Brokig eller klartecknad spaniel

squarepants

Trådstartare
När och hur ser man skillnad på om en spanielvalp blir roan eller klartecknad? Har försökt googla mig fram, och då såg jag att dom flesta klartecknade hade rosa hud runt nosen och även föddes med rosa nos, även dom svart vita. Stämmer det alltid? Alltså om en svart vitfläckig valp har svart nos och det vita runt nosen är lite gråaktigt så blir den roan? Även om dom färgade och vita fälten är rena bortsett från några små svarta prickar på benen? Visa gärna bilder :)

Sv: Brokig eller klartecknad spaniel

Kom på att man kanske kan räkna ut det på vilka färger som finns bakåt också eller?

Det säkraste sättet att se det är hur trampdynorna färgas, se här.

Ja, man kan räkna ut vad som är möjligt genom att se på färgerna i och "vid sidan av" (d v s vad anfäderna har lämnat) stamtavlan. Men om möjlighet finns för bägge så måste varje valp bedömas för sig.

Klartecknat är recessivt i förhållande till roan. Två klartecknade kan bara få klartecknat. Så där kan man ju vara säkert. I annat fall får man titta på stammen och så kan det bli överraskningar.

Tack! Vilken bra artikel.

Jag tycker ändå att gränsen är suddig ibland, om man kollar på vuxna hundar. Vet du vad man kollar på när man reggar? Hur stor färgblandning får det vara för att hunden ska räknas som klartecknad? Många har ju rejält med ticks också..

Senast ändrad:

Liknande trådar

C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 704
Senast: Heulwen
·
Avel Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare.. Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst...
2
Svar
31
· Visningar
3 332
Senast: antiloop8
·
S
Övr. Hund Jag har sett en hundras för längesen, då det inte var aktuellt med ny hund men nu är den tiden kommen och jag kommer inte ihåg vad...
2
Svar
22
· Visningar
4 541
Senast: Sentenced
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V