Brodda eller inte?

K

kosmos

Hej ! nu har snön fallit även i skåne..*suck*

Frågan är bara hur länge den kommer att ligga kvar? Det är min första vinter med häst, och har då inte någon direkt kunskap om hur man gör med broddar och snösulor... När ska man ha/inte ha? Om man broddar, har hästen det på sig hela tiden då? har man fram+bak? rent allmänt, hur gör man? Har man i hagen, eller bara när man rider? :crazy:

Tacksam för svar ! :D
 
Sv: Brodda eller inte?

Vi låter hovslagren sätta på snösulor på våra hästar, de har snösulor i stort sett hela vintern även om det inte är snö. För man vet ju aldrig.
Och rida utan snösulor i snö, det gör jag inte. Hästar får styltor lätt om de är skodda och då kan de knappt gå. Jag vet att de finns de som gör provisoriska sulor som man sätter dit när man rider.

Angående brodd så broddar vi innan varje ridtur på alla fyra benen. Vi har inga brodd på hästarna i hagen, det är stor risk att de sparkar varandra och kan då skada sig riält om de har brodd.

Så gör vi :D
/Bancob
 
Sv: Brodda eller inte?

Angående brodd så broddar vi innan varje ridtur på alla fyra benen. Vi har inga brodd på hästarna i hagen, det är stor risk att de sparkar varandra och kan då skada sig riält om de har brodd.

men om de e halkigt i hagen då? dom kan ju slå sig då oxå?!

/lina som har sina hästar broddade hela tiden :angel: :D ..

(kan tillägga att det inte är mer skador när mina har brodd än när dom inte har det)
 
Sv: Brodda eller inte?

Mina hästar har snösulor och 4 brodd i varje sko hela vintern. Inga skador och hästarna halkar inte.
 
Sv: Brodda eller inte?

Mina hästar har haft snösulor ända sedan slutet på oktober :angel: ja ja det föll sig så att det var tid för hovslagaren då och jag tyckte det var lika bra att lägga på dem om ifall att...;)

Nu när det är snö har jag broddat på framhovarna hela tiden, men blindbroddar i hagen på bakskorna, blir det för den helskodda av mina hästar, då jag är rädd att de sparkar varandra.
 
Sv: Brodda eller inte?

Vi har broddar och snösulor. Det är en bra försäkring mot halkolyckor. Har man hästar som sparkar i hagen broddar jag ur bakhovarna efter ridning. Vill man vara lite försiktig kan man ha broddar enbart i trakterna på bakhovarna. (tåbrodden orsakar mera skador)
 
Sv: Brodda eller inte?

Beror på. Har du lugna hästar som inte kickar och bär sej åt kan du väl ha broddar på hela tiden. Jag broddar samtliga hästar, även i hagen utom ett sto:angel: som är litta pissig i humöret ibland.
Får jag snöstyltor under hovarna när jag rider är det bara att öka tempot och inte sitta och oroa sej över detta.
Har aldrig använt snösulor.
 
Sv: Brodda eller inte?

Vi har både snösulor och brodd på våra hästar (ridskole och privathästar 25 st) i hagen och ridningen.
Vi måste ha brodd på till hagen eftersom de går på asfalt ut (släpps = spriger = superhalt)
På alla fötter de har skor. :D

Sen under de perioder det inte är halt tar jag bort broddarna eftersom det sliter mer på hästens ben.€.

Om man vet att man har en häst som sparkar mycket, så är det nog schysstast att ta av bakbroddarna när de ska ut i hagen.
Man får ju tänka lite på de andra också =)
 
Sv: Brodda eller inte?

Jag bor också i Skåne.
Mina hästar brukar vara broddade från Nov och framåt, men
inte i år. Jag ska brodda min ena i dag 2 brodd på varje hov, men
mitt sto hade inga broddhål:( , så hovis kommer och byter skor på lördag
Hej från hambo
 
Sv: Brodda eller inte?

men om de e halkigt i hagen då? dom kan ju slå sig då oxå?!

/lina som har sina hästar broddade hela tiden :angel: :D ..

(kan tillägga att det inte är mer skador när mina har brodd än när dom inte har det)

Ja, det är ju pest eller kolera. Vi valde kolera :angel:

/Har häst i samma stall som BancoB
 
Sv: Brodda eller inte?

Har haft snösulor hela vintern. Har haft broddar fram dygnet runt nu när det varit halt. Går två och två i hagarna och dom kommer bra överens, så känns ganska riskfritt. Förra året gick dom i större hage och hade större möjlighet att lattja runt, då hade jag boots också.

Ska jag rida ute sätter jag på broddar bak också.
 
Sv: Brodda eller inte?

Min häst har haft snösulor sen i början av november och har det fortfarande.
Broddar nu när det är halt och har dom i dygnet runt. Min häst springer gärna i hagen och hagarna har dessutom varit isiga i år och jag vill inte att hon ska halka och gå omkull eller sträcka sej. Hon har koll på benen, har inte trampat sej nångång på dom åren jag haft henne.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Bor i Skåne och de har varit ovanligt mycket snö. Har inte kunnat rida för de blivit stora styltor i skorna har rafsat ut varje dag...
2
Svar
21
· Visningar
1 278
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 182
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 487
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp