Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
hur tänker ni kring broddhöjd?
10 mm i trakten och 8 i tån, eller lika runt om? Vilka broddar brukar ni välja?
Jag har de här skorna på min häst i fram; http://ladugardsinrede.nu/index.php?route=product/product&path=208_216_232&product_id=332 Det är inte många mm brodd men de fungerar super. De skorna läggs om minst två men ibland tre gånger och brodden räcker hela vintern.
Jag har precis kommit på en sak.. Är det
Bra fråga, precis vad jag hade tänkt att fråga också!
Jag fick aldrig på broddar idag.. Suck. Han var alldeles för speedad för att stå stilla och eftersom det som tur är har börjat töa upp överallt kan ha utan problem gå utan broddar nu. Tyvärr blev det ingen ridtur, men men..
Jag kom och tänka på en annan sak. Förlåt för dumma frågor, men jag har aldrig behövt använda broddar tidigare eftersom jag alltid har haft ridhus och aldrig haft broddar i hagen..
Finns det olika storlekar på broddarna också!? Nu tänker jag inte på längd, utan storleksmässigt så att de går in i hålen? Jag börjar bli helt knäpp på detta. Har tänkt att köpa på mig elitbroddarna och skruva på dem när det behövs (han får dock gå med de i hagen 24/7 när det väl blir halka som majoriteten verkar ha) eftersom halkan inte brukar hålla så länge här nere, verkar vara ett bra alternativ.. Vad tror ni?
Finns två olika gängor. 5/16 och 3/8. 3/8 är det absolut vanligaste på ridhästskor. Ponnyskor och travskor kan ha 5/16 men behöver inte det. Fråga din hovslagare.
Här räckte de tyvärr inte till när isen kom. De åkte kana. Däremot på snö funkade de fint.
Tack! Det är sånt man inte alls tänkt på att fråga om Jag ska smsa honom på en gång och fråga vilken gänga (heter det så?) som jag ska använda, men det låter ju som att det borde vara 3/8..
Jag fick i 3/8 elitbroddar så det var ju bra dock fick klumpen för sig att sparka sin hästkompis (de är verkligen ett kärlekspar i vanliga fall!) under ridturen idag, så jag blev lite orolig och tog ur broddarna efter ritten. Som tur är har det töat rätt bra här så numera är hagen bara lerig, så han kan lika gärna gå utan så riskerar vi inte att hon får några skador ifall han får för sig något i hagen.. Finns ingen anledning att ha i broddarna när det ändå inte är is i hagen.. Får fundera hur vi ska göra. Ska man kanske bara sätta fram (när han går i hagen) när det blir kasst väder igen?
Btw, har bara hål för broddar i trakterna. Jag trodde det var "standard" att sätta 4 hål?! Har iofs inte bott i Skåne så länge, men i Stockholm fick vi alltid 4 hål (hovis broddade direkt iofs så 4 broddar då..) utan att ens behöva nämna nått. Ska man använda några andra broddar än elitbroddarna när man bara sätter i trakterna? Tyckte inte det kändes helt bra idag när jag red. Det kändes som han halkade till lite då och då trots broddarna.
Guldskor, såna som Tinywiny visar, fungerar bäst på hästar med lite kortare, stampigt steg. Det är en travsko egentligen.