Bronkit utan hosta

Snobben

Trådstartare
någon som har erfarenhet av att häsarna får bronkit utan hosta, dvs med snor och lite rosslig andning? Funderar på om det kan vara något annat annars?

Sv: Bronkit utan hosta

har inte varit med om det, hosta brukar förekomma mer eller mindre fast det kan ju vara början på slem? om hästen haft det ett längre tag, typ ett par veckor kanske det är bäst att rådgöra med en veterinär för det låter ju inte som ett friskhetstecken direkt..

Snor och rosslig andning tyder snarare på en övre luftvägsinfektion och inte på bronkit. Bronkit är en inflammation i de små luftrören i lungorna med ökad slemproduktion, slemhinnesvullnad och bronkokonstriktion (förträngning) till följd.

Det är det jag funderat på,för min häst har ingen hosta men är rosslig i andningen.
Veterinären sa bronkit och gav kortison och jag tjatade till mig acetylcystein för ett tag sen,men han har inte hostat så misstänker själv en övre luftvägsinfektion.

Jag har! Eller ja, min häst hade inga symtom alls tills en dag när jag var ute och red. Efter det var han rosslig i andningen och frustade onormalt mycket efter ridning. Hosta har endast förekommit ett fårtal gånger men han är diagnosticerad med kronisk bronkit. :(
Det som funkar bäst är slemlösande. Men för tillfället går han inte på någon medicin alls.

Hoppas det. Annars är ju kortison ett alternativ, hade han fått det?
Fast personligen är jag inte mycket för det. Hjälpte ialfl inte min häst. Men de ska ju vara bra tycker en del. Jag har även en inhalator till min pojke. Är ej använd och kommer förhoppningsvis inte bli.

Lycka till!

Ja han fick en kortisonspruta av veterinären, men vet inte om den hjälpte.

med kortison menade nog flummflicka en flerdagars behandling i tablettform kortisonsprutorna dom får i halsen hjälper oftast inte alls om hästen har konstaterad bronkit utan då måste dom behandlas dagligen i minst tio dagar..

min häst fick opticorten(i två 10-14 dagars omgångar) och det hjälpte toppen, dessförinnan fick hon ventipulmin och fabrol vilket nästan inte gav någon verkan över huvudtaget..

Precis. ;)

Min pojke fick också opticorten i 10 dagar. Men jag märkte ingen skillnad (kan u iofs vart för han inte hade några tydliga symtom) och sen åkte han på världens infektion efter det. :crazy:

Aha.. Får fråga vetr om det. Tycker att det varit svårt att få medicin.En veterinär sa bara att "det kanske är räddningen att han går ute"Utan att säga direkt varför:mad: (klinikvetr!) när jag frågade om besvären och nu har han då fått en kortison spruta av en annan veterinär för ett tag sen som inte verkar ha hjälpt. Fick senast acetylcestein (kommer inte ihåg vad medicinen hette,men innehöll det) Vet inte om det hjälpt då rossligheten i andningen hörs när han står inne i ett stall en längre stund,och han går på lösdrift! Tycker nog att han är lite mindre snorig dock.
Vill ta ett nytt blodprov och se om dom vita blodkropparna är normala,visade ju brist för ett par veckor sen..

Min häst (26-årigt varmblod) fick kronisk bronkit för 12 år sedan. Var innan dess hosthäst. Hyrde ut honom på foder några år och tyvärr misskötte de fodringen, vattnade inte hö mm. Idag är han enbart snorig och rosslig, hostar sällan. Har hittar hälsokost preparat som hjälper på honom. Breath Clear, innehåller bla eucalyptus och anis (säljs på EKO-hallen) Provade mycket annat tidigare men detta har hjälpt honom mest.

Opticorten är ett korttidsverkande kortisonpreparat medan "kortisonsprutan" ofta är ett långtidsverkande dito med en effekt som sitter i under ett par dagar. Ofta väljer man att inleda behandlingen av en häst med andingsproblem med en injektion eftersom det ger en betydligt snabbare insättande effekt.

Kortison bör aldrig ges till en häst där man inte kan utesluta en luftvägsinfektion eftersom man då kan få enförvärring av infektionen.
(Om man inte samtidigt behandlar infektionen förstås).

Brist på vita blodkroppar är ofta ett tecken på virusinfektion. Inge bra å kortison då, inte.

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
696
Senast: Amk
·
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
653
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 012
Senast: jemeni
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
373
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka