Sv: Broddar

Japp jag gör det iaf. Både fram och bak.
Korta broddar (6mm) vid hårt underlag (is och frusen barmark) och lite längre broddar (10mm) när det är snö och modd.. Inga broddar nar det är ofrusen barmark.

aha! men e de inte dumt att ha i dem där bak, med tanke på sparkar å så?

Min häst kommer bara gå med broddar fram i hagen när det är halt, kan inte ha i
bak då de andra hästägarna inte går med på det.
Broddar runt om när jag rider dock.

Vet inte.. Verkar som de halkar oftare än de sparkar.. Iaf mina.

En skokund ville absolut ha alla hästarna brodddade runtom för hon ville inte att hästarna skulle halka om det var så att de blev tvungna att väja undan för en spark..

Senast ändrad av en moderator:

Mina hästar har 2 brodd (bakkant) i varje sko, även bak alltså. Anser att är fläkningsrisken mycket större än sparkrisken med dessa hästar. Har även hål i framkant som jag broddar i när jag rider. Använder vanliga elitbrodden. När jag har haft häst som gått själv i hage vintertid så har jag ibland även haft broddar i "tåhålen".

cello skrev:
aha! men e de inte dumt att ha i dem där bak, med tanke på sparkar å så?

De flesta hästar som går ute i hage tillsammans med andra hästar känner ju iregel varandra väldigt väl. Därmed är risken för att de ska sparka varandra betydligt mindre än att dom halkar och fläker sig.....
Alltså är det enligt min mening, bättre att ha broddat runt om under halkperioden än att ha obroddat.

Låter broddarna sitta i både fram och bak tills vintern är över.

I år har jag för första gången brodd i hagen. Jag skiter just nu fullständigt i vad de andra säger. Deras hästar sparkar, min gör det inte (inte hittills på fyra år iaf) och jag vill inte ha fläkskador. 4 st 8mm isbrodd i varje hov.

Jag låter broddarna fram sitta i. Kan inte ha i de bak för min häst är en jäkel på att sparka andra. Hade det bara varit mina hästar i hagen hade det varit en sak, men jag tycker inte att man borde ha broddar bak på en häst som sparkas om den går i hage med andras hästar. Men det är jag...

4 broddar runtom som sitter på till vintern är över. Går i ensamhage, så jag behöver inte fundera på sparkskador.

Min går med brodd (6st i varje sko) hela perioden.

Tar inte av dom i hagen med tanke på skaderisken. Största risken är att hon trampar sig själv, går med boots fram.

Skulle hellre ha henne själv i en hage än ta av broddarna, vill gärna ha en hel häst.

Min häst har fyra broddar i alla fyra skorna under hela den snöiga och halkiga perioden. Han har dem inne i boxen, ute i hagen och vid ridning - utomhus och ridhus.

Han delar hage med ett sto och de två är jättebra kompisar, alltså ingen större risk för några sparkskador. Har man dock hästar som sparkas kan det kanske vara idé att skruva ur broddarna bak i hagen.

dom sitter i alla hovarna,våra hästar sparkas inte (vad vi sett iaf) me bakbena,utan mera markerar & då flyttar dom sig. Rida ut utan är rena självmordet :smirk: när det är så här halt,vissa delar är det is under snön...Jag halkade till igår..Kanske borde även jag ha broddar?

Låter alltid samtliga broddar på alla ben sitta kvar.. Har som salandge, 6 broddar i vardera sko..

Nä jag låter alla brodar sitta i hela halktiden :D

Minst 4 brodd per hov på alla 4 hovarna dygnet om, så länge det är halkigt. Om hästarna brukar sparka varandra får de inte gå i samma hage ens på sommaren. Jag är MYCKET räddare för fläkskador än för sparkar.

Har brodd i under hela tiden han är vinterskodd. Skulle inte våga släppa ut honom i hagen annars.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
767
Senast: Shixle
·
Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
673
Senast: Elo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Inte på 28 år hade en norsktränad häst tagit hem Derbystoet. Tills i dag. Eirik Höitomt och Daim Brodda spårade hela vägen. – Ett av de...
Svar
0
· Visningar
86
Senast: Gunnar
·
  • Omröstning Omröstning
Hästvård Vi har ett tjockt lager pansaris över allt i dag. Detta innebar ju att hästarna skulle släppas ut, och behövde då gå över något som...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
7 073
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar