Broddspark =(

loobah

Trådstartare
Hämtade hem min nya häst i lördags, som första dagen fick en broddspark i hagen. (kan tillägga att jag ångrar mig så att jag inte tog in honom, men eftersom att han inte kan stå själv inne valde jag att han fick gå kvar i hagen då det verkade gå bra, ihopsläpp samma dag, vilket jag inte ville).

Han kunde inte ens stödja på benet, så jag ringde vet. Fick rådet att tvätta med koksaltlösning och lägga om det. Vilket vi gjorde.

Sen kom vet dagen efter och nu står han på penicillin som jag måste ge honom själv. Och han har boxvila tills hältan går över samt medicineringen. (kul att behöva göra det på den första hästen man äger, två dagar efter man köpte den)

Är så sjukt besviken på mig själv över att vi har fått en så dålig start, så jag var bara tvungen att skriva av mig. Är liksom där nästan tre gånger om dagen och kollar till honom.

Nu hoppas jag verkligen att han blir bra snart! :cry:
Vad är era erfarenheter av detta? Jag ville ha ihopsläpp dagen efter, samt brodda av bak. Men jag stog inte på mig tillräckligt. Han har ingen feber heller.

Så, vad tror ni?

Senast ändrad:
Sv: Broddspark =(

Fy, vad tråkigt........definitivt brodd av vid ihopsläpp & bra om man kan vänta minst en dag.
I vårt stall så har vi faktiskt en vecka i hage bredvid & ännu längre vid behov
...nya hästen får sedan träffa en i taget innan det riktiga ihopsläppet blir.

Lärde mig också den "hårda vägen"....hade visserligen inte så mycket val då det bara fanns en hage med ett "sto som var snäll" & boxen var ej i ordning....jag lovar det tog inte mer än 1 min så satt båda hennes bakhovar på min häst´s rumpa...sårig & svullen 2 tjusiga hovmärken (dock utan brodd) var kvar i flera veckor!

Massera övriga kroppen med arnika så du slipper spänningar & stela muskler
& stödlinda gärna de övriga benen ett eller flera eller variera....hoppas det går bra för er / Mi

Jo, tyvärr verkar det också som om att jag får lära mig den hårda vägen. Ville ju själv vänta minst en dag. Och sedan släppa ihop med en häst. Men de andra i stallet tyckte inte så. Så att jag gav mig för lätt. Vilket har fått mig att gråta x antal ggr under dagen.

Har lindat vänster bak (skadad hö. bak), men är osäker på hur många timmar i sträck det kan sitta på? valde därför att låta honom stå utan bandaget i natt. Sen kommer jag imorgonbitti och lindar på igen. Vill inte att någon annan ska linda honom i alla fall.

Tycker väldigt synd om honom i alla fall. De andra i stallet verkar dock tycka att jag överdriver. Jag tror dock inte att jag gör det.

Tack för ett bra svar!

Usch!

Hoppas jag tröstar dig lite med att berätta att första hästen jag någonsin har köpt och den enda(betalar allt själv) blev också sparkad i hagen när en ny häst släpptes in i hagen. Först trodde man att det var en griffelbandsskada, alltså brutit benet.

Jag borde ha sagt till ägaren för att inte h*n hade kollat hur hästen betedde sig i flock (den var ny för ägaren med) och hästen visade sig vara klapphingst.

Efter denna olycka blev det balltramp och en massa strul med detta.
Så jag har haft lite problem men ser det så här, mycket erfarenhet har jag fått av detta och för första gången sen jag köpte honom har jag fått njuta av några skadefria månader hittills.

Alla tar vi fel beslut ibland och det är inte så lätt att stå på sig om man känner sig lite osäker, var inte för hård mot dig själv. Gjort är gjort. Försök tänka positivt...nu får du ju mycket tid att pyssla och lära känna din häst (mer än annars kanske). Allt pyssel kommer ju få hästen att börja lita på dig fortare.

Borsta, massera och ta eventuellt kortare promenade om du får vill säga. Lycka till! :)

KL

Jag ska snart byta stall och för mig är det ett måste att BRODDA AV innan man släpper ihop hästar som inte känner varandra, men som sagt man lär ju sig av sina misstag hoppas han blir bättre

Sen måste jag lägga till en sak!

Jag har även haft erfarenhet av extremt idiotiska (ursäkta uttrycket) stallägare.
Du måste vara hård och stark från början annars trycker dom ner dig direkt.
Våga säg ifrån. Det får inte bli som jag kännde, obehag av att åka till stallet och därför träffade jag knappt min häst när han stod på helinnackordering.

Det förra stallet jag stod i slutade med att min häst råkade illa ut för dessa ägare, han slutade äta och trivdes inte. Stallägarna påstod att han betedde sig som en vildhäst och var helt galen.

Nu kan jag berätta att han står i ett nytt stall och jag har aldrig fått höra sånna fina lovord om honom som nu. Småtjejerna i stallet tycker om att gosa med honom och han har börjat äta igen!

Så fort du känner obehag eller att dom är taskiga, byta stall innan det blir värre och så pass jobbigt att du inte vill åka dit mer.

Lycka Till!

Och jag kommer ALDRIG att göra om det! jag brukar alltid vara väldigt noga med säkerheten, men de andra tyckte väl att det tog för lång tid eller något. Lite tråkigt tycker jag.

Idag fick jag höra av en tjej i stallet att han stod och vävde i boxhagen. :( Hoppas verkligen att han blir bra snart så att han kan få gå på större yta. Såret har läkt igen nu iaf. Ska rådfråga med vet om hur jag ska göra med bandaget, om jag ska använda något annat eller göra som innan. Någon som vet? (kommer såklart ringa vet ändå).

Puttar lite, samt...

Han är jättesvullen i hela benet, vad kan det bero på? och varm är han. HJÄLP!

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 110
Senast: Kilauea
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 290
Kropp & Själ Vi har haft något väldigt märkligt loopande runt hemma hos oss som vi tror är samma sjukdom fast vi familjemedlemmar har fått olika...
Svar
6
· Visningar
839
Senast: Sassy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 213
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30