B

BancoB

Älsklingen har bronkit och han hade det när jag fick honom. Förra året gick han knappt att rida några månader under vintern, fick kortison sen på våren, blev bra och var sedan fri från hostan.

Har nu bytt stall för att göra precis allt för att underlätta problemen. Och vi gör precis allt för att hostan inte ska komma med råd ifrån vetrinär och bara sunt förnuft.

Iår kom hostan igen fast tidigare den här gången och det är så tråkigt varje gång, precis när han fått så bra kondition och muskler får man trappa ner ridningen till endast skritt p g a hostan.

Han har nu fått kortison i två dagar och hostan är i stort sett redan borta. Väldigt skönt på ett sätt. . finns ju inget värre än att höra honom hosta.

Har ju nu tyvärr insett att vi gjort precis allt som står i vår makt får hans skull och att vi kommer få ge han kortison två perioder under vintern så att han får slippa sin hosta, eftersom det är det ända som hjälper. Och ja förstår ju att man inte kan hålla på i hur många vintrar som helst att proppa i honom kortison :(

Han är ju trots allt 20 år.

Är så rädd att man ska behöva ta bort honom nästa vinter, bara för att några idioter haft honom i ett dåligt stall och givit honom fel hö en gång i tiden :crazy:
Vet ju också att det antagligen kommer bli värre och värre från år till år :cry:

Hur har det gått/ hur går det med era bronkithästar?

Sv: Bronkit

Kan du inte ha honom på lösdrift eller i utebox? Märren min är i princip utdömd pga kvickdrag, men är helt symptomfri och behandlas inte med nåt, går på lösdrift.

lite frågor...

vad står han i nu för stall?

kan du inte ha han på lösdrift?

vart i landet bor du? bor du nära havet?

vad står han på, torv eller spån? får han hösliage eller hö?

han står i ett stall med helt öppet upp till tak vilket gör det vääldigt öppet med fin luft och temperaturen är densamma som utomhus.

Lösdrift är ju Självklart bästa lösning, men tyvärr går det inte att ordna. . även om jag självklart hade velat det. Är väl ända sättet att få en symptomfri häst . .

Han står på damfri spån och äter hösilage.

Han får även gulmåra, brännässlor och vitlök.
Han får alltid uppblött mat.

Alger har vi förstås inte provat. Någon som har erfarenhet av dessa alger?

Vi bor i södra sverige. Han går ute från ca 7-22 .

Senast ändrad av en moderator:

Jag blev rekommenderad att ge min bronkithäst alger (carrageen alger från alg-börje) men det var tyvärr ganska hopplöst att få i henne dem så jag har väl gett upp.
Du kan köpa dem på bl. a. Börjes. Sök på Alg-Börje så står det nog lite info om algerna på deras hemsida. Det är en typ av rödalger som ska va mkt effektiv mot luftvägsproblem och hosthästar, flera här på buke har provat dem.

Du kokar dem med vatten och sen låter du det stelna till en massa, som du sen ger hästen. Tyvärr luktar det apa när du kokar och det lär heller inte smaka speciellt bra, men prova att blanda med betfor eller ngn annan smakrik mat. Ge lite i taget oxå i början så vänjer förhoppningsvis din häst sig.

Jag ger min bronkithäst örter från Rosenlund (sök på Rosenlund för info). Tkr det funkar bra, men tror algerna är ännu effektivare.

Du har inte varit på ngn klinik där vet. har gått ner med slang i luftrören för att se om hästen har slem där? Min häst blev ordentligt undersökt nere på Helsingborg, tror de rensade luftvägarna från slem o så.

Stackare! Finns inget sorgligare än när hästen hostar =( Min häst har inte fullt utvecklad bronkit men han är väldigt dammöverkänslig. Trots att vi gör allt vi kan för att han ska må bra, så återkommer hostan varje vinter =( Han får ventipulmin och slemlösande i 6 veckor och antibiotika i 10 dagar varje vår.

*Krama om* Vet att det är jobbigt!

Min kräsna häst skulle nog aldrig äta nåra alger =(

Då han knappt vill äta örter i sitt foder så kan det nog bli lite svårt att få i honom alger :(

Får se hur länge hostan håller sig borta efter kortison kuren . .hoppas ett tag iallafall . . annars vet jag inte vad jag tar mig till, då funkar det ju inte. . kan ju inte stå på kortison hela tiden nej . .

Hoppas verkligen det funkar så att han kan hålla sig frisk om han får kortison två perioder under vintern. . funkar det så är det ju okey . . bara att hoppas på det bästa:crazy:

Sen får jag ta det som det kommer då . . är så glad att han slipper den nu iallafall :) :love:

Tack för era svar :bow:

Trist med "host-hästar"... :cry:
Har du provat låta honom stå på fin och fräch halm? Vissa hosthästar blir bättre av det...

Sen kan ett bra hösilage hjälpa, man kan nämligen aldrig blöta höet så att alla damm och mögelpartiklar försvinner (även om de minskar när man blöter)

Alger har jag bara gett till en av mina hästar, efter råd från andra att det var sååå bra... Det var en unghäst /föl/ som senar dog pga urinsten och sprucken urinblåsa och veterinärerna trodde att det kunde bero på algerna!!! Har inte vågat gett nån häst alger efter det... :cry:

Lycka till med din häst och hoppas att det går bra för den i vinter...

Hej! Har även jag en bronkithäst och använder pappers strö. Min kunde inte stå på "dammfritt" spån. Det hösilage hästen äter skall vara under 60% torrsubstans för att avge så lite inandningsbara partiklar som möjligt.Köper eget hösilage i smårundbal för det som ligger i stora rundbal torkar och blir för torrt innan hela balen är slut.Använder andraskörd som inte har lika mkt ax och småsmulor. Det hösilage jag har nu smular ingenting. Inget torrt kraftfoder utan blöt med betfor eller vatten. Alger gjorde varken till eller ifrån för min pålle. Kallstall med högt i tak är bra! Och tänk på att ingen sopar när din pålle är inne. Min hostar nu bara vid omslag till fuktigt väder. Slipper behandla med ngt om jag gör som ovan. Lycka till!

piggis_83 skrev:
Du har inte varit på ngn klinik där vet. har gått ner med slang i luftrören för att se om hästen har slem där? Min häst blev ordentligt undersökt nere på Helsingborg, tror de rensade luftvägarna från slem o så.

Förut kom det inget slem alls, nu när kortisonkuren börjat verka som den ska så rinner snoret (genomskinligt, lite vitt). Det är väl bra, eller?
Har fått för mig det eftersom då borde det ju "lossna" lite om det nu skulle sitta slem i halsen.

(Känner hästen med, min systers häst).

Min häst har bronkit. Hon fick massa turer med kortison, ventipulmin och en del annat tills vi åkte till en annan veterinär som rekommenderade carrageen. Hon åt det i ett år!! Idag är hon helt symptomfri :) och precis som hon var innan hon utvecklade bronkiten.
Första veckan hon fick carrageen total vägrade hon äta det men sedan åt hon mer allt eftersom. Jag gav henne bara en deciliter i början så hon kunde vänja sig vid smaken.....det slutade med att hon älskade algerna och åt dem utan något annat:D Detta fungerade bra för min tjej och jag rekommenderar dig verkligen att prova! Fråga om du undrar något...efter ett år med alger har man lärt sig en del ;)

Hm, tråkigt det där. Han verkar bo bra iaf med högt i tak, dammfritt strö, hösilage och mycket utegång.
Vi har använt Ventipulmin på två hästar, och det har funkat mirakulöst! receptbelagt, men ganska lätt att få ut från en veterinär. Vi gav H en vecka ungefär sen var besvären borta. Fick "påminna" ibland, inte ofta, och det försvann. Den här hösten har han inte hostat en enda gång :bow:

Halm är inte bra för hosthästar, man bör ha dammfritt spån, torv eller papper :)

Kortison är ett kroppseget ämne som visserligen kan ge diverse biverkningar när man överskrider den normala koncentrationen i kroppen, men såå farligt är det faktiskt inte! Du behöver inte vara orolig för att hästen ska bli dålig av behandlingen eller att medicinen ska bli verkningslös. Kortison är ett riktigt dunderpreparat, oslagbart i många fall, och har inte gjort sig förtjänt av sitt dåliga rykte!

Det kan vara bra att kombinera kuren med slemlösande eller bronkvidgande.

Finns det någor örtpreparat el dyl som verkligen hjälper så är det förstås suveränt, du får prova dig fram. Tänk bara på att algpreparaten är enormt rika på jod och att de ibland kan orsaka förgiftningsfall i områden med höga jodhalter i jorden (ffa kustnära).

Jag tycker också att du ska prova att byta ut spånet mot torv eller ännu hellre pappersströ.

Tänk på att Ventipulmin bara är vidgande för luftrören, inte slemlösande.
Min häst har fått det i omgångar, men det har varit ganska meningslöst. Okej hon har slutat hosta, men hästar med svårare symtom behöver nog ha Ventipulmin tillsammans med något slemlösande för att få effekt.

Ventipulmin är dessutom dyrt, så ger det ingen effekt är det nog mest att kasta pengarna i sjön. Iallafall utifrån mina erfarenheter.

Har haft både en islänning och ett russ med samma problem. Det ända som hjälpte var lösdrift. Både vart symtomfria men på slutet så kom hostan tillbaka på russet men då var han 23 år. Han fick sin hosta som 10åring.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 086
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 126
Senast: Freazer
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 003
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka