Brösta, förbygel och martingal.

Harbor

Trådstartare
Kan någon förklara skillnaden på dessa? Martingaldelen är väl till för att hindra hästen att slå upp med huvudet? Men den sitter ju också fast i nånting? Sen finns det kort marginal, klassisk,en sån där helgjuten variant, och elastiska. Vad är meningen med alla olika?
Finns här nån expert på detta?

Bröstan och förbygeln håller sadeln på plats och hindrar den från att glida bakåt. Bröstan går tvärsöver bringan, medan förbygeln är mer v-formad.

Martingal har en helt annan funktion och hindrar hästen från att slå upp huvudet och nocka ryttaren.

martingal: halsrem och en någorlunda ställbar rem mellan sadelgjord och tyglar, hindrar hästen från att slå upp huvudet för högt.

förbygel, Y formad och fästs i sadelns framvalv och har samma funktion som en martingal, hindrar sadeln från att åka bakåt och ger frihet åt bogen.

brösta, rem tvärs över bogen samt rem över manken. fästs i sadelgjorden. hindrar sadeln från att åka bakåt.

ressår brösta, fästs i sadelns framvalv, en enda rem. Hindrar sadeln från att åka bakåt.

martingal: halsrem och en någorlunda ställbar rem mellan sadelgjord och tyglar, hindrar hästen från att slå upp huvudet för högt.

förbygel, Y formad och fästs i sadelns framvalv och har samma funktion som en martingal, hindrar sadeln från att åka bakåt och ger frihet åt bogen.

Nä, förbygel och martingal har inte alls samma funktion!

Jo, om förbygeln har en martingaldel monterad på sig, men det är ju mest en praktiskt detalj för att slippa ha så mycket remmar på hästen. En vanlig, komplett martingal kan aldrig hindra sadeln från att glida bakåt. :)

Nä, förbygel och martingal har inte alls samma funktion!

Jo, om förbygeln har en martingaldel monterad på sig, men det är ju mest en praktiskt detalj för att slippa ha så mycket remmar på hästen. En vanlig, komplett martingal kan aldrig hindra sadeln från att glida bakåt. :)
dåligt formulerat, förbygeln har samma funktion som en martingal och dessutom så hindrar den sadeln från att åka bakåt. det är som en bättre kombination av en martingal och brösta.
finns ju de som bara har Y förbygel istället för brösta, men personligen så räknar jag förbygel till martingal facket och inte som brösta.

Senast ändrad:
dåligt formulerat, förbygeln har samma funktion som en martingal och dessutom så hindrar den sadeln från att åka bakåt. det är som en bättre kombination av en martingal och brösta.

Nej, jag tror du rört till begreppen lite.

En förbygel är en uppsättning remmar som löper från sadelgjorden, mellan frambenen, förgrenas på bringan och fästs i sadeln på bägge sidor av hästen med en kort rem över manken som håller ihop det hela. Den förhindrar att sadeln eller selen glider bakåt, men kan aldrig påverka hästen huvud.

Martingal är en rem som går från sadelgjorden till tyglarna eller nosgrimman och hålls på plats av en rem om halsen. Eftersom den inte förbinds med sadeln på annat sätt än vid sadelgjorden kan den bara hindra hästen från att knocka ryttaren, inte hålla sadeln på plats.

Sen kan man fästa en martingaldel i förbygeln om man vill ha båda funktionerna men minimalt med remmar, men själva förbygeln är funktionsmässigt bara en ersättning för bröstan.

Senast ändrad:
Om man bara har en martingal så sitter den alltså fast endast i sadelgjorden, och har en rem runt halsen och två remmar runt tyglarna.
Medan en förbygel sitter fast i sadelgjord plus i sadeln upptill, och man kan knäppa fast martingal i den också.
Kan man knäppa fast martingal i bröstan också?

Om man bara har en martingal så sitter den alltså fast endast i sadelgjorden, och har en rem runt halsen och två remmar runt tyglarna.
Medan en förbygel sitter fast i sadelgjord plus i sadeln upptill, och man kan knäppa fast martingal i den också.

Helt rätt!

