Sv: Brodda

Har hästen skor behöver den brodd, blanka järnskor beter sig ibland som skridskor ... :crazy:
Finns det snö, så är dessutom snösulor att rekommendera för att förhindra klamp.
 
Sv: Brodda

Jag har fyra broddar på min häst samt snösulor. Det borde räcka i fall man skruvar åt så att de inte åker av.
 
Sv: Brodda

självklart så har man broddar...har två på alla hovar

skorna blir hur hala som helst utan!
 
Sv: Brodda

Om det bara är snö är det inte så halt, men vips så är det ju en dag is/blötsnö då kan det va bra att ha brodd och sulor. Har själv bara mina broddade, gillar inte sulor, tkr hovarna blir så äckliga inunder dom när dom är borttagna. :S
 
Sv: Brodda

Rider med fyra broddar på respektive hov samt snösulor - här halkas det inte öht ;)
 
Sv: Brodda

Har snösulor, och broddar om jag ska rida ut med 2 brodd pår sko. Att han inte har brodd ute, är för att det kan gå ganska vilt till i hagen...
 
Sv: Brodda

Om man nu tycker det är trist att brodda, kan jag varmt rekommendera skor med redan broddar i, som hästen då även har i hagen och överallt annars.

I de jag har på Armani sitter 6 broddar på varje sko, så hästen går jämnt.

Ursäkta trådkapningen.
 
Sv: Brodda

Om man nu tycker det är trist att brodda, kan jag varmt rekommendera skor med redan broddar i, som hästen då även har i hagen och överallt annars.

I de jag har på Armani sitter 6 broddar på varje sko, så hästen går jämnt.

Ursäkta trådkapningen.

Ja med super bra(+snösulor)
//FPL
 
Sv: Brodda

Kör på fyra brodd i varje hov när det är is/snö. Det funkar kanonbra!
 
Sv: Brodda

Har 4 brodd ifram på varje sko å två på varje sko i bak å de funkar fint. :)
 
Sv: Brodda

Jag broddar jämt om det är snö. Är det bara ett lager med pudersnö ser jag ingen anledning, men is och snö, då ska broddarna på.
Snösulor hade jag förra året. men det är ju för att förhindra styltor, och nu har det inte vart så mycket snö heller.
Broddar alltid ur efter ridning, då han är rätt busig i hagen och kan skada sig och andra hästar. dock har två hål på ena skon nu blivit demolerade, och går ej att brodda. Men annars har jag bara haft två på varje hov, eftersom skorna inte har haft fler hål. men nu har de fyra, så jag ska köpa till åtta broddar till :bump:
 
Sv: Brodda

Jag har 4 brodd/sko och det funkar fint. Snösulor tänker jag vänta med tills det är nödvändigt, han får ändå inga styltor när jag rider och bara lite i hagen.
 
Sv: Brodda

Brodda är en väldigt smart sak! Annars glider hästen där det är halt.
Snowgrips är väldigt bra! Motverkar styltor :)
 
Sv: Brodda

Apropå att ha 4-brodd i alla skorna har själv det, men en kompis har bara det på fram & två bak, med anledningen att om man red på volten t.ex. och hästen skulle göraen bakdelsvändning, kunde broddarna fastna och hästen vrida av sig benet :eek: låter lite långsiktigt, men det var någon som det hade hänt, är dock inte säker på det !!!
 
Sv: Brodda

Apropå att ha 4-brodd i alla skorna har själv det, men en kompis har bara det på fram & två bak, med anledningen att om man red på volten t.ex. och hästen skulle göraen bakdelsvändning, kunde broddarna fastna och hästen vrida av sig benet :eek: låter lite långsiktigt, men det var någon som det hade hänt, är dock inte säker på det !!!

Det låter helt klart som en myt. Snö är ju rätt svårt att fastna i. Människor med broddar fastnar ju inte så varför skulle hästen göra det?!
 
Sv: Brodda

Har hästen skor behöver den brodd, blanka järnskor beter sig ibland som skridskor ... :crazy:
Finns det snö, så är dessutom snösulor att rekommendera för att förhindra klamp.


snö sulor funkar väll bara om det är +grader? :crazy: :angel:
 
Sv: Brodda

Min häst har 4-brodd plus snösulor på alla hovar och det funkar bra!
Ingen halka och inga snöstyltor!
 
Sv: Brodda

Apropå att ha 4-brodd i alla skorna har själv det, men en kompis har bara det på fram & två bak, med anledningen att om man red på volten t.ex. och hästen skulle göraen bakdelsvändning, kunde broddarna fastna och hästen vrida av sig benet :eek: låter lite långsiktigt, men det var någon som det hade hänt, är dock inte säker på det !!!

Det låter väldigt långsökt...
kan du inte PM:a om vem det va ?

Ja har 4 fram och 2bak eftersom mina hästar ska gå i en femte växel där det är lätt för dom att trampa på sig annars..
 

Liknande trådar

Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
3 853
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Tjo, preppar stallet för att hovis kommer imorgon, dags för skor för grabbarna och med tanke på vädret så lär det väl bli brodd oxå. I...
Svar
9
· Visningar
767
Senast: Shixle
·
Hoppning Min ponny är ganska ny och jag hade honom inte i vintras men gamla ägarna säger att han inte hade broddar då. Jag ska tävla på...
Svar
1
· Visningar
665
Senast: Elo
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ämnet brodd öppnar ofta upp till diskussion, det finns många frågor och lika många svar. Hippson har pratat med hovslagarmästaren Jamie...
Svar
0
· Visningar
317
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp