Sv: Broms

Min fjordvalack har ett Amigo Fly Rider. Han drar 125/130 i täcken, och S i detta (well, jag köpte S. Men det står S/M i täcket..). Jag skulle ta ett M om din drar 135 och har lite mer bringa.

Vi här i DALARNA har också mkt bromsar och flygfän( Och FÄSTINGAR).
Kommer man ihåg att spraya på Ultra Shield så håller de flesta sig borta men glömmer man det så......:wtf:

Och de där med huvan måste jag prova...:p;)

Magskyddet så jättebra ut. Jag brukar knäppa bort magplattan från exemtäcket och använda när jag rider och det är mycket insekter, inte ett dugg snyggt men gör en enorm nytta.

Jag har provat mig fram och funnit att ridning efter kl 20.00 samt före kl 09.00 är bäst. Bromsen verkar lite ljusskygga ;) ... I övrigt är det annars bara att vänta in hösten. Bromsen kan ge vika för Hjorthornsolja men i övrigt hjälper ingenting. Jo, US funkar så tillvida att dom inte biter hästarna men mig biter dom och dom fortsätter ju flyga runt hästarna så dom är irriterande.

Det verka som folk har svor att anpassa sitt tid till hästens behov :meh:
Låt hästarna gå utta på natten, gå upp tidig, hämta in dom, sadla och ta en tur medan det är sval och lung. Sen låt dom stå in under dagen med lite hö och sen kvälls tur innan dom gå ut på natt byttet.

Alla detta inpackning så att stäckers hästen se ut som FANTOM i det har varmen och medel folk lägger på och hästen för inte vara i frid av insekter allifall :banghead:

Nu på semestern kan man ju lättare låta hästarnas behov styra, men när man jobbar är det lite svårt kanske. Idag red jag vid 8:30-tiden. Lite blåsigt och inte särskilt varmt. Inga bromsar. Men när jag jobbar orkar jag faktiskt inte rida före jobbet. Det blir alldeles för tidigt. Och jag orkar inte rida för sent heller, för då måste jag gå och lägga mig för att orka upp tidigt nästa dag. Så att helt låta hästarna styra, det går ju tyvärr inte...

Man för jämka lite.
För hästens odjur plåga kan du lått hästarna stå inne när du jobba eller fixa en utta box där dom kan gå in och ut efter behag :idea:
Det behövs inte mycket.

Eller så är det så att man har ett arbete att sköta....
Min häst är sval under sitt flugtäcke, har även gott om skugga i hagen. Han är inget påverkad av värmen och vi rider oavsett tid på dagen.

KL

Såg nyss ett tips på FB från en tysk hästgrupp. Så, förutsatt att jag med min knaggliga tyska har förstått rätt;), slipper hästarna bromsar om man målar zebraränder på dem. Hästägare i gruppen hade blandat mjöl och vatten och sedan målat ränder på hästarna, och tydligen hade det funkat för att hålla odjuren borta. Det finns ju numera zebra-randiga insektstäcken så, varför inte? Det kanske funkar :) - vad tror ni??

Eller så är det så att man har ett arbete att sköta....
Min häst är sval under sitt flugtäcke, har även gott om skugga i hagen. Han är inget påverkad av värmen och vi rider oavsett tid på dagen.

Förstå inte vad det har med att göra med ett flug fri miljö för hästen under dagen?
och
Låter som din häst har igen besvär av bitande flugar.......så varför ska han har täcke på sig?

Han har inga besvär av insekter just för att han har täcke.

Mitt jobb gör att jag inte alltid har möjlighet att rida på morgonen.

kl

Vi har också massor med bromsar och blinningar och dedär jättestora hemskingarna! Jag får hålla mig i paddocken när det är mycket, har ett flugridtäcke annars som går bra att ha i skogen men är det jättemycket så blir hästen tokig ändå och då går det bara galoppera ute. Min häst är jättekänslig, han tål inte ens att de flyger omkring honom utan att stanna och ruska på sig hela tiden, sparka och klia. Morgonen är bäst att rida men det blir nästan alltid sen kväll för jag är så morgontrött :p

Detta flugridtäcket har jag, vet ej märke, billigt var det iallafall :D
Går att fästa i nackstycket, bra tilltaget i storleken :)
img_3075_51ed2e1addf2b352e164dc22.jpg

kl

Måste säga att jag är extremt glad över att bo på slätten i södra Skåne, jag tror inte jag hade orkat med massor med insekter och fästingar. Visst har vi insekter men de är inte många och det räcker med att spreja på flugmedel innan ridtur. Fästingar har jag aldrig haft på hästarna, men kanske 2-3 på förra hunden (under 12 år) och ingen på nuvarande 3-åriga hund.

Hur gör ni som har mycket insekter med hagvistelse? Ute på natten och inne på dagen?

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 473
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 593
Senast: Freazer
·
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
938
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 698
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka