Bromsbitna ljuver vad använda

N

nico05

Jag har ett sto som fått föl. Vi har detta år förskräckligt mycket broms, Jag försöker skydda stoet och ha det inne från och till men de måste ju även få vara ute och beta,
Bromsen biter henne på ljuvren, jag vet inte vad jag kan ha på efter som fölet diar. De som ej har föl smörjer jag ibland med tjärsalva och det funkar bra. Det digivande stoet har jag bara tvättat av ljuvren med ljummet vatten.
Har någon något tips?:confused:

Sv: Bromsbitna ljuver vad använda

Nu står jag inte ut längre. Det heter ljuvlig men inte ljuver. Juver stavas det. En häst har ett juver, inte flera "ljuvren".

Och Jukon heter salvan, inte Mjukon.

Ursäkta att jag är petig, men det och polle är de fulaste felstavningar jag vet!

Hoppas du hittar nåt som funkar för hästen! Hjorthornsolja är suveränt, men det går väl knappt att få tag på längre?

Nu står jag inte ut längre. Det heter ljuvlig men inte ljuver. Juver stavas det. En häst har ett juver, inte flera "ljuvren".

Och Jukon heter salvan, inte Mjukon.

Ursäkta att jag är petig, men det och polle är de fulaste felstavningar jag vet!

Hoppas du hittar nåt som funkar för hästen! Hjorthornsolja är suveränt, men det går väl knappt att få tag på längre?

Mjukon http://www.grankadsalva.se/djuren.asp

Jag tror nog jag vet vad jag talar om. Tack.

Och för mig är det viktigt folk skriver begripligt. Inte petstavat med grammatiken. Många har problem där och alla har rätt skriva.

Tack för tips om salvan. Har lagt en beställning och hoppas att salvan kommer att fungera som bromsblockerare och klådstillare.

Jag har också lagt in en beställning och hoppas den kommer snart!.....:)

Vi har köpt hjorthornsolja från Danmark där det fortfarande säljs på apotek (har danska kontakter). Så det går att få tag på. Tror att det finns något företag även i Sverige som importerar detta.

Men är hjorthornsolja så särskilt bra att ha på runt ett digivande stos juver? Det luktar verkligen s-n, kommer inte det att skrämma bort fölis? Funderar själv på hur man ska göra då vi har en blivande mamma i stallet.

Det går även att skicka efter från apotek i Danmark . Det gjorde jag för några år sedan .

Mia

Väcker lite liv i den här tråden igen.

Har två ston som ska föla här strax, och just nu är deras juver helt uppätna!

Funkar det att använda sig av Mjukon eller Hälsinge Honungs superbra bisalva??
Håller det flugor och andra flygfän borta?

Vi har köpt hjorthornsolja från Danmark där det fortfarande säljs på apotek (har danska kontakter). Så det går att få tag på. Tror att det finns något företag även i Sverige som importerar detta.

Men är hjorthornsolja så särskilt bra att ha på runt ett digivande stos juver? Det luktar verkligen s-n, kommer inte det att skrämma bort fölis? Funderar själv på hur man ska göra då vi har en blivande mamma i stallet.

Hjorthornsolja går att beställa via svensk leverantör som i sin tur importerar från Danmark, jag har hittat i sprayform och beställt och fått hem nu i vår.
dock håller jag med dig att det inte passar på ett juver. Oljan används i gris och hönsuppfödnings branschen som motverkande medel mot kanibalism dvs att djuren äter på varandra, så stoppar det mot detta förstår man kanske att det inte är så god ide att smörja in ett juver som ska dias från...

kl

Majsolja kan också fungera, jag har aldrig provat själv men det funkar mot knott och mygg iaf, har jag hört.

Jag använder Feibos Equi-creme på mitt sto. Enligt innehållsförteckningen innehåller den bara vatten, korngräs, rapsolja och A-vitamin. Borde vara helt ofarlig för fölen när de diar, krämen är luktfri och går lätt in i huden. Och flygfäna håller sig på avstånd, mitt sto blir inte biten alls när jag smörjer henne med denna kräm. Den finns även som lotion och olja.

Okej, men var kan man köpa den?

Min sambos mamma gör egen ringbloms salva precis som Hälsinge Honungs Superbra bisalva. Fast hon har lavendelolja i sin.
Tänkte jag skulle be henne göra sån salva fast utan lavendel.
Om det nu funkar.

Liknande trådar

Hästvård Ni som bor i områden med mycket bitande insekter, och duschar/spolar av hästen ofta: vad använder ni för medel? Ny säsong, ny häst -...
Svar
18
· Visningar
3 668
Senast: lil-sis
·
Katthälsa Varning för smärre roman! Hello everybody! I januari adopterade jag en gammal tant-katt, på nu nätta 14 år :D En katt som hastigt och...
Svar
12
· Visningar
7 336
Senast: Mumfie
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 182
Senast: exotic
·
  • Låst
Avel Jag har fått hem mitt sto efter två år hos sin fodervärd då alla hästar hos fodervärden omhändertagits av länsstyrelsen på grund av...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 988
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka