 071
Senast: Agilitynoffe
·
Körning Jag är jättesugen på att köra min häst, som är inkörd hos förre ägaren. Har mest bara kört shettisar i mitt liv och aldrig varit sådär...
Svar
7
· Visningar
1 191
Senast: IdaaaSun
·
Körning Jag lovar - jag har använt sökfunktionen och jag har lärt mig åtskilligt om både bakselar och vagnar! Men har ändå några funderingar...
Svar
5
· Visningar
1 241
Senast: moiran
·
I
Utrustning Hej, Behöver man en baksele när man har en loksele? Och, när behöver man bakselen då? Hur sitter den fast med skacklar? Och när...
Svar
7
· Visningar
7 173
Senast: Skogstokig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka