Bronkit och utebox

C

ciccijanas

Har en häst som fick bronkit under förra året. Efter diagnosen ställdes flyttade jag ut henne till utebox som jag hört ska vara bra. Hon står på spån men problemet är att det tar upp all fukt och det är jätte svårt att hålla torrt. Hon har nu efter den blöta hösten och vintern börjat få mjuka strålar. Jag har därför lagt in lite halm som inte är bra för hostan. Jag undrar om det finns något bra tips på hur man kan hålla bädden torr i utebox?

Sv: Bronkit och utebox

Jag skulle tro att spånet suger åt sig både underifrån och utifrån annars borde det ju inte bli så blött. I de andra uteboxarna använder man endast halm som bädd och det verkar fungera. Tyvärr är ju min häst ett matvrak så hon äter även av halmen när maten är slut.

´Tyvärr är ju min häst ett matvrak så hon äter även av halmen när maten är slut.

De brukar göra det i början och lägger av efterhand men du kanske redan provat ha det ett tag? Har du haft kornhalm? Har för mig at hästarna inte äter det särskilt (hade min på halm- ett matvrak- men hon åt inte mer än i början).

Konstigt dock för hade min i en utebox och den var inte särskilt blöt fast hon hade spån :confused: är botten rätt lagd då?

Har du lagt ordentlig bädd? Kalkat, fler lager spån, vattnat, packat etc? Är det gjuten platta i boxen?

Om hästen är bronkithäst hade jag till varje pris undvikit halm, det är ingen höjdare till luftrörsproblem.

Gjut betong på golvet så spånet inte suger upp fukten, halm skulle jag inte rekommendera då även det bör blötläggas till en bronkit häst & då återstår ju problemet med fukten.

Kronisk bronkit kan hästen få tex genom att ha stått i dålig miljö, den kan vara extra känslig osv.
En häst med kronisk bronkit är mkt känslig för damm, mögel, kondens & får svårt att andas då den utsätts för detta.
Det är inget som går att bota då lungorna förlorat sin kapacitet, det kan bar bli sämre om man inte förebygger det hela.
Man kan se tecken på att en häst har kronisk bronkit genom att den reagerar med att hosta när den är i miljöer den inte tål samt har dubbla flankslag när den andas.
Man kan få behandla den med slemlösande, kortison osv.

Gjut betong på golvet så spånet inte suger upp fukten, halm skulle jag inte rekommendera då även det bör blötläggas till en bronkit häst & då återstår ju problemet med fukten.

Eller kanske gräva ur botten ordentligt och grunda med grovt singel om man behöver komma lite billigare undan..

Det kan ju oxå gå men singel dammar verkligen...Vad är tänkt att ha på det i såna fall?för det är ju rätt hårt & hästarna skrapar upp det...gummimatta?

Jodå det är tjockt lager med spån, har däremot inte kalkat. Plattan gjordes i sensomras tidig höst så det är första året den används och den är gjuten i betong. Jag tror att fukten kommer underifrån och att man måste lägga något i botten ex gummimatta eller dyligt. Jag såg att någon skrivit om singel, det kanske eventuellt kan vara något med en tjock spånbädd ovanpå? Just nu har hon bädden av spån och så la jag in två halmbalar ovanpå för att testa om det fungerar. Det blir ju lite torrare och jag tycker inte att hon äter lika mycket när det legat någon dag. Men jag märker förstås att hon blir sämre med hostan och jag kan inte träna henne i form på samma sätt. Det känns inte alls bra att använda halm så det håller jag helt med dig om. Hon har än så länge bara en mild grad av bronkit och hostar normalt bara i början av ett ridpass men nu när hon haft halm hostar hon då o då och jag märker att hon är på väg flera gånger. Kanske att även den snabba temperaturväxlingen påverket men nu är väl våren här.

Bronkit kan även uppkomma om hästen har fått försämrat immunförsvar exempelvis om hästen är gammal.

Kan man alltså gräva ur, fylla med singel och sen ha gummimatta på det? Är det bäst att gjuta en platta till uteboxen? min ponny har också bronkit och nu ska hon flytta till mig (min granne ska hyra henne) så då ska hon få utebox.

Måste du ha bädd då? Min bronkithäst mår otroligt mycket bättre sen vi tog bort bädden. Bädd innebär ammoniakångor, vilka är slemhinneretande och mer eller mindre fräter på luftvägarna.

(Och ja, min häst står också i utebox)

En permanentbädd som sköts på rätt sätt avger inga som helst ammoniakångor.

Immer

gud vilka mysiga boxar :love: mm okej.. då kanske det borde fungera om dom får en rejäl bädd att stå på.. :crazy:
om man har hela väggar, och har fönster(galler eller dyl) och dörr som går att öppna helt och halvt.. borde gå bra tycker jag.. om det var någon som förstog min fina förklaring:o :p

En permanentbädd som sköts på rätt sätt avger inga som helst ammoniakångor.

Immer

Håller med Immer. En riktig bädd skall kalkas för att neutralisera ordentligt, har ni inte gjort det så förslår jag att ni kollar upp hur man anlägger bädd och provar er fram vad som passar. En del hästar är duktiga på att hålla bädd fin (min arabvalack håller jättefräscht i sin torvbädd, medan det treåriga stoet som står i hans box nu gräver och grisar och har sig). Valacken har stått på både spån-, halm- och torvbädd och personligen tycker jag att torvbädd är enklast att hålla, dock är det ju inte så miljövänligt med torv. Hur man än vänder sig har man arslet bak, suck.

Spån är inte så lämpligt till hästar i allmänhet faktiskt och i synnerhet inte till hästar med luftvägsproblem. Halm är bra om det är bra halm, men det är ju inte så lätt att få tag på alltid (uselt halmår här i Dalarna i år tex). Enligt min erfarenhet är torv bäst, men det kan vara svårt att få tag på och är som sagt inte miljövänligt. Eftersom jag har (nåja, han är inte min längre) en "ökenhäst" har jag förr lekt med tanken på att ha sand, men jag har inte undersökt den möjligheten vidare.

Liknande trådar

Anläggning Behöver hjälp att förstå hur detta ”omöjliga” kan ske! Min häst står i en utebox. Det är totalt två uteboxar som hör till stallet, så...
2
Svar
36
· Visningar
3 120
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 316
Senast: Bison
·
Trädgård & Växter Nu när det verkar bli vanligare med mer torka på delar av sommaren, plötsliga skyfall, blöta vintrar etc. - hur hanterar man bäst...
Svar
4
· Visningar
1 001
Senast: Sleepy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 775
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit