Broddar förstör dom?

Jag förutsatte att vi pratade om mjukt underlag eftersom TS tråd handlade om brodd på just sånt ?
Då förutsatte du fel saker. Själv förutsatte jag att hästen under sitt dygn rör sig på blandat underlag. Hagen kanske är halvfrusen på morgonen. Man kanske rider den på grusväg. Jag tror att få broddar ur för att rida ut...

Hej :)
Jag är då en hästmänniska som aldrig haft med skor att göra innan. Så kom jag och funderade på en sak.

Broddar som sitter på hela vinter hur mycket förstör dom marken hästen går på nu när de mjuknat upp?
Hur påverkas underlaget? :)
Jag som värnar om Allemansrätten och inte ridmansrätten;) gillar inte när man rider sönder grusvägar och skogsstigar med fyra brodd när tjälen har släppt.
Sen verkar folk ej heller ha lärt sig hur glidmomentet fungerar med 4brodd på frusen barmark.

Jag anses som dum när jag försöker att få folk att rida med förnuft när det inte är speciella ridvägar, utan för alla. Så nu blev det ridstopp även på vägarna medan tjälen släpper. Tack så mycket.
Folk har lika stor rätt att cykla som att rida. En bra riktlinje är att tänka - kan folk cykla här nu sedan jag har trampat upp 2-3 DM djupa hål :bump:
Utöver det kan man rida på mitten av vägar. Inte trampa sönder de befintliga gångstigarna o sen när man inte ens vill rida där själv så snor man den nya stigen på sidan om som folk trampat TILL för att slippa gå i sörjan. Gör en stig på sidan om o gör den när det är torrt. Tilltrampad stig. Inte upptrampad.

En bra riktlinje är att tänka - kan folk cykla här nu sedan jag har trampat upp 2-3 DM djupa hål :bump:
Utöver det kan man rida på mitten av vägar. Inte trampa sönder de befintliga gångstigarna o sen när man inte ens vill rida där själv så snor man den nya stigen på sidan om som folk trampat TILL för att slippa gå i sörjan. Gör en stig på sidan om o gör den när det är torrt. Tilltrampad stig. Inte upptrampad.

Fast 2-3 decimetershål beror ju inte på broddarna. Sedan har jag nog aldrig varit med om så djupa hål i annat än fullständig lermark. Det är ju ända upp på skenbenet över kotan!!

Till en hage så måste jag gå på fasters infart som är grusväg för att komma till hagen.

Vägen ligger så till att solen lyser på den många timmar dag medans i hagen finns många skugg partier så vägen kan vara tinad och is i hagen = broddar.

Det blir hål av broddarna på vägen men själva hovarna gör ingen skada och brodd hålen ger inga permanenta skador på vägen när det nu bara går två hästar i hagen (inga problem häller när det var 3 hästar), men skulle det gå 10 eller fler hästar på vägen till och från hagen dagligen skulle vägen ta skada av alla små hål.

Jag hade också jättesvår att förstå. Sen var jag på föreläsning med Lars Roepstoff och fick se höghastighetsfilmade isättningar av hovar på en uppsjö olika underlag. Inklusive med brodd. Sen trodde jag på det - det blev så fantastiskt tydligt när man såg det i slowmotion på film. Trakten tar i först, och den glider en aning om det bara är traktbrodd. Känns inte och syns inte för ögat, men den glider en aning. Sen när "tån fälls ner" (vet inte hur jag ska förklara, hoppas du fattar) så smack, tvärnit. Isättningen av tåbrodden blir en helt annan vinkel än traktbrodden möter underlaget med.

Och faktiskt så när jag haft bara traktbroddat (t ex nu när en nyköpt kom med bara traktbrodd) så man ser i isen små "dragspår" efter brodden. De syns sällan (kan göra om det är jäkligt hal is) med fyrbroddat faktiskt, där är det "rena" broddislag.

Sen, jag tar vilken dag som helst det stummare islaget än att de halkar och slår ihjäl sig, kortar och spänner sig för de slinter i frånskjutet etc. Men vissa hästar (t ex damen med känsliga kotor och som gick tåriktad etc) så låter jag bli tåbrodda så långt det går, och sätter gärna en storlek mindre brodd i tån för att försöka balansera upp så gott det går. Varken slå ihjäl sig eller mörda kotorna.

Men enkelt förklarat så när tåbrodden slår i och stoppar så hade det inte stoppat än om det bara varit traktbrodd.

Det handlar ju om hur kraften kommer ner "i skon" i islagsfasen typ. Det där du skriver med att tån bumpar ner. Bra förklarat!

Min häst har i vinter fått 2 broddsparkar av sina hagkompisar, den ena var väldigt jobbig med veterinär och hälta och sjukhage. När han just skrittats igång och var redo för lite trav fick han en till smäll på ett annat ben, lympangit och penicillin blev resultatet av det.
Men om jag får välja ( min häst är 23) så har jag hellre brodd och hagkompisar än att han ska stå ensam och jag har hellre brodd än att riskera att han fläker sig. Så det är att välja lite mellan pest och kolera skulle jag enligt mig.
Längtar tills vädret är så stabilt att jag kan skruva ur skiten, men det ska tydligen bli minus och snö i morgon här i Stockholm så det är ju bara att gilla läget.
Våren är mer än välkommen!!!!!

Nu? Tja det är blankis och snö så jag tror nog att hästbenen lider mer av att vara obroddade.
Traktbrodd är något av det värsta jag vet oavsett underlag.
Varför då? Jag är rätt grön hästägare och min hovslagare säger att det är det bästa?! Vad har jag missat här?

Hej :)
Jag är då en hästmänniska som aldrig haft med skor att göra innan. Så kom jag och funderade på en sak.

Broddar som sitter på hela vinter hur mycket förstör dom marken hästen går på nu när de mjuknat upp?
Hur påverkas underlaget? :)
För mig som bor långt norrut är våren kort vilket gör att det inte blir så länge som hästen går broddad ( alltid 4-brodd) på mjuk mark med fläckvist is innan avbroddning och jag märker inte av att det sliter speciellt mkt på hagarna. Skodda och broddade hästar sliter dock alltid mer än oskodda

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
1 967
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar