Bronkit o rsvirus.

astronaut

Trådstartare
Nu har ena syrrans son dratt sig på bronkit och ett rs-virus (vad det nu är, för lat för att googla).

Jag har undvikit O flera gånger för hans förkylning då jag inte vill bli förkyld. Men igår fick jag hålla han i ca 30 sek då hans mamma behövde gå på toa.

Saken är den att jag ska vara fadder åt min andra systers son, som kan dö av en vanlig förkylning. (dopet är den 6e mars)

Kan dessa 30 sekunders hålla-O smittat, eller är det riskfritt? :o

Sv: Bronkit o rsvirus.

I vilket fall som så bör du både hunnit bli sjuk och frisk igen till den 6e mars. RS-viruset är jättefarligt för barn under 6 månader. När du kommit ur latheten kan du ju googla det.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/RS-virus-hos-barn/

där har du bra info om rsviruset

Vår 8 v gamla Emil är sjuk i rs nu, insjuknade igår natt och det är en allvarlig infektion för så små barn. Enligt barnmottagningen där jag var med Emil både igår o idag är det _väldigt_ smittsamt o dessutom smittar man länge! Emils storebror blev sjuk för 2 v sen, jag insjuknade i lördags o nu Emil.

Emil är ganska stabil just nu med en elak hosta, han är snorig o slemmig i halsen men har inte svårt att andas. Vi har blivit tillsagda att vid minsta misstanke om dålig syresättning omedelbart åka akut till sjukhus och enl. läkaren är risken för vård på sjukhus stor så vi ska vara beredda på det. Den här infektionen är alltså farlig även för barn som annars varit friska o inte har ngn annan nedsättning!
Vi har skickat storebror till mormor för att det ska bli enklare om/när vi måste åka in med Emil.

Jag tycker att du framförallt ska prata med din syster så får hon avgöra om du ska närvara på dopet eller inte. Om du skulle bli sjuk är risken stor att du smittar.

Om du umgats med den sjuka sonen även utan att halla i honom tror jag inte att det gjort ngn skillnad att du höll honom. Smittad kan du ha blivit genom att ha varit nära honom.

Senast ändrad:

instämmer

101010

RS-virus smittar mest i början av sjukdomen. Viruset är mycket smittsamt och smittar vid nära kontakt med infekterade personer, genom kontakt med föremål där smitta hamnat och ibland genom inandning av små droppar från hostningar och nysningar.

Infektion uppstår framför allt när viruset kommer i kontakt med slemhinnor i näsa, mun och ögon, som till exempel när man petar sig i ögat eller stoppar fingararna i munnen efter att ha fått smitta på händerna.

Viruset kan överleva åtminstone ett halvt dygn på hårda ytor som exempelvis dörrhandtag eller leksaker.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/RS-virus-hos-barn/

där har du bra info om rsviruset

Vår 8 v gamla Emil är sjuk i rs nu, insjuknade igår natt och det är en allvarlig infektion för så små barn. Enligt barnmottagningen där jag var med Emil både igår o idag är det _väldigt_ smittsamt o dessutom smittar man länge! Emils storebror blev sjuk för 2 v sen, jag insjuknade i lördags o nu Emil.

Emil är ganska stabil just nu med en elak hosta, han är snorig o slemmig i halsen men har inte svårt att andas. Vi har blivit tillsagda att vid minsta misstanke om dålig syresättning omedelbart åka akut till sjukhus och enl. läkaren är risken för vård på sjukhus stor så vi ska vara beredda på det. Den här infektionen är alltså farlig även för barn som annars varit friska o inte har ngn annan nedsättning!
Vi har skickat storebror till mormor för att det ska bli enklare om/när vi måste åka in med Emil.

Jag tycker att du framförallt ska prata med din syster så får hon avgöra om du ska närvara på dopet eller inte. Om du skulle bli sjuk är risken stor att du smittar.

Syrran har jag redan pratat med :) "Blir du inte förkyld på 3-5 dagar så är det helt ok" sade hon. Hennes son är även vaccinerad med en rs-spruta som barn som ligger i riskzonen får.

Men om jag inte känner mig hängig o.s.v så vågar jag, trots syrran sa "har du ingen förkylning inom 3-5 dagar" så vågar jag gå? Jag är kass på detta liksom :p

Förvisso så hostade/nös inte han när jag var där, satt ju mestadels i köket och mamma hade inte varit med den ungen där. Men kan ju fortf. ha varit där o då kanske dessa bakterier satt sig på någon av mina tre piercingar.. hmm.

Men om man känner sig frisk till 100, känner mig inte allmänt påverkad av något, borde det vara riskfritt då?

Senast ändrad:

Du hinner förhoppningsvis märka om du blivit smittad men jag hade varit extra noga med handhygien och spritat piercingarna extra nu i flera dagar. Tänk även på ringar och andra smycken.

Det är jättelurigt med rs-virus men tyvärr kan man inte helgardera sig utan får gå på symptom.

Lite ot men jag blev lite ledsen och irriterad på en mamma häromdagen som hade sin jättesjuka bebis i famnen med in på apoteket, snoret rann och barnet hostade och var verkligen apatiskt :( Då säger mamman till en bekant att barnet haft feber i tre veckor så "nu orkade hon inte mer utan hade varit på vårdcentralen med xx" :eek: Tre veckor! Inte väntar man i tre veckor innan man söker hjälp för en liten bebis :confused:
Att bebisen bara hade tunna byxor (som glipade till knät mellan socke och byxa) och en fleecejacka gjorde inte min inställning bättre när mamman var fullt påpälsad för de 10 minus som var just då :mad: Kanske är en bra början att klä på barnet för den kyla som är? Varför inser inte folk att små fryser lika mycket som de själva?
Jag hade frusit så jag hade mått illa med så lite kläder på i den kylan.

Du hinner förhoppningsvis märka om du blivit smittad men jag hade varit extra noga med handhygien och spritat piercingarna extra nu i flera dagar. Tänk även på ringar och andra smycken.

Det är jättelurigt med rs-virus men tyvärr kan man inte helgardera sig utan får gå på symptom.

Lite ot men jag blev lite ledsen och irriterad på en mamma häromdagen som hade sin jättesjuka bebis i famnen med in på apoteket, snoret rann och barnet hostade och var verkligen apatiskt :( Då säger mamman till en bekant att barnet haft feber i tre veckor så "nu orkade hon inte mer utan hade varit på vårdcentralen med xx" :eek: Tre veckor! Inte väntar man i tre veckor innan man söker hjälp för en liten bebis :confused:
Att bebisen bara hade tunna byxor (som glipade till knät mellan socke och byxa) och en fleecejacka gjorde inte min inställning bättre när mamman var fullt påpälsad för de 10 minus som var just då :mad: Kanske är en bra början att klä på barnet för den kyla som är? Varför inser inte folk att små fryser lika mycket som de själva?
Jag hade frusit så jag hade mått illa med så lite kläder på i den kylan.

Får köpa handsprit imorgon och sprita ner händer o piercingar (fysatan vilken stank det kommer bli för mitt stackars luktsinne då alla sitter i näshöjd, haha).
Det är ju över 2 veckor dit så mjo, man borde ju märka, handsprit är även obligatoriskt för att få hålla Ludde i övrigt fall också.

Tja, jag skulle gått med barnet till vårdcentralen och klätt på den mer kläder i sådana här väder. Har de haft feber i tre veckor så är det väl ändå något allvarligt i det hela också :crazy: att sedan själv köra med "bara jag inte fryser så gör det inget om mitt barn fryser" bah.

RS virus är en riktig stygging!
Vår yngste som fyllde 3 år i januari fick RS-virus i höstas och en aggressiv lunginflammation. Det var iltransport in på sjukhus.

Hade varit skönt om folk kunde hålla sina krassliga barn hemma istället för att lämna dem på dagis.
Men det borde ju inte vara ngn fara med dig om du nu inte skulle bli sjuk vill säga..

RS virus är en riktig stygging!
Vår yngste som fyllde 3 år i januari fick RS-virus i höstas och en aggressiv lunginflammation. Det var iltransport in på sjukhus.

Hade varit skönt om folk kunde hålla sina krassliga barn hemma istället för att lämna dem på dagis.
Men det borde ju inte vara ngn fara med dig om du nu inte skulle bli sjuk vill säga..

Nu har det gått fem dagar och jag känner inget. Känner jag inget på de 14 närmsta dagarna så borde det väl inte ha lyckats smitta mig?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka