Ja inte lätt. Men vad fint att din häst fick många fina år
.
När min häst fick sin diagnos för tio år sedan, alltså vid tio års ålder så sa den veterinären att han absolut inte kunde gå ut i en hage vid regn och dåligt väder då halkrisken är för stor och för att det är dödens för honom att göra dom där kraftiga inbromsningarna. Till saken hör att han var och fortfarande är otroligt pigg, far ofta runt som en tok i hagen och vill gärna leka. Nu är det ju så att här i Belgien regnar det väldigt ofta och vintern är fuktig och lerig så det alternativet att inte ha honom ute fanns inte. Han skulle inte ha gått att hantera. Så jag konsulterade några andra veterinärer som sa att han visst kan gå i hage om jag är beredd att ta risken. Till saken hör att han blev utdömt att tävla med, fick varken hoppa eller ridas i dressyr så bara promenad ridning.
Vi ändrade helt livsstil, han fick gå i en stor hage med sin box alltid öppen mot hagen så han har gått ut och in som han velat. Och blev skogsmulle, en väldigt pigg sådan! Så i tio har han farit runt som en galning i hagen och inget har hänt förrän för tre veckor sedan. Han halkade och blev blockhalt, stod på tre ben. Jag trodde han brutit benet. Veterinären kom ut och röntgade. Ingen fraktur tack och lov men en rejäl kotledsinflammation. På röntgen ser man en av alla lösa benbitar dingla precis framför leden. Nu efter boxvila och antiinflammatoriskt är han bättre men jag promenerar honom bara till fots. Vi får se om han kommer kunna ridas igen. Jag vill bara ha honom med mig till Sverige nu, och är tacksam om han kan må bra och gå i en hage och gå lite promenader. I Sverige har vi hittat ett stall med en stor hage utan lera (nästan) där han ska gå med en annan häst och stor box på natten.