Man får inte så bra funktion i martingalen om man bara fäster den i bröstan, det finns ju inget som tar emot när hästen kastar upp huvudet då. Men man brukar kunna ta den långa delen av en vanlig martingal och låta den löpa genom en hälla på bröstan, då kan man plocka bort halsremmen.

Så därför har man den med platta. Är den säkrare att använda med tanke om hästen skulle få in nåt ben i remmarna när den hoppar, eller är det ingen skillnad?
Och sen sista frågan, är det bättre med elastisk martingal/ förbygel?

Alltså, en marginal är själva tygeldelen. Den är väl knappast elastisk.

Förbygel och brösta är de delar som håller sadeln på plats, och jag tycker det är helt förkastligt att ha dem elastiska.

Finns både elastisk Martingal del och elastisk förbygel ocH brösta.

Den elastiska Martingal delen ser jag ingen nytta med faktiskt. Och på förbygel och brösta vill jag ha så lite och stumm ressår som möjligt.

Detta med resår på förbygel och brösta är enligt mig lite mysko.. Att det är elastiskt hämmar ju den egentliga funktionen?
Har man en sadel som man vet har en tendens at glida bak kommer den förmodligen göra det trots en brösta helt i resår.
Resultatet blir en sadel som ligger för långt bak med en uttöjd och spänd resår-brösta som trycker mot halsens nedre del. :down:

Däremot kan jag känna att en martingal-del i resår fortfarande gör sitt jobb (förutsatt att det är bra, star resår), men bara blir snällare mot hästens mun, där martingalen har sin påverkan på hästen. Den i resår kan man ha lite kortare utgångsläge på än en vanlig martingal, för att få garanterat "stopp" på hästens huvud innan man får en fläskläpp :D

Men det är som med det mesta, smaken är som baken!

Jag har en förbygel i resår med martingal-del. Förbygeln är Y-formad och fästes i ringarna i sadeln, men har ingen del över halsen alls.
Jag har inte förbygeln för att hindra sadeln, det är martingalen jag behöver och då är det mycket smidigare med en y-förbygel. Det är hakar på alla ställen på förbygeln, så jag har alltid förbygeln fäst på sadeln och sen sitter martingal-delen alltid på tränset. På så sätt är det mycket smidigt att sadla och tränsa, det sista jag gör innan jag går ut är att knäppa fast martingalen i förbygeln. När jag ridit klart knäpper jag loss martingalen från förbygeln och sätter dem i bettringarna istället.
Så för mig gör det inget alls att förbygeln är elastisk, för jag använder den som en martingal bara.

Jag har en förbygel i resår med martingal-del. Förbygeln är Y-formad och fästes i ringarna i sadeln, men har ingen del över halsen alls.
Jag har inte förbygeln för att hindra sadeln, det är martingalen jag behöver och då är det mycket smidigare med en y-förbygel. Det är hakar på alla ställen på förbygeln, så jag har alltid förbygeln fäst på sadeln och sen sitter martingal-delen alltid på tränset. På så sätt är det mycket smidigt att sadla och tränsa, det sista jag gör innan jag går ut är att knäppa fast martingalen i förbygeln. När jag ridit klart knäpper jag loss martingalen från förbygeln och sätter dem i bettringarna istället.
Så för mig gör det inget alls att förbygeln är elastisk, för jag använder den som en martingal bara.
Det är det som är det Bästa med förbygel :) att slippa trä på/av tyglarna <3
blev skit glad när jag hittade en Martingal med avtagbar Martingal också :rofl:

Kan någon förklara skillnaden på dessa? Martingaldelen är väl till för att hindra hästen att slå upp med huvudet? Men den sitter ju också fast i nånting? Sen finns det kort marginal, klassisk,en sån där helgjuten variant, och elastiska. Vad är meningen med alla olika?
Finns här nån expert på detta?

Martingal är tillför hästar som slår med huvudet ja.

Den irländska håller mest ihop tyglarna när hästen slänger med huvudet, gissar att det är den du menar med "en sån där helgjuten variant"? Irländsk martingal:
17301_1277718620.jpg

Eller menar du sådan som de inte kan bita i? Den är just tillför att de inte ska lyckas vika bak nosen och snappa tag i ena remmen, får de den genom munnen (så att den lägger sig som bettet eller delvis över underkäken) så sitter den ju fast mellan frambenen och hästen skadar sig väldigt lätt. Här är en sådan:
32-05100437_1.jpg

En helt vanlig martingal är en rem från sadelgjorden mellan frambenen som delar sig i två ringar tyglarna träs igenom. Remmen löper igenom en rem runt halsen. Martingal:
1100110g.jpg

125045_martingal_cambridge.jpg

En förbygel och en brösta har inget med martingal att göra utan används för att hindra sadeln från att åka bak. Förbyglar (och ibland bröstor) kan dock ha delen från halsremmen upp till tyglarna också, så att de fungerar även som en martingal.

Gemensamt för förbyglar är att det alltid är en rem mellan frambenen och 1 eller 2 remmar på varje sida som säts fast i sadeln, antingen under sadelkåpan och/eller i de små ringarna i framvalvet. Ofta även en rem över manken men inte alltid.

Förbygel utan rem över manken:
pretalpessoa.jpg

4529XX01_2.jpg

Förbygel med rem över manken, två olika modeller (de fästs i sadeln olika högt på sidorna):
880_37533_1.jpg

tt.jpg

Gemensamt för bröstor är att det är en horisontell rem över bogen på hästen som fästs i sadelgjorden ungefär där sadeln slutar på varje sida och så är det en rem över manken som håller den uppe. Ibland finns det även infästningar i sadelns små ringar från remmen över manken (alltså 2 fästen på varje sida).

Ett fäste på varje sida:
lindbackwp-600x420.jpg

Två fästen på varje sida (man kan också se att det är en liten hälla mitt på framsidan för att dra igenom en martingal):
images

Exakt.

Ja, om det även finns en rem från där man fäster in martingalen i bröstan och ner till sadelgjorden mellan frambenen. Eller om man trär en martingal/martingal utan halsrem genom bröstan. Exempel:
IMG_1981.jpg

Här utan martingaldelen men med remmen mellan frambenen:
br%C3%B6sta.png

Så därför har man den med platta. Är den säkrare att använda med tanke om hästen skulle få in nåt ben i remmarna när den hoppar, eller är det ingen skillnad?
Och sen sista frågan, är det bättre med elastisk martingal/ förbygel?

Det finns både elastiska delar på martingalremmen som just hindrar hästen från att slå upp huvudet, kanske upplevs som lite mjukare för hästen? Själv avskyr jag martingal som pesten, ännu mer på hästar som slänger med huvudet. Och så finns det elastiska delar på remmarna som ska hålla sadlen på plats. Är nog rätt dåligt om man har förbygel/brösta för att de verkligen behöver hålla sadeln på plats kan jag tro.

Ber om ursäkt för alla snodda bilder och hoppas mod kanske kan ha överseende (eller radera hela inlägget :)), tyckte det var tydligast så :)
Men tack snälla på den mest fantastiska förklaring som gick att få! :bow::bow::bow: Det var jätteutförligt och att du orkat engagera dig med alla bilder också :laugh:

Glömde förresten lägga till det viktigaste på slutet!

Det ABSOLUT viktigaste för säkerhetens skull är att remmen mellan frambenen är tillräckligt hårt spänd (gäller både förbygel och martingal) så att hästen inte riskerar att få in ett framben!!

På en martingal spänner man ju den remmen (som ju går upp till ringarna tyglarna träs igenom) så att den inverkar rätt (dvs är tillräckligt lång för att bara ta i tygeln när hästen slänger med huvudet). Att den inte hänger mellan frambenen reglerar man med halsremmen, ofta använder man en sådan här:
martingal004_90491210.jpg

Och sätter den såhär:
images

eller så trär man ena sidan av halsremmen igenom så den sitter på sned över martingalremmen och halsremmen, det sitter lite stadigare om den tenderar att glida upp mot ringarna och då inte hålla uppe martingalremmen mellan frambenen tillräckligt :)

Liknande trådar

Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
13 639
Senast: Exile
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 567
Senast: Urigurien
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 210
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 166
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka