Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Japp jag gör det iaf. Både fram och bak.
Korta broddar (6mm) vid hårt underlag (is och frusen barmark) och lite längre broddar (10mm) när det är snö och modd.. Inga broddar nar det är ofrusen barmark.
Min häst kommer bara gå med broddar fram i hagen när det är halt, kan inte ha i
bak då de andra hästägarna inte går med på det.
Broddar runt om när jag rider dock.
Vet inte.. Verkar som de halkar oftare än de sparkar.. Iaf mina.
En skokund ville absolut ha alla hästarna brodddade runtom för hon ville inte att hästarna skulle halka om det var så att de blev tvungna att väja undan för en spark..
Mina hästar har 2 brodd (bakkant) i varje sko, även bak alltså. Anser att är fläkningsrisken mycket större än sparkrisken med dessa hästar. Har även hål i framkant som jag broddar i när jag rider. Använder vanliga elitbrodden. När jag har haft häst som gått själv i hage vintertid så har jag ibland även haft broddar i "tåhålen".
De flesta hästar som går ute i hage tillsammans med andra hästar känner ju iregel varandra väldigt väl. Därmed är risken för att de ska sparka varandra betydligt mindre än att dom halkar och fläker sig.....
Alltså är det enligt min mening, bättre att ha broddat runt om under halkperioden än att ha obroddat.
I år har jag för första gången brodd i hagen. Jag skiter just nu fullständigt i vad de andra säger. Deras hästar sparkar, min gör det inte (inte hittills på fyra år iaf) och jag vill inte ha fläkskador. 4 st 8mm isbrodd i varje hov.
Jag låter broddarna fram sitta i. Kan inte ha i de bak för min häst är en jäkel på att sparka andra. Hade det bara varit mina hästar i hagen hade det varit en sak, men jag tycker inte att man borde ha broddar bak på en häst som sparkas om den går i hage med andras hästar. Men det är jag...
Min häst har fyra broddar i alla fyra skorna under hela den snöiga och halkiga perioden. Han har dem inne i boxen, ute i hagen och vid ridning - utomhus och ridhus.
Han delar hage med ett sto och de två är jättebra kompisar, alltså ingen större risk för några sparkskador. Har man dock hästar som sparkas kan det kanske vara idé att skruva ur broddarna bak i hagen.
dom sitter i alla hovarna,våra hästar sparkas inte (vad vi sett iaf) me bakbena,utan mera markerar & då flyttar dom sig. Rida ut utan är rena självmordet :smirk: när det är så här halt,vissa delar är det is under snön...Jag halkade till igår..Kanske borde även jag ha broddar?
Minst 4 brodd per hov på alla 4 hovarna dygnet om, så länge det är halkigt. Om hästarna brukar sparka varandra får de inte gå i samma hage ens på sommaren. Jag är MYCKET räddare för fläkskador än för sparkar.
Ekonomi & Juridik Jag förstår precis hur du känner! Min häst som jag har haft i 11 år nu gjorde mig oxå illa i början och jag har fortfarande ärr där mina...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.