Brodd i transport??

I

icen

Ni som har broddat era hästar i hagen, hur gör ni när ni ska lasta och tex åka och träna? Tar ni av alla brodd eller bara bak?

Sv: Brodd i transport??

Jag har egen transport så blir gummimattan förstörd p g a att hästen skrapar med broddarna i gummimattan så får jag betala själv. Åker med brodd därför att det är halt även vid i och urlastning av hästen. Tänk på att använda boots det kan bli riktigt fula sår om de trampar sig själva när de står i släpet. Min häst är ganska lugn och jag känner mig därför inte särskilt oroad. Om jag lånade ett släp skulle jag definitivt åka utan brodd (tror inte att någon vill låna ut sitt släp till häst som åker med brodd). Vet dock att en del undviker att lasta och åka med sin häst under den tid det är halt för att hästen trampar sig själv eller förstör gummimattan med sitt skrapande.

Ja jag har också egen transport så för den saken så gör det mej inget. Brukade förra året brodda ur fram, han hade bara frambroddat i hagen och bak brodda jag i och ur vid ridning...men det tar ju sån tid och har lite mindre av det nu samt att det är som du säger rätt så halt i bland när man ska lasta, har märkt det på honom han blir lite osäker och tycker det är läskigt, brukar få "spåna" lämmen först så går det...eftersom han har brodden i hagen så har jag alltid boots på honom...så i år får det nog bli brodd på fram ialla fall på de kortare turer under dom här halkperioderna...

Min har broddar jämt, annars skulle han inte ta sig till transporten ens :D
Har alltid boots runt om, och han står helt blickstilla för det mesta i transporten.

Går mattan sönder av det, så tycker jag att det är en ganska dålig matta... Har aldrig ens tänkt i dom banorna...

Hej !
Tar av dem såklart. Men sitter någon så hårt att det inte går så sätter vi på boots. Det är himla bra med boots övrig årstid åxå, slipper de höga skydden då. ;)

Tar av!

Min häst är svårlastad och reser sig gärna ett par gånger innan hon kommer in i transporten, så jag skulle aldrig riskera att hon fick ett broddtramp under transportering!

har alltid tagit av brodden när jag latat, men min nuvarande häst har en sula med permaneta broddar så det går ju inte att ta bort dem. Jag har alltid boots på honom + höga skydd. Jag kör med strö i transporten så jag har inte märkt något på mattan, har bara brodat av ifall hästen skulle trampa sig.

Jag broddar inte av alls. Det är halt när jag lastar och det är halt när jag lastar ur, så ren idioti att brodda av ju.

Jag har ordentliga transportskydd istället, och om hästen är lite orolig och trampar om mycket när den åker så har jag lindor och boots under transportskydden med.

Två transportskydd har blivit tras pga brodden på 10 år, inga skador på häst eller på släpet. Det måste vara en rysligt kass matta om den inte tål brodd, eller en häst som far som en flipperkula i släpet? ;)

Beror på vart vi ska.
Vet jag att planen utanför träningen inte är hal mm så broddar jag av. Min häst går väldigt lugnt på och står lugnt i. Om man inte har transportskydd vill säga.
Annars är det boots och lindning som gäller :)

Jag har brodd fram men tar ur dom bak, fick ett ganska rejält broddtramp på en häst förra vintern, så jag vågar inte ha dom på bak.

Nu åker inte jag så mycket med Pinky, men NÄR jag har gjort det, så får broddarna sitta i!

För jag vet inte hur man ska kunna brodda i och ur inne i transporten efter att man har lastat och innan man lastar ur?? :angel:
Verkar hemskt bökigt... :confused:

Nä, jag virar in henne i tjocka skydd och boots istället, det känns säkert.

Brisse är broddad fram (barfota bak) och han åker med broddarna i. Han har boots och höga transportskydd runt om.

jag broddar ur, vi ska ju ändå rida i ridhus när vi kommer fram och där behöver jag inga broddar!

jag ändrar till små blindbrodd så är de skyddade mot halka och om de skulle trampa sig så blir det inga fula sår.

jag hörde om en häst som trampade sig sönder och samman i släpet..och han hade bara blindbroddar...det har kommit nya blinbroddar...som man har inexnyckel till...på så sätt KAN de inte skada sig...de funkar jätte bra!

har du provat dem? undrar hur man undviker att det fastnar skit i hålet där insexnyckeln skall passa. måste man packa in bomull?
Han som trampade sig sönder och samman kan inte haft transportskydd eller liknande på benen, det använder alltid jag

Jag har egen transport så jag låter broddarna vara kvar. Jag vill inte att han skall halka när man lastar på och ur. Dessutom så är det ganska halt vid stallet där jag lastar. Min häst är bara skodd fram så har inga broddar bak. Brukar använda transport skydd men har slarvat lite då han står ganska still i transporten. Men man tänker ju till lite när man läser i sådana här inlägg. Skall åka och träna på måndag och då skall jag minsann inte slarva med skyden. Skulle inte förlåta mig själv och jag slarvar med skydden och han får broddskador i transporten.

/Linda

När broddarna åker på vid första vinterskoningen sitter de resten av säsongen; inne som ute och även i transporten. Inga problem alls, och rejäla transportskydd vid åkning.

För att skydda broddhålen testade vi öronproppar (sånna där gula, formbara). Rent som bara den, men ett h-e att få ur propparna tre dagar senare .... Dock lätt att brodda bara man fick ur dom.

broddarna kvar. sätter på transportskydd när han e broddad

Liknande trådar

Ridning När det är snö och is ute har jag nuförtiden alltid broddar i, traktbrodd runt om. Ofta behövs broddarna extra mycket när man ska åka på...
2
Svar
31
· Visningar
3 856
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 700
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Träning Jag letade efter en sån här tråd men hitta ingen. En tråd där man kan skriva om sina framgångar i smått och stort med sin häst. Jag...
Svar
2
· Visningar
486
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama