Sv: Broddar

bor i luleå så vi har halktid näst intill året om :crazy:
och jag finner ingen anledning till att skruva bort innan det är barmark.

Barfota runtom i hagen, broddar (4 i varje hov) runtom när jag rider.

Barfota ger mycket bättre fäste än skor utan brodd, vilket gör att de klarar sig utmärkt i hagen. Men broddar är en bra säkerhet när man rider, särskilt längs vägen.
Skulle aldrig drömma om att ha enbart traktbrodd. Något så...
Det kan väl aldrig funka i längden? jämförelse med 4 per hov...

har bara två brodd hål i varje sko så det blir 2 broddar i varje sko så totalt 8 broddar som får sitta i.
Jag lämnar dom i när det är halt ute.
Min häst och sin stall kompis är mycket goda vänner så dom sparkas mycket sällan:banana:

Jag har broddar i 4st i varje sko.. å har brodd både fram o bak..hela vintern... mina hästar har aldrig gjort illa sig va jag vet med brodd bak..

Jag kör med guldskor, där det sitter 6 fasta brodd i runt om. Och sedan snösulor på det. Är Suveränt, bara att ta in hästen och sadla och rida. :)

Ja, både fram och bak.

Det är vansinne att låta hästarna ta ett enda steg utanför stallet utan brodd, och det är lite mycket begärt att låta stallägaren montera i och ur minst 80 broddar morgon och kväll...:smirk:

jag låter alla broddar (6st/hov) på alla fyra benen sitta i hela halk-perioden..dvs från oktober-november till april-maj..
enligt mej så är allt annat vansinne!!

(gäller hästar som arbetas förståss)

Minna går med 4 brodd i alla 4 skona.
Och vist händer det att dom sparkas = ytterst sällan, men jag har sett mera fläkningsskador än broddskador så jag tar brodden i alla fall.
Har sett för många fläkningsskador där man inte har kunnat rädda hästen så alternativet för mig är inte så svårt.

Mina hästar har guldskor (med 6 st brodd i varje sko), det är fasta brodd som inte går att skruva ur. Plus sen så har hästarna snösulor.. Det är det bästa man kan ha (enligt mig)! :bump:

Har aldrig haft en sparkskada, trampskada, fläkskada etc under mina 16 år som hästägare! :) :)

Liknande trådar

Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
767
Senast: Shixle
·
Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
673
Senast: Elo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Inte på 28 år hade en norsktränad häst tagit hem Derbystoet. Tills i dag. Eirik Höitomt och Daim Brodda spårade hela vägen. – Ett av de...
Svar
0
· Visningar
86
Senast: Gunnar
·
  • Omröstning Omröstning
Hästvård Vi har ett tjockt lager pansaris över allt i dag. Detta innebar ju att hästarna skulle släppas ut, och behövde då gå över något som...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
7 073
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar