Bromsar och spring i hagen?

silverblom

Trådstartare
Vad är ert bästa tips mot bromsar och hästar som blir tokiga och springer i hagen?
Flugtäcken funkar det? Flugmedel? vilket?

Ta in under den värsta tiden på dagen är det bästa. Flugtäcken med magplatta och rejält sprayade (vilket som fungerar bäst är högst individuellt) kan hjälpa. En svettig häst drar till sig insekter så har hästen sprungit sig svettig så är en dusch och schamponering nästan en förutsättning för att hästen ska få vara ifred även med flugtäcke och flugmedel.
Efter ridning svampar jag mina om de blivit svettiga. I vattnet har jag en droppe jodopax. Jodopaxen tar bort svettlukten för insekterna.

Jag säger också ta in. I mitt ena stall var det enda rimliga alternativet, blinningarna var hemska under de varmaste timmarna på dagen medan det var svalt och skönt i stallet.

Jag får ta in, Med täckena fungerar det ett tag men jag har ingen lösdriftshall men en bromsfälla som jag får tömma ofta då jag har så mycket.

Utan täcken går det inte och det måste vara liknande exemtäcken vanliga flugtäcken biter bromsjävlarna igenom.

Haft extremt mycket hos oss i år. Knott, mygg, bromsar, flugor, blinningar mm Tar jag ut dem för tidigt är det knott och mygg, mitt på dagenbromsar, blinningar och flugor, kvällen mygg och knott och på natten extremt mycket mygg. Knotten försvinner efter ett tag och nu med torkan försvinner det en del mygg också.

Känns inget roligt alls att ha häst när det är så helvetiskt mycket insekter

Mina har två ligghallar att gå in i och de används flitigt när det är som värst. Den som har lätt eksem går heltäckad med eksemtäcke dygnet runt och alla sprayas i alla fall en gång om dagen. Dom klarar sig helt okej och det är absolut mest pga att dom kan gå in när dom själva vill.

Liknande trådar

Hästvård Min häst har varit väldigt besvärad av bromsar i år. Mycket värre än tidigare år men så tycker jag också att det verkar vara större och...
Svar
3
· Visningar
372
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Har flugtäcke till de stora men shettisarna klarar sig utan. Alla fyra är ganska obrydda kring insekter men bromsen är ju dryg. Har...
Svar
12
· Visningar
590
Senast: Emuliiaa
·
Hästvård var inne på klinik igår med min häst då han fått sig en sparkskada i hagen, röntgen såg fin ut men ultraljudet kunde man se en liten...
Svar
0
· Visningar
142
Hästvård Man upphör ju aldrig att förvånas men vi måste också komma ihåg att det är handen som håller tygeln/tömmen som avgör hur bekväm hästen...
Svar
13
· Visningar
373
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Ännu en kvinna
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur