broddtramp

melvin

Trådstartare
Eftersom man har broddar måste man såklart trampa sig.
Framtill på kronranden så att en liten flik av hoven fläkts upp (ca en och en halv cm) Jag har spolat rent med vatten, sårdecintektion och jodopax. Ingen värme i hov eller ben, och ingen förhöjd temp har hästen.
Men jag funderar lite på hur jag ska lyckas hålla det rent från spån när hästen står inne, då jag inte vill behöva be den som släpper ut på morgonen göra rent, då djuret inte alltid är så medgörligt... :angel: Går det att göra ett litet skyddande paket just för att det inte ska komma in skräp om nätterna, kanske lägga en gasbinda över själva trampet och dra en flexilinda runt? Hur skulle ni göra?

Sv: broddtramp

Är det bara hov som fläkts? Eller är det sår? FInns skyddande salva som bildar en hinna som man kan ha på.

det är ett ytligt sår under hovfliken om det var så du menade, men som sagt inte djupt alls. Sedan är det lite trampat på/ovanför själva kronranden, alltså på huden. Men inget av dem är alltså djupt. :) Men just för att det ändå är oläkt sår så ville jag undvika att ha det panerat i spån som måste pillas ur eländet.. Vad är det för salva?

Min häst trampar sig regelbundet både fram och bak när han är broddad. I början fick jag gärna panik men är det inte djupt tvättar jag bara av det och låter det vara. Han har o andra sidan otroligt gott läkkött så sår läker ihop väldigt fort på honom...

Liknande trådar

Hästvård Gör en egen tråd att spåna i istället för att totalkapa "Torra hovar"-tråden. I söndags upptäckte jag att Kastors hovar börjat gå...
Svar
8
· Visningar
7 891
Senast: axel
·
Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 625
T
Hästvård Pållen trampade sig i förrgår och rev bort en bit hud på kotan bak. Han trampade även med brodden över kronranden och ner mot hoven så...
Svar
6
· Visningar
1 657
Senast: Mini_o_góffi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka