Jag har ju provat kiropraktor förut men det har inte hjälpt heller
Ska läsa på om den typen av träning.
Jag är ganska dålig på att andas och har varit så långt tillbaka jag kan minnas. Aldrig riktigt kunnat ta djupa andetag ner i magen liksom.
Stark i kroppen är jag, har tränat och tävlat på elitnivå i en sport som kräver mycket träning och har sedan underhållit på en mer lagom nivå. Känns lite hopplöst när jag haft det så i så många år och inte lyckats få rätt hjälp innan men nu är det outhärdligt vissa dagar.
Jag tror att för vissa patienter behöver man ta ett mer helhetstag.
Som jag skrev kan kiropraktor bara få bort låsningar och av det brukar muskulaturen bli mindre spänd direkt. Men om du inte andas ordentligt och djupt så kommer låsningarna tillbaks rätt fort.
Samtidigt som det kan vara omöjligt att ens kunna andas djupt om man har låsningar i bröstryggen.
Sen finns ju mer eller mindre skickliga kiropraktorer. Det finns kiropraktorer som gått "vanliga utbildning" som är kanonduktiga. Och de finns några som är mer mediokra och inte har den där lilla extra feelingen. För det handlar ändå en hel del om feeling också, det yrket. På patienter med mkt spänningar i muskulaturen behöver kiropraktorn vara väldigt exakt i sina rörelser och extremt snabb. Alla är inte tillräckligt snabba.
Men vill man ha lite mer garanti på ökad kunskap så kan man leta efter kiropraktor med Gonstead-utbildning. De har lite mer utbildning.
Då kan man efter att kiro behandlat få en lite mer nollställd kropp att jobba med så att säga. Och då "attackera" problemen från fler håll. Tex med träning för just dina besvär, kanske ihop med fysioterapeut. Och framför allt med någon form av kroppskännedoms-kurs, tex Basal kroppskännedom eller Feldenkrais.
Så man blir mer medveten om sin kropp. Det underlättar både i att se till att bibehålla en god hållning och i att upptäcka när man spänner sig och lära sig slappna av.
Jag gick Basal kroppskännedom i grupp och för mig var det en light-kurs så att säga. Det gav en rätt grunda kunskaper. Men är säkert mer matnyttig om man inte varit skadad ett gäng år och varit hos en massa fysioterapeuter etc.
Du har ingen whiplash?
Du har inte Fibromyalgi?
För mig var Feldenkrais något som hjälpte mer djupgående. Det gick jag både i grupp någon gång. Men mest privat. Och jag hade turen att få gå till hon som tog det till Sverige och var mkt erfaren. Men jag tror säkert det finns fler bra i dag.
Jag har en svår whiplash med mycket nervskador och ligament som är sönderslitna. Har också haft kotkompressioner i bröstryggen och även diskbråck. Jag är också väldigt överrörlig. Det gör att jag lätt får låsningar även i bröstryggen. Det är väldigt vanligt. Och av de skadorna fick jag också Fibromyalgi. Det kan ju ge sådana smärtor i huden/musklerna etc. Så jag vet hur det kan vara att känna just de sakerna du beskriver.
För mig var det ett mirakel snudd på efter alla år inom sjukvården utan hjälp när jag hittade bra kiro som gjorde mig så mkt bättre. Med Feldenkrais-känslorna i kroppen och sambons behandlingar känner jag ganska sällan av Fibromyalgin eller så jättemkt smärta i bröstryggen.
Jag känner av det när jag slarvat med rätt träning, om jag sitter i fel arbetsställning etc.