I vissa länder klassas det dock som en missbildning att vara platt som kvinna, så nog är det ett "fysiskt fel". Men det klassas kanske inte som det i Sverige.
Vad baserar du detta på? Har själv varit i depressionsträsket med ordentliga sömnrubbningar, paniksyndrom och ångest och annat skit och det var antidepressivt och samtalskontakt som erbjöds som hjälp. Tror faktiskt inte alls att läkare skriver ut starka mediciner hur som helst.
Jobbat och bott med missbrukare, samt att min syster som är socionom och jobbar på en alkohol och drog mottagning har samma erfarenhet. Hon gjorde sin c-uppsats om hur psykofarmaka är en inkörsport bla och hur många missbrukare just är missbrukare som tar "lagliga droger"
Så baserar det på olika studier, samt personlig erfarenhet.
Sen var du troligtvis ärlig med din problematik
hoppas jag iaf och det var nog därför du fick den hjälp du fick.
Man behöver inte vara ärlig, psykologer kan inte läsa tankar. Vet många som t ex säger sig ha adhd symptom för att få ritalin utskrivet för att de sen kan sälja det för hyfsat pris och på så sätt finansiera sitt missbruk av olagliga substanser. Dessa personer har dock inte adhd utan har bara gjort lite efterforskning på va de vanligaste symtom är. Tester via dator (som testar ens koncentrationsförmåga genom att mäta hur många gånger dina ögon släpper fokus på dator skärmen du sitter framför) är lätta att fuska sig genom. Depression och ångest är igen super lätt att "fejka"
Finns dem som går så långt att de gör ett "självmordsförsök" (inom citationstecken för att de har räknat ut att de inte kommer dö av dosen/handlingen) för att stärka läkarnas misstanke om t ex då svår ångestproblematik (därman får benzo utskrivet t ex). Detta har de senare i behandling mot sitt missbruk erkänt. Ett avsnitt i kalla fakta tog upp problematiken lite faktiskt. Där en kille dömd för flera brott (50 tal narkotika brott?) som fick benzo och andra starka droger utskrivet av läkare. Man tycker att de inte bör skriva ut starka droger som är beroendeframkallande till personer med en tydligt problematik med droger. Men det sker alltså. I mycket större omfattning än vad man tror.
Läskigt att tänka på hur många rattonyktra som är ute på vägarna, tror kalla fakta sa något om 12 stycken i minuten i rusningstrafiken i Stockholm. Dessutom finns de troligtvis 3-4 till i minuten som är rattonyktra men endast på "lagliga droger" men minst lika farliga på för det.
Väldigt sidospår nu ja! Men man kan helt klart utnyttja systemet om man vill. Lika så för att få operationer, frågan är om man är samvetslös nog.
Står kvar vid min åsikt om att man får ABSOLUT ändra och operera saker man inte trivs med. Som jag skrev i mitt första inlägg till ts så tycker jag dock man ska överväga riskerna då alla operationer inte blir lyckade och vissa till och med dör under operation, ja även här i Sverige. Men skrev aldrig att ts absolut inte skulle göra det pga etiska skäl och att det på något vis skulle vara fel/fult/dåligt och att hon eller någon annan som inte trivs med små/stora/ojämna bröst eller annan kroppsdel inte ska ändra det om de vill. Klart alla ska göra vad dem vill för att trivas, man har bara ett liv!
MEN
Sår också kvar vid min åsikt att landstinget inte ska gå in och ekonomiskt stödja operationer som endast görs pga estetiska skäl. Så vidare det inte handlar om ett fysiskt fel eller fysiskt sjukdom. För JAG (pratar bara för mig själv, ingen grupp av människor som är emot att landstinget stödjer skönhetsoperationer) tycker det sänder fel signaler.
Jag personligen är numera redo att "lida" för att jag kanske ska kunna ändra någons liv, räcker med att en person kanske blir mer accepterande av sig själv för att jag ska tycka att det är värt alla blickar och kommentarer för min del. För det får mig att må bättre som person än vad någon operation kan göra! Men för andra är det bevisligen inte så och det är inget som helst fel med det.
Jag offrar den där goda gräddglassen för att inte stödja köttindustrin som är en av våra största miljöfaror.
Jag cyklar i snöslask och bitande kyla istället för att köra.
Jag gör det hellre obekvämt för mig fysiskt och till viss del psykiskt för jag vinner på det i längden när jag kan må bra över vem jag är istället för hur jag ser ut. Men det är jag helt enkelt.
Man får och är inte mindre värd för att man kanske vill göra sitt liv så bekvämt som möjligt. Äta den där goda köttbiten och korrigera sitt yttre för att vara mer bekväm med det. Man är bara annorlunda från mig, inget fel med det.
Men jag tycker inte statliga pengar ska gå till att stödja folks vanföreställningar.
Men vill de jobba för att nå sitt mål om att ha råd med att operera brösten om några år. För all del gör det om du kommer må bättre!