Bromsa lilla pållen, bromsa!

Lumos_Nox

Trådstartare
Behöver lite tips och inspiration på övningar eller moment som kan hjälpa till att hitta bromsen/ uppsamling efter mellan/ökad galopp.

När vi rider de programdelarna säger Pållen bara " Wihoo och Wroom!!" och kör iväg glad som en lärka :banana:
Värre blir det ett par steg senare när man bör hinna bromsa innan hörnet för att inte ligga ner i kurvan :grin:

Så hur övar/ stärker ni hästar som älskar gasen?

Behöver lite tips och inspiration på övningar eller moment som kan hjälpa till att hitta bromsen/ uppsamling efter mellan/ökad galopp.

När vi rider de programdelarna säger Pållen bara " Wihoo och Wroom!!" och kör iväg glad som en lärka :banana:
Värre blir det ett par steg senare när man bör hinna bromsa innan hörnet för att inte ligga ner i kurvan :grin:

Så hur övar/ stärker ni hästar som älskar gasen?

Läng så många steg du kan innan du känner att du tappar hästen. När du tappar den har du längt för många. :)

Eftersom hästar är vanedjur lär dom sig ofta ganska snabbt vissa vägar. Så när du rider diagonalerna, börja med att inte länga (och börja gärna i trav), men gör halt vid väggen innan du går ut i varvet varje gång. Var noggrann med att du kommer till eftergift och inte fastnar i förhållningen. Sen gör du samma i galopp-utan längning och när du känner att hästen fattar grejen att det alltid blir halt och broms innan hörnet kan du börja länga:).

Sen kan (ska/bör) du även jobba mycket fram och tillbaka i stegläng även på andra vägar. Men när det kommer till programridning brukar jag utnyttja att hästarna lär sig vägarna.

Läng så många steg du kan innan du känner att du tappar hästen. När du tappar den har du längt för många. :)

Tack för tipset. Ska träna upp mig själv att bli kvickare med att komma tillbaka och bara göra små längningar. Tränar på det nu också men kan absolut utmana mig själv att bli snabbare, är så långsam så innan jag får alla kroppsdelar och hjärna att jobba med mig har hästen hunnit pinna iväg ett par steg för mycket.:meh:

Eftersom hästar är vanedjur lär dom sig ofta ganska snabbt vissa vägar. Så när du rider diagonalerna, börja med att inte länga (och börja gärna i trav), men gör halt vid väggen innan du går ut i varvet varje gång. Var noggrann med att du kommer till eftergift och inte fastnar i förhållningen. Sen gör du samma i galopp-utan längning och när du känner att hästen fattar grejen att det alltid blir halt och broms innan hörnet kan du börja länga:).

Sen kan (ska/bör) du även jobba mycket fram och tillbaka i stegläng även på andra vägar. Men när det kommer till programridning brukar jag utnyttja att hästarna lär sig vägarna.

Ja hon kan ridvägarna ganska utan och innan, blir mycket programdels ridning nu när säsongen börjar. Även om jag försöker lura henne med vägarna kan hon Msvcn utan och innan och säger glatt " Kan själv matte!" :grin:
Speciellt roligt är det nu när vi leker lite med byten, växlar vägar som en tok där också men det är ju så roligt tycket hon... Haha

Tänker du halten i hörnet eller precis när du lagt upp henne på diagonalen?

@Lumos_Nox När du når änden av diagonalen och du har kvar henne i rakriktningen. Jag själv gillar när de lärt sig att diagonaler är längningar, då får man lätt en snygg övergång och behöver bara sitta snyggt ch hänga med på tåget:p. Om ni är på MsvC-nivå hade jag lagt in ett enkelt byte precis i slutet av diagonalen, så får du verkligen jobba för att få tillbaka till en bra och samlad galopp och lägga fokus på en ny rörelse istället för att ni bara ska stanna:).

Liknande trådar

Körning Bättre sent än aldrig? (Jag KAN FORTFARANDE inte logga in på min hemdator ) Motivationen KOM tillbaka dagen innan vi skulle åka till...
Svar
5
· Visningar
1 451
Senast: Cämz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Avstå jobbresor
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur