Broddar förstör dom?

Lillmattetillfyra

Trådstartare
Hej :)
Jag är då en hästmänniska som aldrig haft med skor att göra innan. Så kom jag och funderade på en sak.

Broddar som sitter på hela vinter hur mycket förstör dom marken hästen går på nu när de mjuknat upp?
Hur påverkas underlaget? :)

Tycker inte det blir så värst stor skillnad om man har ganska små isbroddar

Edit: syftade på hagen nu

Man ska ställa sig frågan hur mycket broddarna sliter på hästarna nu, speciellt fyrbroddade hovar. Mark går att reparera, hästben är lite svårare däremot.
Hur vet man när man kan ta av broddarna? Tänker det är delvis snö och halt i hagarna fortfarande även om marken börjar bli mjuk.

Jag longerade båda mina hästar på den blöta ridbanan idag och noterade att trots broddar gjorde ingen av dem stora märken på ridbanan. De har båda fyra brodd i varje sko och är skodda runtom. Det är första vintern som min unghäst har skor bak och fyra brodd i varje, och jag har för första vintern en glad unghäst som rör sig med glädje.

Jag har aldrig varit med om broddskador trots mina snart 15 år som hästägare, vare sig på hästar eller inredning. Det värsta som händer är att min 26-åring trampar sig själv på kronranden en gång varje vinter.

Det lilla extraslitaget som blir på marken nu tar jag gärna med tanke på vad som kan hända om hästen inte har brodd och fläker sig på en isfläck. Iallafall här är inte all snö och is borta än så broddarna behövs ännu.
Vad gäller stallgolv så visst blir det lite märken men de försvinner ganska snabbt. Jag undrar alltid vad för märkligt typ av golv de stallägarna har där golvet blir förstört av broddar?

Brodd tar bort det mesta av glidmomentet, därför ska man aldrig låta hästen gå överbroddad. Sliter mycket på hästens leder. Man blir lite ledsen i ögat som hovslagare när man kommer ut och ska sko om hästen i april (i mellansverige) och hästägaren inte ens bemödat sig att skruva ur tåbrodden..

Nu är ju värsta säsongen halkmässigt. Blöt blankis både här och där. Inte en tanke på att brodda av.

Slitaget på hagen är inte märkbart större än obroddat, när tjälen går ur och marken blir vattensjuk trampar de sönder med eller utan brott om det är liten yta.

I boxen har man förhoppningsvis strö, så brodden slitet inte golvet annat än möjligen de som gräver/skrapar.

Så nej de sliter här inte på mark/stall märkbart mer än obroddat/oskott.

Hur menar du att kotorna tar skada av fyrbrodd på mjukt underlag och ffa i hagen ? :crazy:

Typ samma fråga till @Boj ?
Broddarna gör att hästens ben inte glider, det blir totalstopp rätt så brutalt. Lederna tar mycket stryk av dessa totalstopp. Jag har en häst som halkar mycket men använder bara fyra brodd när det blank-is, just för att skona lederna.

Broddarna gör att hästens ben inte glider, det blir totalstopp rätt så brutalt. Lederna tar mycket stryk av dessa totalstopp. Jag har en häst som halkar mycket men använder bara fyra brodd när det blank-is, just för att skona lederna.

Jag vet inte riktigt var du bor och hur underlaget är där. Och risken med för stumt grepp ska inte nonchaleras. Men här ser man att brodden glider lite innan den greppar när det är trav och galopp, både på is och packad snö. (Här blir traktbrodd ett evigt slintande i påskjutet med resultatet att hästarna går korta och spänner sig).

Så man kan gärna varna för risken, men kanske inte bli för kategorisk.

Jag vet inte riktigt var du bor och hur underlaget är där. Och risken med för stumt grepp ska inte nonchaleras. Men här ser man att brodden glider lite innan den greppar när det är trav och galopp, både på is och packad snö. (Här blir traktbrodd ett evigt slintande i påskjutet med resultatet att hästarna går korta och spänner sig).

Så man kan gärna varna för risken, men kanske inte bli för kategorisk.
Bor strax väster om Sthlm. Men visst har du rätt men nu när det är barmark sedan ett tag tillbaka så är mina hästar avbroddade. Jag har absolut brodd - men bara fyra när det är riktigt halt. Annars traktbrodd.
En av mina tävlingshästar halkade och fläkte sig lite lätt i dec. INTE roligt! Och det var helt och hållet mint fel - jag hann inte riktigt med. Det var blött och plötsligt på bara några timmar frös det till - varpå han lekte i hagen och fläkte sig (en helt slät hage).

Bor strax väster om Sthlm. Men visst har du rätt men nu när det är barmark sedan ett tag tillbaka så är mina hästar avbroddade. Jag har absolut brodd - men bara fyra när det är riktigt halt. Annars traktbrodd.
En av mina tävlingshästar halkade och fläkte sig lite lätt i dec. INTE roligt! Och det var helt och hållet mint fel - jag hann inte riktigt med. Det var blött och plötsligt på bara några timmar frös det till - varpå han lekte i hagen och fläkte sig (en helt slät hage).

Lyckos er som har barmark. Här är det på väg men än är det lera/bart/issörja/blankis om vartannat. Jag brukar skritta av avsuttet men har fått ge upp det - jag kan knappt gå på ishelvetet.

Men det töar på fint nu så snart, förhoppningsvis. Dock så i leran så brodden behövs inte men den ger heller ingen bromseffekt. Då tycker jag hösten är värre när det är halt men inte tillräckligt med snö/is för att brodden inte ska slå igenom till stenhårda underlaget :(

Lyckos er som har barmark. Här är det på väg men än är det lera/bart/issörja/blankis om vartannat. Jag brukar skritta av avsuttet men har fått ge upp det - jag kan knappt gå på ishelvetet.

Men det töar på fint nu så snart, förhoppningsvis. Dock så i leran så brodden behövs inte men den ger heller ingen bromseffekt. Då tycker jag hösten är värre när det är halt men inte tillräckligt med snö/is för att brodden inte ska slå igenom till stenhårda underlaget :(
Just nu går mina i grus-hage så där känns det skönt att slippa brodden. I leran bromsas det ju inte upp men i grus så blir det ju lite i alla fall. Känns onödigt då de leker enormt mycket med varandra också. Den ena har en reva ovanför ögat som måste vara från brodden, innan den åkte väck.

Nej de tar inte total stopp öht såvida du inte belastar hästen på hårt underlag . Därav min kommentar och fråga ...
Många missledande åsikter och påståenden i tråden ...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
1 967
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
860
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 093
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar