Sv: Broddar i hagen vintertid??
Men kan du inte förklara lite mer HUR och varför de blir ömma i senorna, så vi förstår? Jag kan fatta om det gäller de som broddar trakterna, eller bara tårna, för då kan säkert ömhet uppstå efter lång tids användning, om hästen dessutom gått på hårt underlag. Men om man har fyra brodd per hov, det blir ju ingen snedbelastning, var kommer ömheten från?
Jag har alltid fyra Elitbrodd per sko, hela vintern. Tar inte ut vid transportering heller, det brukar sällan vara halkfritt vid ridhus och liknande. Istället blir det extramatta i transporten samt transportskydd som skyddar bra, alt. lindor ner över karlederna samt boots.
I hagen är det också brodd på, vi ser alltid till att hästarna som går tillsammans trivs ihop och det har aldrig uppkommit en sparkskada här än så länge. Jag tar hellre ett fult sår som behöver sys etc. än en fläkskada. hade en ponny som fläkt sig för några år sen och det slutade efter en tid med avlivning pga det.
Och visst kan man ha halkfritt från hage till stall, men hagen då? Det skulle gå åt ofantliga mängder salt/saltad sand för att hålla det fritt, och det innebär mycket pengar och mycket inflammationer på hästarnas ben. Jg förstår inte varför så många är negativa till broddanvändning, och at vissa låter sina hästar gå utan
Jag rider på precis som vanligt på vintern om underlaget tillåter (vilket är ofta) tack vare brodden