Sv: Broddar

Två brodd, alla hovar.
Vill inte ha fyra dels pga tramprisken och dels för att det bromsar upp alldeles för mkt i landningar tex.

Håller med PrinceFair, fyra blir för mycket. 2 blir bra och dem får man välja storleken på efter underlaget.
Våta underlag krävs ofta större eller längre brod. Medans typ Gärds som i princip aldrig blir klegigt krävs mindre vanlig gräsbrodd.
:bump:

Två broddar i varje hov! men på träning och förutsatt att underlaget är tortt så använder jag inga broddar.

Sliter alldeles för mkt med fyra broddar i varje hov!

/C*

Min häst var barfota bak. Annars fram hade jag henne broddad med 2 brodd i varje sko.

Två brodd i varje, eller bara fram beroende på underlaget:angel:

Håller med! Två broddar, i trakterna! (Tror ingen sade det, kanske var självklart, men för de som inte visste :))

Skulle man rida på någorlunda hårt underlag så är väl kanske 4 broddar att föredra för att hoven ska få en jämnare ställning (t.ex. under vintern med isbroddar). Men i terrängen är det ju bara gräs så då är det nog bättre att ha bara två i trakten och ev. 2 korta i tån om det är väldigt däligt underlag.

Åpropå nånting som kanske inte riktigt hör med denna tråden att göra men är det nån som hört talas om victory skorna? Min hovslagre har pratat om dom och dom ska tydligen vara suveräna på gräs.

Jag skulle aldrig ha tåbrodd i terrängen oavsett underlag. Det bromsar upp alldeles för mycket i landningarna om man har i framskorna med oändligt ökat slitage som följd och ökar skaderisken markant om man har i bak.

Jag skulle heller aldrig komma på tanken att ha fyra brodd i terrängen - av samma anledning som LenaH
(och dessutom för att det är totalt onödigt)

Min hovslagare undrar förrresten alltid om jag inte vill ha fler hål...han skor tydligen en del hoppehästar där ägarna vill ha fem :eek: broddhål (men tydligen var det ryttare som red typ lokal hoppning - och då kan det kanske behövas så hästarna står på benen i de helt galna omhoppningssvängarna :devil: )

Knapplån.

Använder ni ALLTID broddar när ni rider terrängen? Hade en tränare som sa att det inte behövdes i debutant, beroende på underlagg då.. Hon syftade på Gärds bana.

Nej, nu i helgen på mantorp tex brydde jag mig inte om att brodda alls. Torrt, bra gräs och sand under. Kändes inte halt ngnstans heller.

Allt beror på hur fort man ska rida, vilka svängar man kommer att göra, hur blött det är, hur stadig hästen är på foten osv.
Man får testa olika varianter (lämpligtvis på träning) för att veta vad som passar ekipaget bäst på resp. underlag och väderlek.

Vår terrängbanan är det sand under, typ strandsand och väldigt kort gräs. Så är det fint vänder kanske det går utan på den store, han går inte särskilt fort. Den andra pållen där går benen på honom som en propeller..

*kl*

Trådkapning.

Någon skrev att broddstorleken beror på underlaget.
Men vilken storlek är en bra storlek för er?

Knapplån.

Använder ni ALLTID broddar när ni rider terrängen? Hade en tränare som sa att det inte behövdes i debutant, beroende på underlagg då.. Hon syftade på Gärds bana.

Vi broddar nästan aldrig på Gärds när det är träning. På tävling broddas det beroende på underlaget men oftast inte i debutant/lätt.

:)

Jag använder bara "de gamla vanliga" grässbroddarna som är släta o utan kärna. Inte så megahöga heller. Aldrig känt behov av ngt annat men jag tävlade bara på låg nivå på ponny :)

Liknande trådar

Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
260
Senast: Jeps
·
Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
794
Senast: Elo
·
Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
824
Senast: Shixle
·
Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
4 040
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18