broddar-valtet å kvalet!

Shimzy

Trådstartare
idag var jag å stallkompisen hos vetrinären med hennes häst som på något sätt lyckats sparka sig själv på en framkota, på framsidan! (min häst är inte broddad så de kan inte vara han!) vetrinären konstaterade emd en gågn att det var en brodd som gjort skadan. han har gjort hål i senan och slått in till benet.. så det blev 6 styng å dränage å smärtstillande å antibiotika :(
och boxvila i 2 månader :(:(:(

nu till min fråga...vågar man brodda? min fumliga 4åring har ju inte sten koll på sina ben.. men villj u inte att han halkar heller?!

så då funderar man ju på om boots å lindor vore ett alternativ, men hur gör man då i ett stall där inte täckesbyten ingår..tror ju knappast de kan tänka sig å linda honom varje morgon å av varje kväll....!!
hööks har ju ett "färdigt" stallbandage..kan det vara ett alternativ? kan han ha dem på dygnet runt?

hjälp...förvirrad först häst ägare :( :confused:

Sv: broddar-valtet å kvalet!

ja du, vi har 4 st hästar som går i samma hage. Nu när det inte är is o snö ha alla 4st blindplugg på varje sko, när det e is o snö har de 4 st isbrodd på varje sko. Hm, vad jag ha hört kan de bli värre skador om en häst ej ha brodd o tex fläker sig, men jag vet inte...

Risken att hästen skadar sig själv illa är betydligt mycket mindre än att hästen är med om en fläkskada. Fläkskador kan sluta mycket illa :crazy:

Jag skulle brodda!

Ang. stallbandagen så tycker jag att hööks "snabbmodell" är ett bra alternativ :)

men kan de vara en variant på ha på dem dygnet runt i ?

köpte nya neopren skydd igår..funderar på om han skall få ah dem på sig i hagen.. men eftersom ajg själv inte släpper in å tar ut komemr han få ha dem på hela tiden?..tankar om de?

Att INTE brodda är farligare än att brodda, tänk vad som kan hända om hästen halkar rejält, den kan gå omkull och bryta benet.

MEN broddar orsakar rätt så hemska sårskador.. :crazy:

Min lilla klanthäst har lindor runt om inne (höga Equiline paddar och fleecelindor) och någon form för höga benskydd (strykkappor, bandagetter, westernskydd) och boots runt om i hagen.

Vid ridning har han oftast lindor, ibland senskydd.

Skulle inte ha neoprenskydd i boxen. Dom blir dessutom blöta och leriga så man måste ha två sät så man kan tvätta och torka. Det är Mkt extra jobb men heller det än att han gör sig illa igen...

men hur skall man göra om man bara har möjlighet att åka tills tallet en gång om dagen, mitt på dagen.. den som släpper ut å tar inte vill itne byta skydd eller linda elelr byta täcke... vill ju att han sklal kunna var skyddad..
trro ajg kommit fram till att jag broddar å snösular, sätter boots å skyd dpå benen..men hur man läser det...!?

ha hööks stallbandage på och så boots, det har min dam och det fungerar jätte bra! har lagt mina back on track paddar i stallbandagen bara för att testa och det fungerar oxå strålande...

men om man in tekan det :( jätte trist.. hoppas ju kunna det sen, men vet inget ännu är i flyttningstag å så..
men skydd på natten? vad kan hända? käns konstigt men är det farligt?

Jag tror inte det är farligt att ha på skydd dygnet runt... bara se till att ta av dom när du är uppe i stallet och kolla benen så det inte har blivit nåt skit under. Speciellt om det är blött ute så det blir fuktigt... torka benen ordentligt. :)

Vi har broddar även i hagen. Man får överväga skador som blir om man har brodd mot om man inte har brodd.

jo de såklart men kan man skydda mesta möjliga så vill aj det..hur gör ni? skydd? lindor? eller inget?..
min första egna häst så jag har itne behövt tänka på detat innan :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka