W

Warhammer

Halloj!
Jag undrar vad man ni använder för slags broddar vid grässtävling?

Sv: Broddar??

gräsbrodd ;)

om det är väldigt blött/halt och jag tänker rida fort (i terrängen företrädelsevis) så tar jag stooora brodd, annars vanliga mindre gräsbrodd

Okej... vart kan man köpa dem??
Räcker det bara med två stycken broddar bak?

Senast ändrad av en moderator:

ja, det kan man!

jag brukar ha två brodd i varje sko, brukar inte behövas fler (även om min hovslagare tror det och gör fyra hål....)

det räcker ju med 2 broddar/sko men det skadar ju aldrig med mer...

Jag har vanlig vinterbrodd och det går alldeles utmärkt! Dessutom på en shettis där det blir mindre vikt/yta så nog borde det funka!! Två räcker nog också om det inte är mycket halt eller hårt vissa partier (blir ju lite ojämt då...)

Vill också veta vad Strömsholmsbroddar är? :confused:
Använder stora gräsbroddar om det är riktigt halt. Vid bra väder och gräsunderlag använder jag minre gräsbroddar.

Jag anvander spetsiga om marken ar hard, och storre runda nar dte ar mjukt i backen. Om det regnar men marken ar hard, kan jag ha langa spetsiga.
Tva i varje sko och alltid langre bak an fram.

Såvida det inte är en väldigt hal eller blöt bana, så kan det faktiskt skada att ha brodd i tårna, då bromseffekten blir väldigt påfrestande för lederna i landningen efter ett hinder. Det allra bästa är om man har ett broddhål snett på utsidan så den får bättre fäste i svängarna.

Vanliga isbroddar, även vid fälttävlan. Jag tycker gräsbroddar är alldeles för stora och ger läskigt mycket fäste.

Liknande trådar

Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
766
Senast: Elo
·
Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
817
Senast: Shixle
·
Tävling Vad använder ni för nummerlappar på tävling? Jag har hittills haft enkla fyrkantiga i plast och sytt fast fästet för kardborrband på...
Svar
9
· Visningar
413
Senast: Blyger
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
470
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka